Persbericht
Amsterdam, 3 december 2002
IP-TELEFONIE NEEMT VLUCHT IN EUROPA
Serie nieuwe IP-oplossingen van Cisco Systems vergemakkelijkt convergentie
Met een serie nieuwe, op IP (Internet Protocol) gebaseerde producten speelt
Cisco Systems in op een toenemende vraag naar IP-oplossingen van zowel
service providers als grote organisaties en middelgrote bedrijven.
Organisaties kijken steeds vaker naar de mogelijkheden om spraak, data en
video gemakkelijker over één netwerkinfrastructuur te laten verlopen. Grote
ondernemingen geven als belangrijkste argumenten voor de overstap naar IP de
return-on-investment, de verhoging van productiviteit en de flexibiliteit
van de technologie aan. Voor service providers blijkt het vooral van belang
om diensten voor zakelijke en particuliere gebruikers uit te kunnen breiden.
Het aantal verkochte IP-telefoons sinds 2000 illustreert de toenemende vraag
naar IP-oplossingen. Zo heeft Cisco de afgelopen twee jaar met een
gemiddelde van 100.000 per maand wereldwijd ruim 1,2 miljoen IP-telefoons
verkocht. In de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) zijn er tot nu
toe meer dan 200.000 geïmplementeerd.
Maandelijks besluiten gemiddeld zo'n 250 grote organisaties in samenwerking
met Cisco ook over te stappen op IP-telefonie. Volgens onderzoeksbureau
Gartner is Cisco marktleider in de EMEA-regio in telefonieoplossingen voor
grote ondernemingen ('Gartner 2002 EMEA Corporate Enterprise Telephony Magic
Quadrant'). Cisco scoorde zowel op visie als implementatie het hoogste van
alle telefonie-aanbieders. Onlangs besloot Roche, een van de meest
vooraanstaande farmaceutische bedrijven ter wereld, om Cisco's
IP-telefonieoplossing organisatiebreed toe te passen. Roche heeft meer dan
60.000 medewerkers en is vertegenwoordigd in ruim 150 landen. Ook een van 's
wereld grootste fabrikanten van vleesverwerkingsmachines, Townsend
Engineering BV, maakte onlangs de keuze voor IP-telefonie. Een kort
implementatietraject, standaardisatie met Amerikaanse vestigingen en
mogelijkheden als handsfree bellen, conferencing en individuele
adressenboeken gaven voor het Europese hoofdkantoor in Oss de doorslag.
De nieuwe Cisco IP Phone 7905G komt met een adviesprijs van 165 USD ook binnen handbereik van kleinere ondernemers. Een IP-telefoonoplossing blijkt in de praktijk vooral de facility manager tijd en geld te besparen. Zo zijn interne verhuizingen, uitbreiding van het telefoonnetwerk, of wijzigingen gemakkelijk te realiseren. Een Nederlands voorbeeld van een bedrijf dat over is gegaan op IP-telefonie is voorzieningenbeheerder NV SRO. Deze organisatie beheert en onderhoudt 350 onderwijs- en welzijnsvoorzieningen en sportcomplexen en exploiteert binnen- en buitensportaccommodaties. De verhuizing van het kantoor bleek het moment om de bestaande ICT-omgeving te herzien en het netwerk aan te vullen met IP-telefonie. Een uitbreiding van de technologie naar de locaties die NV SRO beheert, staat op de planning.
De nieuwe Cisco IP-oplossingen:
* Cisco Unity* 4.0 software. Gebruikers van Lotus Notes kunnen alle e-mail,
voicemail en faxberichten in één inbox ontvangen. Dit was al mogelijk voor
Exchange/Outlook gebruikers. Unity 4.0 is beschikbaar per december 2002.
* Cisco CallManager 3.3 software. IT-managers kunnen met minder clusters in
de telefooncentrale meer IP-telefoons ondersteunen. Schaalbaarheid van de IP
PBX software: per servercluster zijn tot 30.000 IP-telefoons te
ondersteunen, terwijl één systeem tien serverclusters herbergt. Beschikbaar
per december 2002.
* Cisco 7845 Media Convergence Server (MCS). Serverplatform voor Call
Manager. Per server kunnen tot 7.500 IP-telefoons ondersteund worden. Reeds
beschikbaar.
* CiscoWorks IP Telephony Environment Monitor (ITEM) 1.3. IT-managers kunnen
met ITEM 1.3 real-time het IP-telefonienetwerk monitoren. ITEM maakt het
mogelijk effectief en pro-actief in te springen op wijzigingen die de
beschikbaarheid van de IP-dienst beïnvloeden. Reeds beschikbaar.
* Cisco IP Manager Assistant. Uitbreiding van bestaande mogelijkheden zoals
gespreksfiltering, directe gespreksomleiding en monitoring van lijnstatus.
Onderdeel van Cisco CallManager 3.3 en beschikbaar per december 2002.
* De Cisco IP Phone 7905G. Aantrekkelijk geprijsde IP-telefoon met een op
pixel gebaseerde display. Beschikbaar per december 2002.
* Cisco IP/VC 3500 Series Videoconferencing. Producten geven middelgrote
ondernemingen met behulp van verbeteringen in audio en video, directe
transcodering en een nieuwe interface voor gebruikers toegang tot een
realistische videoconferentiemogelijkheden. Beschikbaar per november 2002.
* Cisco Conference Connection 1.2. Biedt geïntegreerde audioconferencing
samen met Cisco CallManager. Gebruikers kunnen gemakkelijk conference calls
plannen en er aan deelnemen met behulp van een webbrowser interface op hun
Cisco IP-telefoon of pc. Reeds beschikbaar.
* Cisco ICM CTI Driver voor Siebel 7. Door de ICM CTI Driver integreert
Cisco's Intelligent Contact Management (ICM) software met de CRM applicatie
van Siebel. Call center medewerkers hebben daardoor sneller toegang tot
belangrijke klanteninformatie. Beschikbaar per november 2003.
Meer informatie over de nieuwe producten is te vinden via:
http://www.cisco.com/go/ipc_newproducts
Over Cisco Systems
Cisco Systems Inc. (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied
van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San
Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft
ruim 35.500 werknemers en realiseerde in boekjaar 2002 een totale omzet van
18,9 miljard dollar. Cisco Systems International BV, eigendom van Cisco
Systems Inc., is de leverancier voor Cisco apparatuur in Europa. Nieuws en
informatie is beschikbaar via http://www.cisco.nl.
Cisco, Cisco IOS, Cisco Systems en het Cisco Systems logo zijn
geregistreerde handelsmerken van Cisco Systems inc. en/of haar
werkmaatschappijen in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere
handelsmerken bedoelt in dit document zijn eigendom van hun respectievelijke
eigenaren.
###