Centrum Beeldende Kunst Rotterdam

CBK EDUCATIE

CBK en PABO-studenten brengen kunstonderwijs op basisscholen Meer kleding dankzij kunstenaars voor de klas

CBK brengt via PABO-studenten kunstonderwijs op basisscholen

Het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam heeft samen met de Pabo van Hogeschool Rotterdam een curriculum kunsteducatie ontwikkeld. Dit meerjarig leertraject is een primeur voor Nederland. Gedurende meerdere studiejaren worden pabostudenten in contact gebracht met alle aspecten van de hedendaagse kunst in relatie tot lesgeven. Dit leertraject is anders dan andere kunsteducatieve trajecten, in die zin dat de studenten vertrouwd raken met kunst, en tezijnertijd naar eigen inzicht en volgens hun persoonlijke affiniteit gemotiveerd kunstonderwijs kunnen geven aan basisschoolleerlingen.

Het leertraject besteedt aandacht aan de kunstenaar, de kunstinstelling en de overweldigende beeldcultuur op de Rotterdamse straat. In het eerste leerjaar maken de studenten kennis hiermee, door atelierbezoeken af te leggen en tentoonstellingen te bezoeken en mogen zij zich bezig houden met hun eigen visievorming hierover. De tweedejaars pabostudenten gaan op basis van hun in het eerste jaar samengestelde visie over kunst onderzoeken wat zij met de drie kernonderwerpen in de klas kunnen. In het tweede jaar wordt ook aandacht besteed aan kunsteducatiebeleid van basisscholen. Dit alles resulteert in het derde jaar van het leertraject uiteindelijk in een zelf georganiseerd en uitgevoerd kunstproject van studenten met hun stageklassen.

De eerste lessen met een kleine tweehonderd eerstejaars studenten zijn begonnen in november 2002. De studenten maken hun individuele en groepsopdrachten via het digitale portfolio op internet. Alle gegevens die de studenten nodig hebben en gaan verzamelen, worden via het internet gecommuniceerd. Als na vier jaar de studenten klaar zijn en gaan lesgeven, kunnen ze daarin creatieve aspecten belichten maar ook de reflectieve componenten van kunst via bezoeken van kunstenaars op school of in het atelier, opdrachten over de beeldcultuur op straat en bezoek aan kunstinstellingen. In 2006 verlaat dan de eerste lading studenten de pabo om les te gaan geven aan basisscholen.

Meer kleding dankzij kunstenaars voor de klas

Nicolette Pot, bekend van haar merkloze modeposters in abri's, werkt als beeldende kunstenaar veel met mode. Ze werd voorjaar 2002 door het CBK voorgesteld aan een basisschool aan de Beukelsdijk. Deze had het CBK benaderd omdat het een kunstenaar zocht die zich beweegt op het snijvlak van beeldende kunst en textiel. Zo werd Nicolette Pot gevraagd om les te geven aan een VMBO-klas met vijftien meisjes. Zes weken lang gaf ze elke donderdagochtend een workshop met een heel reclamegerichte kledinglijn tot gevolg. Nicolette Pot blikt terug.

"De groep bestaat uit Marokkaanse, Turkse en Surinaamse meisjes, en een Pakistaanse, tussen de dertien en vijftien jaar oud. Er zijn vier hoofddoekjes, twee op Turkse en twee op Marokkaanse wijze geknoopt. Mijn introductieles bestaat klassiek uit een diashow met uitleg en ik heb wat plastictassen kleding meegenomen. Het slaat in als een bom! Dat willen ze ook wel maken. Gelukkig, want de opdracht is een rok van plastic tassen, en uiteindelijk in deze rok gefotografeerd worden. Ze moeten zelf thuis tassen uitzoeken en meenemen naar school. De keuze van de tas is vrij, maar liefst een waar je mee -en in - gezien wil worden. Dit lijkt mij doeltreffender dan een gesprek over identiteit, merkgerichtheid en massacommunicatie. De eerste stap van het ontwerp is de roklengte; een gegeven waarover elke modeontwerper zich twee-jaarlijks het hoofd breekt en waar statistische rapporten over verschijnen. Deze groep heeft het echter snel bepaald. De Pakistaanse wil hem tot op de grond. De Turkse en Marokkaanse meisjes geven de voorkeur aan de kuitlengte en de Surinaamse meisjes kiezen voor mini. Later sluit een stevige Marokkaanse zich bij de laatsten aan. Een meisje dat voor micro kiest, wordt door haar groep overgehaald de zoom te verlagen; 'Je staat in je blote kont, man!'. Hierna volgt het opmeten van elkaars taille en heupmaten. Het kost me nogal wat overredingskracht om ze te overtuigen dat dit echt niet over kaftan, broek en jurk gemeten kan worden. Het patroon is klaar en het 'dessin' van de rok kan worden bepaald. Het lijkt alsof er meer naar kleur en patroon is gekeken dan naar logo of merk, want BAS, H&M, Gall&Gall en ETOS zijn favoriet. De 'mini' groep heeft gekozen voor een assemblage a la Gaultier en Galliano. Na uren van knippen, spelden, rijgen, plakken en stikken, verlucht met elkaars wedervaren (een korte hechtenis, een zwangerschap) is het moment daar - De Foto. Fotograaf Pieter Vandermeer maakt met zijn professionele apparatuur en zijn beminnelijkheid zoveel dat hooffdoekjes verdwijnen en soloportretten worden geëist. Als een week later de resultaten er zijn is iedereen apetrots. Vraag me niet wat deze workshop voor mijn -of hun- verdere ontwikkeling heeft betekend. Ik weet alleen dat het waardevol was - en leuk!"