3-12-2002
Mercedes-Benz E-Klasse: 5 sterren in de EuroNCAP crashtest
De Mercedes-Benz E-Klasse heeft op overtuigende wijze gepresteerd in
de toonaangevende crashtest van het European New Car Assessment
Programme (EuroNCAP).
* Mercedes E-Klasse sedan één van de veiligste autos ter wereld
* 4 sterren voor de M-Klasse en Vaneo
* Toegepaste technieken leiden tot minder ongelukken
De sedan-versie van deze succesvolle Mercedes-reeks kreeg 5
sterren toebedeeld. Dat is de hoogste score die een auto bij
EuroNCAP kan behalen. Tot op heden zijn slechts een handjevol
autos met 5 sterren gewaardeerd.
Holistische benadering van geïntegreerde veiligheid
Het Mercedes-concept van geïntegreerde veiligheid heeft in de
E-Klasse een nog niet eerder vertoonde graad van perfectie
bereikt. Het concept stoelt op het analyseren van werkelijk
gebeurde ongevallen. Veiligheid en bescherming worden op
holistische wijze benaderd, door alles wat ermee te maken heeft in
het ontwerpproces te betrekken. Daarbij valt te denken aan
elektronische hulpsystemen om ongevallen te vermijden,
inzittendenbescherming die de ernst van een ongeval herkent en het
onderzoeken van methoden om inzittenden na een ongeval zo snel
mogelijk te kunnen helpen.
Uitgebreide standaard veiligheidsuitrusting
De veelomvattende standaard veiligheidsitems in de Mercedes-Benz
E-Klasse zijn een voortvloeisel van de holistische benadering en
het "geïntegreerde veiligheidsconcept". NCAP test met name het
passieve veiligheidsniveau wat pas in werking treedt als een
ongeval al heeft plaatsgevonden. Zo is elke nieuwe E-Klasse sedan
naast de uiterst stabiele kooiconstructie ondermeer voorzien van
adaptieve airbags voor de bestuurder en voorpassagier (deze
airbags werken in twee stappen afhankelijk van de kracht van de
aanrijding), zijairbags vóór, windowbags, gordelspanners en
gordelkrachtbegrenzers vóór én voor de buitenste zitplaatsen
achter, waarbij de gordelkrachtbegrenzers vóór adaptief
(twee-traps) zijn uitgevoerd.
Bij de voorpassagiersairbag is niet alleen de zwaarte van het
ongeval bepalend voor de drempelwaarden voor activering van de
verschillende stappen van de airbag, maar wordt ook rekening
gehouden met het gewicht van de voorpassagier.
Niet verantwoordelijk voor de uitstekende resultaten van de NCAP
maar wel onderdeel van het geïntegreerde veiligheidsconcept van de
nieuwe E-Klasse ter voorkoming van ongelukken zijn de actieve
veiligheidssystemen. Daartoe is de E-Klasse ondermeer uitgerust
met ABS, het uiterst innovatieve elektrohydraulische "brake by
wire" remsysteem Sensotronic Brake Control met het geïntegreerde
BAS systeem en het Electronic Stability Program ESP met de
geïntegreerde Aandrijf Slip Regeling ASR.
Dat dergelijke systemen minstens zo belangrijk zijn bleek onder
meer uit een zojuist door Mercedes-Benz openbaar gemaakte
representatieve steekproefcontrole uit de ongevaldatabank van het
Statistischen Bundesamtes waaruit naar voren kwam dat het aantal
Mercedes-Benz personenwagens dat betrokken is geweest bij een
ongeval sinds de opname van ESP in de standaarduitrusting
duidelijk is afgenomen. Als gevolg hiervan verminderde het aantal
ongevallen met in 2000/2001 ten opzichte van 1999/2000 nieuw
toegelaten Mercedes-Benz personenauto's met 15%. Het aantal
ongelukken nam daardoor bij Mercedes-Benz met gemiddeld 4% méér af
dan bij de andere autofabrikanten.
Ook de M-Klasse en Vaneo scoren goed
Behalve de E-Klasse heeft EuroNCAP nog twee andere modellen van
Mercedes getest: de M-Klasse en Vaneo. Beide behaalden vier punten
voor hun uitstekende inzittendenbescherming, wat in de
desbetreffende segmenten (SUV en compact van) een heel goed
resultaat is.