Veelgestelde vragen
Houten lantaarnpalen langs nieuwe Noordelijke Randweg
03-12-2002
Bij de aanleg van de Noordelijke Randweg worden zes houten
lantaarnpalen geplaatst. Het gaat om een landelijk proefproject van
Rijkswaterstaat. Als deze palen voldoen, worden elders in het land
vaker houten lantaarnpalen neergezet. Dat zegt de uitvoeringsleider
van de Noordelijke Randweg en de N44, J. Haring.
De houten lantaarnpalen worden onder meer geplaatst bij het fietspad
aan de Zijdeweg. Het project maakt onderdeel uit van het beleid van
Rijkswaterstaat om meer gebruik te maken van duurzame materialen in de
weg- en waterbouw.
De gedachte is volgens Haring simpel. "Een houten mast gaat net zo
lang mee als een paal van aluminium, zo'n twintig tot dertig jaar.
Alleen is aluminium na het gebruik definitief verloren, terwijl er in
diezelfde periode alweer een boom is gegroeid." Het onderste gedeelte
van de lantaarnpalen bestaat uit speciaal gekweekt duurzaam hardhout,
om verrotting door vocht te voorkomen. Het bovenste deel is van een
zachtere houtsoort. Het tussenstuk is van staal, waarin de elektronica
voor de verlichting opgeborgen zit.
Het Rijswijkse bureau M3 Architecten gaf de lantaarnpalen vorm. Haring
vermoedt dat de proef zal slagen. "Het bedrijfsleven reageert
enthousiast. Nou het publiek nog. Voor hetzelfde geld vindt men die
dingen oerlelijk. Ik denk niet dat Nederland vol komt te staan met
houten lantaarnpalen. Maar in bepaalde situaties is hout veel mooier,
veel warmer. In landelijke gebieden en in parken zouden houten
lantaarnpalen niet misstaan."Rijkswaterstaat heeft nog weinig ervaring
met het gebruik van hout. Bij knooppunt Zonzeel bij Breda staan enkele
houten portalen. Dat bevalt zo goed dat Rijkswaterstaat dat aantal
fors wil uitbreiden, onder meer aan de A73 in Maastricht.
Bron: Haagsche Courant