AutoRai

3-12-2002

Mercedes-Benz E-Klasse: 5 sterren in de EuroNCAP crashtest

De Mercedes-Benz E-Klasse heeft op overtuigende wijze gepresteerd in de toonaangevende crashtest van het European New Car Assessment Programme (EuroNCAP).


* Mercedes E-Klasse sedan één van de veiligste autos ter wereld
* 4 sterren voor de M-Klasse en Vaneo

* Toegepaste technieken leiden tot minder ongelukken De sedan-versie van deze succesvolle Mercedes-reeks kreeg 5 sterren toebedeeld. Dat is de hoogste score die een auto bij EuroNCAP kan behalen. Tot op heden zijn slechts een handjevol autos met 5 sterren gewaardeerd.
Holistische benadering van geïntegreerde veiligheid Het Mercedes-concept van geïntegreerde veiligheid heeft in de E-Klasse een nog niet eerder vertoonde graad van perfectie bereikt. Het concept stoelt op het analyseren van werkelijk gebeurde ongevallen. Veiligheid en bescherming worden op holistische wijze benaderd, door alles wat ermee te maken heeft in het ontwerpproces te betrekken. Daarbij valt te denken aan elektronische hulpsystemen om ongevallen te vermijden, inzittendenbescherming die de ernst van een ongeval herkent en het onderzoeken van methoden om inzittenden na een ongeval zo snel mogelijk te kunnen helpen.
Uitgebreide standaard veiligheidsuitrusting De veelomvattende standaard veiligheidsitems in de Mercedes-Benz E-Klasse zijn een voortvloeisel van de holistische benadering en het "geïntegreerde veiligheidsconcept". NCAP test met name het passieve veiligheidsniveau wat pas in werking treedt als een ongeval al heeft plaatsgevonden. Zo is elke nieuwe E-Klasse sedan naast de uiterst stabiele kooiconstructie ondermeer voorzien van adaptieve airbags voor de bestuurder en voorpassagier (deze airbags werken in twee stappen afhankelijk van de kracht van de aanrijding), zijairbags vóór, windowbags, gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers vóór én voor de buitenste zitplaatsen achter, waarbij de gordelkrachtbegrenzers vóór adaptief (twee-traps) zijn uitgevoerd.
Bij de voorpassagiersairbag is niet alleen de zwaarte van het ongeval bepalend voor de drempelwaarden voor activering van de verschillende stappen van de airbag, maar wordt ook rekening gehouden met het gewicht van de voorpassagier. Niet verantwoordelijk voor de uitstekende resultaten van de NCAP maar wel onderdeel van het geïntegreerde veiligheidsconcept van de nieuwe E-Klasse ter voorkoming van ongelukken zijn de actieve veiligheidssystemen. Daartoe is de E-Klasse ondermeer uitgerust met ABS, het uiterst innovatieve elektrohydraulische "brake by wire" remsysteem Sensotronic Brake Control met het geïntegreerde BAS systeem en het Electronic Stability Program ESP met de geïntegreerde Aandrijf Slip Regeling ASR.
Dat dergelijke systemen minstens zo belangrijk zijn bleek onder meer uit een zojuist door Mercedes-Benz openbaar gemaakte representatieve steekproefcontrole uit de ongevaldatabank van het Statistischen Bundesamtes waaruit naar voren kwam dat het aantal Mercedes-Benz personenwagens dat betrokken is geweest bij een ongeval sinds de opname van ESP in de standaarduitrusting duidelijk is afgenomen. Als gevolg hiervan verminderde het aantal ongevallen met in 2000/2001 ten opzichte van 1999/2000 nieuw toegelaten Mercedes-Benz personenauto's met 15%. Het aantal ongelukken nam daardoor bij Mercedes-Benz met gemiddeld 4% méér af dan bij de andere autofabrikanten.
Ook de M-Klasse en Vaneo scoren goed
Behalve de E-Klasse heeft EuroNCAP nog twee andere modellen van Mercedes getest: de M-Klasse en Vaneo. Beide behaalden vier punten voor hun uitstekende inzittendenbescherming, wat in de desbetreffende segmenten (SUV en compact van) een heel goed resultaat is.