Persbericht
Datum: 02 december 2002
Onderwerp: Nieuwe organisatiestructuur PVK
Verdere professionalisering
De organisatiestructuur van de Pensioen- & Verzekeringskamer verandert
per 1 december 2002.
De nieuwe structuur, en de bijbehorende meer bedrijfsmatige
aansturing, maken deel uit van een verdergaande professionalisering
van de organisatie.
Extern zal deze ontwikkeling vooral herkenbaar zijn aan een grotere
transparantie. De onder toezicht staande verzekeraars en
pensioenfondsen zullen merken dat de PVK meer voorspelbaar wordt in
wat zij doet, waarom zij het doet en hoe zij het doet.
Risico-gebaseerd toezicht
De nieuwe organisatiestructuur is een van de veranderingen waaraan de
PVK bezig is gestalte te geven. Zo zal de PVK ook een forse stap
zetten in de richting van risico-gebaseerd toezicht. Dit brengt met
zich mee dat de PVK instellingen die hun zaken op orde hebben,
relatief minder lastig zal vallen. Instellingen die wat dat betreft
nog een weg hebben te gaan, zullen de PVK vaker en indringender op hun
weg vinden.
Nieuwe structuur
De nieuwe structuur kent een afdeling Toezichtuitvoering, waar alle
uitvoerende toezichtactiviteiten op pensioenfondsen, verzekeraars en
financiële conglomeraten zijn gegroepeerd, en een afdeling
Toezichtontwikkeling (TO), waar nieuwe toezichtinstrumenten worden
ontwikkeld en de daartoe benodigde (internationale) contacten en
onderzoeken plaatsvinden. Alle staf- en ondersteunende diensten zijn
ondergebracht in de afdeling Bedrijfsvoering. Ook is een stafafdeling
Bestuursadvies actief.
Kernambities
De PVK heeft kernambities geformuleerd die de organisatie moet en wil
waarmaken om de gewenste professionalisering ook daadwerkelijk te
kunnen doorvoeren.
1. Betrouwbaar, voorspelbaar en eenduidig
Instellingen kunnen erop rekenen dat de PVK doet wat ze zegt en met
één mond spreekt. De onder toezicht staande instelling heeft een vast
aanspreekpunt.
2. Adequaat
Er moet snel en effectief worden gereageerd op actuele gebeurtenissen.
De dynamiek en taal van de markt of instelling worden juist
geïnterpreteerd.
3. Efficiënt
De onder toezicht staande instelling mag alleen op inhoudelijke
gronden worden aangesproken. Zij mag niet worden lastig gevallen
vanwege logistieke en procedurele problemen van de PVK.
4. Pro-actief
De PVK is opiniërend naar buiten toe. Zij zorgt voor visies en
meningen die een anticiperend karakter hebben. Ook reageert de PVK
adequaat op gebeurtenissen.
5. Zelfbewust
Prudentiële toezichthouders opereren zelfstandig, dus zonder
specifieke aanwijzingen van buiten de organisatie.
6. Transparant
De onder toezicht staande instellingen moet weten op welke wijze de
PVK tot haar beoordeling is gekomen. Het toezichtproces moet dan ook
inzichtelijk en navolgbaar zijn.
Hoofdstructuur
Bestuur
mr. Dirk Wittveeen, voorzitter
mr. Flip Klopper
prof.dr. Arnold Schilder RA
Bestuursadvies
Stafdirecteur Verzekeringen
drs. Wil Dullemond AAG
Stafdirecteur Pensioenen
Rein van Dam AAG
Stafdirecteur Coördinatie en Projecten
Tineke de Boer
Bedrijfsvoering
Afdelingshoofd Bedrijfsvoering
drs. Marlies Martens
Sectorhoofd Voorlichting & Communicatie
mr. Herman Lutke Schipholt
Sectorhoofd HRM
Gert van den Ham
Sectorhoofd Data & Informatie
drs. Hendrik Jan Boehlé
Sectorhoofd Planning & Control
ir. Hans Kooy
Sectorhoofd ICT & Facilitaire Zaken
drs. Aart Wierenga
Toezichtsuitvoering
Afdelingshoofd Toezichtsuitvoering
Vacature
Waarnemend: mr. Flip Klopper (Bestuur)
Sectorhoofd Financiële Conglomeraten
Jaap Turkesteen RA
Sectorhoofd Verzekeringen 2
mr. Peter van den Broeke
Sectorhoofd Verzekeringen 3
Henk Korthorst RA
Sectorhoofd Pensioenen 1
Ton Bruijnis RA
Sectorhoofd Pensioenen 2
drs. David van As RA
Sectorhoofd Pensioenen 3
mr. Jan Meijer
Sectorhoofd Expertisecentrum
drs. Jan Peter van der Does RA
Sectorhoofd Materieel Toezicht
Diny Tiellemans RA
Toezichtsontwikkeling
Afdelingshoofd Toezichtsontwikkeling
dr. Klaas Knot
Sectorhoofd Regelgeving & Beleid
drs. Ruud Pijpers
Sectorhoofd Omgeving & Instrumenten
Vacature
Nadere informatie kunt u krijgen bij:
Herman Lutke Schipholt: 055 357 67 11 (kantoor) of 06 53 16 58 04
(mobiel)
Loek van Daalen: 055 357 65 38 (kantoor) of 06 20 01 53 98 (mobiel)