Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en
wethouders
3 december 2002
Persconferentie naar aanleiding van collegevergadering om 16.00u in de
perskamer van het stadhuis.
1.
Woningbouw Prof M. Treublaan
Op de plek van Garage Ekris aan de Prof. M. Treublaan 11-13 in
Tuindorp wil projectontwikkelaar Van Bekkum Projecten BV 24
(senioren)woningen bouwen. Het college van burgemeester en wethouders
is bereid aan deze ontwikkeling mee te werken onder een aantal
randvoorwaarden. Deze randvoorwaarden en uitgangspunten zijn
vastgelegd in een planidentificatie. Het bouwplan van past binnen de
voorwaarden van de planidentificatie.
Uitgangspunt is dat woningbouw op deze plaats goed past in de
binnenstedelijke opgave voor woningbouw die de gemeente van het Rijk
heeft opgedragen gekregen. Er zullen zowel seniorenwoningen als ook
woon/werkeenheden of praktijkruimten worden gebouwd. Met name aan deze
laatste soort ruimten is behoefte in Tuindorp. In het project houdt de
ontwikkelaar rekening met parkeren op eigen terrein. Eventuele
wijzigingen van de inrichting van de openbare ruimte komt ten laste
van de ontwikkelaar. Bomen en groen, die uit het gebied wordt
verwijderd in verband met de bouwactiviteiten worden volgens een
groenplan vervangen door een vergelijkbare hoeveelheid van betere
kwaliteit.
Van Bekkum heeft de omwonenden op een informatieavond op de hoogte
gesteld van de voorlopige plannen en met de opmerkingen van
omwonenenden rekening gehouden in het huidige bouwplan.
Op 18 december vindt een informatieavond plaats voor buurtbewoners. De
locatie is De Prinsenhof, aanvang 20.00 uur. De planidentificatie zal
vervolgens worden voorgelegd aan de raadscommissie voor Stedelijke
Ontwikkeling.
2. Handhaving regelgeving op camping De Berekuil
Het college van burgemeester en wethouders heeft een plan van aanpak
vastgesteld om binnen twee jaar een einde te maken aan het permanent
bewonen van vakantiehuisjes en aan illegale bouwsels op camping.
Permanente bewoning van recreatieverblijven is in strijd is met het
geldende bestemmingsplan, met de aan de eigenaar/beheerder verleende
kampeervergunning en met de met hem afgesloten erfpacht-overeenkomst.
Bewoners die illegaal op de camping wonen zullen elders in of buiten
Utrecht hun hoofdverblijf moeten zoeken.
Bouwwerken op vaste standplaatsen zijn volgens het huidige
bestemmingsplan verboden. Eigenaren van chalets, caravans, bergingen,
vlonders e.d. krijgen de mogelijkheid de bouw of de afmetingen van
bouwsels in overeenstemming te brengen met de voorschriften, die zijn
opgenomen in het nieuwe bestemmingsplan Voordorp/Voorveldse polder.
Over het plan van aanpak organiseert de gemeente in januari een
informatiebijeenkomst voor de vaste standplaatshouders. Op die
bijeenkomst wordt nader ingegaan op de regelgeving en de procedures
waarmee de gemeente van plan is de regelgeving te handhaven. Over het
Plan van aanpak camping De Berekuil wordt de raadscommissie Stedelijke
Ontwikkeling geraadpleegd.
3. Reinigingspolitie kan handhaven met bestuursdwang
Vanaf het tweede kwartaal van 2003 zal de reinigingspolitie gaan
handhaven op een correcte naleving door de burgers van de
milieuwetgeving en in het bijzonder van de gemeentelijke
afvalstoffenverordening. Voorafgaand hieraan zullen de inwoners van de
stad uitgebreid worden geïnformeerd over het optreden van de
reinigingspolitie. Veel mensen ervaren het als storend als bijv.
vuilniszakken te vroeg buiten staan en de gemeente daar niets aan
doet.
In dit kader heeft het college van burgemeester en wethouders besloten
dat de handhaving zal plaatsvinden door middel van het toepassen van
spoedeisende bestuursdwang. Ook heeft het college besloten de
medewerkers van de reinigingspolitie aan te wijzen als toezichthouder.
Dit betekent concreet dat de geconstateerde overtreding door de
reinigingspolitie weggenomen wordt en dat de overtreder voor het
ongedaan maken hiervan de kosten in rekening gebracht krijgt. Bij een
bekentenis of een situatie 'op heterdaad' kan de reinigingsagent er
voor kiezen direct procesverbaal op te maken.
De raadscommissie Algemene Zaken, Veiligheid, Wijkgericht Werken en
Financiën wordt geïnformeerd over het collegebesluit.
