MKB Nieuws, bericht
02-12-2002
Nationale Winkelraad MKB-Nederland: Sinterklaas ook dit jaar weer
goedgeefs
Ook dit jaar pakt Sinterklaas, evenals voorgaande jaren, uitbundig
uit. Maar het lijkt erop dat het iets minder is dan voorgaande jaren.
Met nog een weekeinde en een aantal koopavonden te gaan, is de
verwachting dat er in de detailhandel dit jaar ongeveer 0,7 miljard
euro besteed gaat worden. Dit is een omzetstijging van een kleine 5%
ten opzichte van vorig jaar.
Dit stelt de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland naar aanleiding
van een enquête onder de aangesloten branches in detailhandel en
winkelambacht.
Uit het onderzoek blijkt dat Sint bij de duurzame cadeaus met name let
op de kwaliteit en dat de jeugd zich met name mag verheugen in cadeaus
die wat meer trendgevoelig zijn.
De jeugd in Nederland heeft cadeaus van velerlei aard op het
verlanglijstje staan die te maken hebben met de trends in Nederland.
Populair zijn hier cadeaus van met name Bob de Bouwer- en K3-artikelen
en lego-producten.
Bij de juwelier wordt door Sinterklaas goed nagedacht over zijn
aankopen. De meest populaire cadeaus hier zijn hangers, oorbellen en
ringen. Opvallend is dat Sint dit jaar veel sieraden met gekleurde
stenen en kruizen met stenen koopt. Uit het onderzoek van de Nationale
Winkelraad blijkt ook dat Sinterklaas overlegt met de Kerstman over de
aankopen bij de juwelier. Vraag hierbij is of de cadeaus in de
Sinterklaaszak of onder de Kerstboom komen.
In de bakkerijbranche kiest Sinterklaas voor traditionele producten
als (gevuld) speculaas, roomboteramandelletters en -staven, luxe
chocoladeletters en marsepein. Deze producten gaan als warme broodjes
over de toonbank. Opvallend is wel dat binnen deze producten duidelijk
trends waarneembaar zijn, zoals marsepeinen figuren van K3, Bob de
Bouwer en Harry Potter. Maar ook doet Sint zijn inkopen bij de
ambachtelijke bakker, waar bijvoorbeeld de mazzelzak wordt gekocht:
een ouderwetse papieren zak met traditionele sinterklaaslekkernijen
met in sommige zakken een verrassingsgeschenk voor de mazzelaar.
Uit de enquête van de Nationale Winkelraad blijkt verder dat nieuwe
moderne apparatuur door Sinterklaas zeer wordt gewaardeerd. Bovendien
heeft Sinterklaas gehoord dat in Nederland energiepremies wegvallen.
Hij koopt daarom dit jaar nogal wat witgoed voor de Nederlandse
huishoudens. De top-3 bij de electrotechnische detailhandel bestaat
uit home cinema sets (dvd-spelers), belkaarten en luxe
koffiezetapparatuur.
Evenals vorig jaar koopt Sint opnieuw meer boeken in. Hij heeft veel
aandacht voor nieuwe oorspronkelijk Nederlandse literatuur, zoals Van
Dis, Palmen en Haasse. Maar ook waardeert Sint de combinatie tussen
boek en film en koopt hij veel boeken waarop blockbusters van films
zijn gebaseerd, zoals bijvoorbeeld In de ban van de Ring, Red Dragon
en Potter. De boeken top 3 van Sinterklaas bestaat deze week uit \'Het
platte land\' van Van \'t Hek, \'De geboorte van een gezin\' van
Deckers en \'De Cock en de dood van de Helende Meesters\' van
Baantjer.
Uit de Winkelraad-enquête van MKB-Nederland blijkt ook dat Sinterklaas
weet dat Nederlanders veel van muziek houden en van lieverlee overgaan
op de muziek-dvd. Populaire cd\'s en dvd\'s zijn \'Onderweg\' en
\'Onderweg Live in de Kuip\' van Marco Borsato, de film-dvd
\'Spider-man\', de cd \'Come away with me\' van Norah Jones en de cd
\'Groeten uit het maaiveld\' van Acda en de Munnik. Opvallend is dat
Sinterklaas zijn goedgeefsheid niet beperkt tot één of twee cd\'s of
dvd\'s, maar met behulp van zijn pieterknechten meerdere titels
tegelijk koopt.
Sint denkt dat Nederlanders op Sinterklaasavond ook wel van een lekker
drankje houden, waarvoor hij meer uitgeeft dan vorig jaar. In zijn
top-3 hier staan de goede wijn, whisky en koffielikeur. Bovendien
verwacht Sinterklaas de drankendetailhandel de laatste dagen voor 5
december nog een extra bezoek te brengen. Want hij geeft eerlijk toe
dat als hij niets anders weet te verzinnen, hij nog wat extra goede
flessen drank zal inkopen.
De belangstelling voor dure lederwaren- en reisartikelen blijft bij
Sinterklaas wat achter dit jaar, zo blijkt uit onderzoek. Opvallend is
dat hij dit jaar met name veel kleinere functionele lederwaren als
portemonnaies, kinderrugzakjes, damestassen en attachékoffers koopt.
De weg in de tabakswinkel heeft Sinterklaas wel gevonden, zo blijkt
uit de enquête. Vooral luxe rokersartikelen, premium sigaren en
humidors koopt hij hier doelbewust in, waarbij hij de duurdere
prijsklasse met kwaliteit hanteert. Maar ook Staatsloten en K3 en
Harry Potter artikelen weet hij hier te vinden.