GRAFISCHE CULTUURSTICHTING
Stichting Z met daklozenkrant Z Magazine winnaar KVGO Award 2002
De Koninklijke KVGO heeft op 3 december 2002 tijdens zijn Algemene
Vergadering bekendgemaakt dat de KVGO Award 2002 is toegekend aan de
Stichting Z voor haar daklozenkrant Z Magazine. Hiermee wil het KVGO
dit project, dat daadwerkelijk invulling geeft aan het leven van een
dakloze of zwerver, een goede zet in de rug meegeven.
De Stichting verkeert in een moeilijke fase en het KVGO hoopt dat de
daklozenkrant met het geldbedrag, maar vooral ook met de creativiteit
en support van de grafimedia branche, nog lang kan blijven
voortbestaan.
KVGO-voorzitter Ad Molier en Jan Wijn, algemeen directeur van
Tetterode, het bedrijf dat de KVGO Award mede mogelijk maakt, zullen
de prijs - een plastiek plus een geldbedrag van 6.800 euro - uitreiken
op vrijdagavond 13 december a.s. tijdens het Gouden Z Gala 2002 in
Hart van Holland te Nijkerk.
Eerste nummer in 1995
Stichting Z - opgericht in 1995 - heeft als doelstelling dak- en
thuislozen helpen zichzelf te helpen. Sinds de oprichting geeft de
Stichting een daklozenkrant uit. De krant kreeg de naam Z Magazine,
afgeleid van 'zonderdak', met de letter Z als logo.
Bij het verschijnen van het eerste nummer waren de reacties meteen
enthousiast. De afgelopen jaren is de daklozenkrant bij het
Amsterdamse straatbeeld gaan horen; vrijwel alle Amsterdammers kennen
het blad.
Jeroen de Rooij, coördinator distributie en ondersteuning: 'Z Magazine
zorgt er niet alleen voor dat daklozen een eigen inkomen kunnen
genereren, maar maakt de dak- en thuisloosheid ook zichtbaar en brengt
kopers, verkopers en vrijwilligers - die in volstrekt gescheiden
werelden leven - met elkaar in contact.'
Moeilijke fase
Stichting Z verkeert momenteel in een moeilijke fase. In 2000 begon de
verkoop van Z Magazine terug te lopen. Begin dit jaar was de oplage
zelfs gedaald tot onder het benodigde minimumniveau en waren de
reserves van Stichting Z - die geen subsidie krijgt - op. Het
voortbestaan van de krant liep gevaar, terwijl het Amsterdam de
laatste jaren economisch voor de wind is gegaan.
Afgelopen zomer kreeg Z Magazine éénmalig een extra aandachtsinjectie
in de vorm van een 'glossy' magazine met de verkopers van de
daklozenkrant in de hoofdrol. Deze luxe uitgave, die belangeloos werd
gerealiseerd door vormgevingsbureau Gummo tezamen met een groot aantal
fotografen, auteurs, leveranciers en de Mondriaan Stichting, werd een
groot succes. Binnen vijf dagen waren de 2.000 exemplaren, die ook in
kiosken en boekhandels te koop werden aangeboden, grotendeels
verkocht. Dit succes sleepte Z en haar verkopers door de zomer, vooral
omdat de gewone daklozenkrant vanwege een noodmaatregel niet meer eens
per twee, maar eens per drie weken verscheen.
Fooienproblematiek
Nu de diepe 'zomerdip' achter de rug is en de daklozenkrant sinds kort
weer eens in de twee weken verschijnt, kan Stichting Z haar blik weer
op de toekomst richten, met een nieuwe hoofdredacteur. Jan Maarten
Buissant, die na vier jaar als vormgever voor Z Magazine te hebben
gewerkt onlangs het stokje overnam van Martijn de Rijk, vindt het tijd
voor 'iets minder braaf en iets meer bravoure'. De kwaliteit van de
krant is extra belangrijk geworden vanwege de 'fooienproblematiek';
doordat klanten de vaste dakloze aan de winkeldeur wel geld geven,
maar géén krantje meenemen, dreigt Stichting Z verder in het slop te
geraken.
Op de korte termijn hopen alle betrokkenen, inclusief de verkopers,
vooral op een ijzige kerst, want dan koopt ineens iedereen, voor z'n
eigen 'warme kerstgevoel', een krantje.
Fantastisch initiatief
De Koninklijke KVGO vindt Z Magazine een project dat ondersteuning
verdient, omdat het daadwerkelijk invulling geeft aan het leven van
een dakloze en/of zwerver. Juryvoorzitter Cees Verkerke: 'Prachtige
plannen om zwervers en daklozen te helpen bestaan vaak vooral op
papier. De werkelijkheid is weerbarstig en moeilijk. De doelgroep is
moeilijk aan te spreken en te motiveren. Juist daarom is het project
van Z Magazine zo'n fantastisch initiatief dat in de praktijk blijkt
aan te slaan. Het geeft een inkomen, maar misschien nog belangrijker:
zelfrespect, structuur en een zinvolle daginvulling.'
De keuze van het KVGO komt op een goed moment. Het project verkeert in
een moeilijke fase, mede doordat veel mensen met goede bedoelingen wel
geld geven maar niet de krant meenemen, waardoor de Stichting in de
financiële problemen komt. Verkerke: 'Door dit prachtige project een
goede zet in de rug mee te geven, met geld maar hopelijk ook met de
creativiteit en support van onze grafimedia branche, kan de
daklozenkrant nog lang voortbestaan. Want het is toch mooi dat een
stuk drukwerk, in de vorm van een krant, in zo'n zinvol en nuttig
project centraal staat.'
Uitreiking
De uitreiking van de KVGO Award 2002 vindt plaats op vrijdagavond 13
december a.s. tijdens het Gouden Z Gala 2002, de feestelijke
jaarafsluiting van de grafimedia branche, in Hart van Holland te
Nijkerk. De voorzitter van de Koninklijke KVGO, de heer Ad Molier, en
de heer Jan Wijn, algemeen directeur van Tetterode, het bedrijf dat de
KVGO Award mede mogelijk maakt, zullen het bij deze prijs behorende
geldbedrag van 6.800 euro en de plastiek overhandigen aan mevrouw
Margot Andriessen, voorzitter van Stichting Z.