4. GVU koopt 27 nieuwe bussen
Het GVU koopt 27 nieuwe standaard-bussen. Het gaat hierbij om
reguliere stadsbussen van twaalf meter lang met een lage instap voor
de passagiers. Het college is akkoord met de investering van ruim zes
miljoen Euro voor de aanschaf van de 27 nieuwe bussen voor het GVU. De
bussen zullen in 2003 en 2004 in Utrecht op de weg komen.
Het GVU is bezig met een grote inhaalslag als het gaat om
bedrijfsinvesteringen. Het GVU kan deze investeringen in de kwaliteit
weer doen op basis van de verbeterde bedrijfsresultaten en het
bereikte meerjarencontract met de opdrachtgever, het Bestuur Regio
Utrecht (BRU). De kosten van de investering komen volledig ten laste
van het bedrijf.
De aanschaf van de bussen betekent dat de inhaalslag in de vernieuwing
van het wagenpark in 2003 en 2004 wordt afgerond en dat het GVU
daarmee aan de eisen van de opdrachtgever voldoet. Het BRU eist dat
het wagenpark van het GVU gemiddeld niet meer dan 7,5 jaar oud is. De
reguliere afschrijvingstermijn voor een bus is twaalf jaar.
In 2001 heeft het GVU 15 dubbelgelede bussen besteld, die in september
2002 zijn gaan rijden. Dit jaar volgde de bestelling van twaalf
dubbelgelede bussen voor lijn 11 en vier midibussen voor het
museumkwartier. Deze worden in september 2003 in gebruik worden
genomen. De inhaalslag wordt compleet gemaakt door de nu goedgekeurde
bestelling van 27 standaardbussen, die in 2003 en 2004 gaan rijden op
het gehele GVU-net.
De commissie voor het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en
Vervoer zal over de kredietvrijgave worden gehoord.
5. Wijziging Woningwet
Per 1 januari 2003 wordt de Woningwet ingrijpend gewijzigd. Dat kan
gevolgen hebben voor het al dan niet aanvragen van bouwvergunningen.
De gemeente Utrecht opent een speciaal telefoonnummer om bewoners te
informeren over de wetswijziging. De Woningwetfoon is op werkdagen
bereikbaar op telefoonnummer (030) 286 85 98 van 9.00-12.00 uur en van
14.00-16.00 uur. Daarnaast is informatie over de wetswijziging te
vinden op de website www.utrecht.nl en op die van het ministerie van
VROM.
Voor bouwen of verbouwen is meestal een bouwvergunning van de gemeente
nodig. Voor een aantal bouwwerken is geen bouwvergunning nodig. Dit
aantal is door wijziging van de Woning- wet vergroot. Meer bouwwerken
mogen zonder bouwvergunning worden gebouwd. Overigens moet het
bouwwerk wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Bovendien moet ook
een bouwvergunningsvrij bouwwerk aan de technische minimumeisen van
het Bouwbesluit voldoen.
Voor alle andere bouwplannen is een bouwvergunning vereist. Voor
sommige (kleine) bouwwerken is een lichte bouwvergunning voldoende,
waarbij een minder uitgebreide toets plaatsvindt. Voor andere
bouwwerken is een 'reguliere' bouwvergunning vereist; hier vindt een
uitgebreide toets plaats. Met de nieuwe Woningwet komt de categorie
'meldingsplichtige bouwwerken" te vervallen.
De regels die in de Woningwet zijn neergelegd verschillen per bouwwerk
en per situatie. Daarom wordt geadviseerd de gemeentelijke website te
raadplegen of bij vragen de woningwetfoon te bellen.
6. Opvang en zorg sociaal kwetsbaren
Er komt een actieprogramma voor de zorg en opvang van sociaal
kwetsbare Utrechters. Dat staat in de Visienota Maatschappelijke
opvang en sociale verslavingszorg voor sociaal kwetsbaren in Utrecht
2003-2006 die vandaag door het college vastgesteld. Bij het opstellen
van de nota zijn de Utrechtse zorg- en hulpinstellingen en
belangenorganisaties betrokken geweest. De belangrijkste
uitgangspunten zijn:
* De gemeente gaat strakker de regie voeren over de zorg en opvang
van sociaal kwetsbare Utrechters. Aangezien de vele ambities in de
nota binnen het beschikbare budget moeten worden uitgevoerd,
krijgt verbetering van de kwaliteit van de zorg en opvang de
voorkeur boven uitbreiding van de capaciteit (het aantal) van
voorzieningen.
* Deze kwaliteitsslag betekent dat activiteiten meer gericht zullen
zijn op preventie en herstel, zoals het voorkomen van dak- en
thuisloosheid en het verlenen van hulp bij schuldproblemen. Dat
zou de instroom van daklozen moeten verlagen. Tegelijkertijd zal
de gemeente er samen met de zorginstellingen alles aan doen om
meer mensen uit hun kwetsbare leefsituatie te halen door hen te
helpen met (her)huisvesting en deelname aan sociale activiteiten
of aangepast werk.
* De kwaliteitsslag moet het dichtslibben van opvangvoorzieningen
voorkomen. Voor de collectieve wensen die de doelgroep heeft,
wordt een budget vrijgemaakt.
De gemeente maakt in deze nota de keuze het beleid te richten op de
groep sociaal kwetsbaren, dat wil zeggen diegenen die zich niet
zelfstandig kunnen handhaven, in ernstige problemen zitten en daarvoor
niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Deze groep is groter dan de
bekende groep van daklozen en verslaafden bekend bij Utrechtse hulp-
en zorgverlening. Er zijn ca. 800 tot 1000 daklozen op straat,
waaronder 500 problematisch verslaafden die zich in het centrum
ophouden en 400 bewoners van woonvoorzieningen in het opvangcircuit.
Verder zijn er circa 100 tot 120 zwerfjongeren en ca. 700 zelfstandig
wonende mensen die zichzelf verwaarlozen. Daarnaast is er een groep
die een verborgen, geïsoleerd bestaan leidt.
Niet alleen is het aantal van de groep sociaal kwetsbaren toegenomen,
ook is de ernst van hun problemen gegroeid. Utrecht is beducht voor
een aanzuigende werking die de opvang en hulpverlening verder
(over)belast. In overleg met andere gemeenten zal erop worden
aangedrongen dat dak- en thuislozen uit andere gemeenten in de eigen
woonplaats worden opgevangen.
Als regisseur wil de gemeente de uitvoering en uitvoeringscoördinatie
zoveel mogelijk overlaten aan de zorg- en opvanginstellingen. De
gemeente concentreert zich op financiële en bestuurlijk-politieke
regie. Monitoring, cliëntregistratie en signalering behoren ook tot de
regiefunctie.
Geconstateerd is dat er in Utrecht een grote inhaalslag is verricht in
opvang, zorg, huisvesting, financiële hulpverlening en dagbesteding.
Voorbeelden zijn de opening van de drie gebruiksruimten rond Hoog
Catharijne, de twee hostels op de Sartreweg en Baden Powellweg, de
vaste locatie van de Tussenbus, verruiming van openingstijden
Catharijnehuis en de start van Bureau Dagloon.
In juli 2002 is een inhoudelijk en financieel samenwerkingsverband
afgesloten met Altrecht, Centrum Maliebaan, Centrum Maatschappelijke
Opvang (Leger des Heils), Stichting Beschermende Woonvormen Utrecht en
Zorgkantoor Utrecht(AGIS). Voor de integrale aanpak van de
problematiek is een bijdrage van het Zorgkantoor gemoeid die kan
oplopen tot EUR 15 miljoen per jaar. Van het Rijk krijgt Utrecht
jaarlijks EUR 9.8 miljoen, een bedrag dat ondanks de groeiende
problematiek, de afgelopen jaren nauwelijks is verhoogd. De gemeente
voegt daar jaarlijks EUR 4.6 miljoen aan toe. Eenmalig is EUR 11, 4
ter beschikking gesteld voor ontwikkeling van de hostels en
gebruiksruimten. Samen met Federatie Opvang en de VNG hebben de vier
grote steden bij het Rijk aangedrongen op een extra investering van
EUR 50 tot 100 miljoen. Die lobby heeft echter nog niet tot succes
geleid. Een extra impuls van het Rijk in de orde van EUR 25 miljoen
voor Utrecht is echter dringend nodig om een basaal vangnet in stand
te houden.
7. Leden adviescommissie Audiovisuele producties (her)benoemd
De samenstelling van de adviescommissie Audiovisuele producties
ondergaat een verandering. Het college van burgemeester en wethouders
benoemt de heer André van Duren als nieuw lid van de commissie. Hij
komt in de plaats van de heer Lex Veerkamp. De heer Hans Heesen
(scenarioschrijver) mevrouw Femke Lakerveld (actrice) worden
herbenoemd.
De heer van Duren is regisseur sinds 1989. Hij maakte onder meer de
producties 'Het verhaal van Kees' van de NCRV, de televisieseries
'Pleidooi' van de AVRO en 'Tijd van Leven' van de KRO en de speelfilm
'Mariken'. Sinds 1997 regisseert hij commercials.
De adviescommissie Audiovisuele Producties beoordeelt in opdracht van
de gemeente producties van Utrechtse filmmakers en videomakers op hun
artistieke kwaliteit. Het gaat om het beoordelen van aanvragen voor
subsidie van maximaal EUR 5000. De commissie adviseert aan de
wethouder Cultuur. Doel is stimuleren dat Utrechts filmtalent zich kan
ontwikkelen. In totaal stelt de gemeente in 2003 een subsidiebedrag
van EUR 65.000 voor dit doel beschikbaar.
Daarnaast gaat de commissie in 2003 ook advies uitbrengen over
subsidieverzoeken op het gebied van kleinschalige filmpresentaties met
een bijzondere betekenis voor Utrecht. Hiervoor is EUR 15.000
uitgetrokken.