Operations en ICT Universal Life in joint venture
2 december 2002
Op basis van de uitkomsten van het onderzoek Doorbraak Leven heeft de
directie van AXA Verzekeringen in samenspraak met het managementteam
van de AXA Groep een voorgenomen besluit genomen. Dit heeft de
directie op 29 november 2002 mondeling aan de Ondernemingsraad
toegelicht. De hierbij horende formele adviesaanvraag wordt binnenkort
met de Ondernemingsraad besproken. De vakbonden zijn tevens
geïnformeerd. Overleg met de bonden volgt deze week. Het voorgenomen
besluit betreft de Operations en de bijbehorende ICT-ondersteuning van
Universal Life en luidt:
De voorbereidingen kunnen verder gaan voor het gezamenlijk
met een partner oprichten van een nieuw bedrijf (joint venture).
Deze joint venture wordt gehuisvest in het AXA-hoofdkantoor
in Utrecht.
De joint venture wordt verantwoordelijk voor Operations en
ICT van onze Universal Life-operatie.
Definitieve besluitvorming vindt plaats aan het eind van de
geplande voorbereidingsperiode van 4 maanden.
Op 29 november 2002 zijn de betrokken medewerkers in Utrecht en Den
Haag persoonlijk geïnformeerd over het besluit.
Wie van AXA is betrokken bij deze verandering?
Alle circa 150 medewerkers (inclusief het management) die werken aan
de Universal Life-administratie gaan, als na de voorbereidingsperiode
hierover een definitief besluit wordt genomen, over naar de joint
venture. Dit zijn:
De medewerkers en leidinggevenden van de Universal
Life-divisie van Operations Leven.
De medewerkers en leidinggevenden van ICT Services die te
maken hebben met de Universal Life-administratie.
Alle overige medewerkers blijven in dienst bij AXA.
Wie wordt eigenaar van het nieuwe bedrijf?
AXA wordt de meerderheidsaandeelhouder van de joint venture.
De partner wordt verantwoordelijk voor Operations en
bijbehorende ICT van de Universal Life-operatie.
Wanneer gaat wat gebeuren?
De implementatie van Doorbraak Leven gebeurt gefaseerd en duurt in
totaal 16 maanden:
Voorbereiding: de voorbereidingsfase duurt 4 maanden. Aan het
eind van deze fase wordt pas definitief besloten of de joint venture
er daadwerkelijk komt. Als het besluit positief uitvalt, start de
joint venture. Gedurende de voorbereidingsfase wordt er zorgvuldig
bekeken welke stappen wanneer genomen moeten worden, inclusief de
uiteindelijke verhuizing van de betrokken medewerkers naar het pand in
Utrecht. Halverwege de voorbereidingsfase maken we een keuze voor de
partner.
Implementatie joint venture: direct na de voorbereidingsfase
start de joint venture en gaan alle huidige administratieve en
ICT-processen één op één over naar dit nieuwe bedrijf. In de 12
maanden die hierop volgen, worden alle processen en producten
gefaseerd ingevoerd in de software van de nieuwe Universal
Life-administratie van de joint venture-partner. De fasering ziet er
zo uit:
eerst doen we een "proof of concept" (kan de partner
uitvoeren wat beloofd is)
dan volgen de nieuwe producten die AXA volgend jaar op de
markt wil brengen
en tenslotte worden alle bestaande Universal Life-polissen
geconverteerd.
Waarom dit voorgenomen besluit?
AXA wil via dit Doorbraak Leven-traject drie doelstellingen
realiseren:
Het verlagen van de kosten per polis om zo onze
concurrentiepositie te verstevigen.
Het verbeteren van de service, zoals het reduceren van
bijvoorbeeld de doorlooptijd van mutaties van enkele weken naar 24 uur
en het via internettechnologie transparant maken van alle
serviceprocessen.
Het versnellen van de technische ontwikkeltijd van nieuwe
producten en het scheppen van de technische voorwaarden om
transparante producten op de markt te kunnen brengen. (time-to-market)
De directie heeft inmiddels een toelichting op het voorgenomen besluit
aan de OR gegeven. De Ondernemingsraad van AXA buigt zich de komende
tijd over de formele adviesaanvraag.
Noodzaak
De noodzaak om Doorbraak Leven tot uitvoering te brengen is de
afgelopen maanden alleen maar sterker geworden:
De bedrijfsecononomische druk op ons bedrijf is sterk
toegenomen.
Er is goede voortgang gemaakt op het gebied van service van
onze levenproducten. Toch acht AXA verdere verbetering noodzakelijk.
De komende veranderingen in de wetgeving zullen ons noodzaken
snel onze (nieuwe) producten aan te passen en op de markt te brengen.
Wat is het verschil met het project van AXA Schade en Vandien Service
Provider?
Bij het traject in ons Schadeverzekeringsbedrijf was sprake van een
echte uitbesteding. Dit besluit is genomen onder zware druk van de
zware operationele verliezen die het Schadeverzekeringsbedrijf toen
maakte. Bij AXA Schade gingen verder niet alle betrokken medewerkers
mee, er was sprake van een selectie vooraf. Bij Leven is sprake van
een kans om onze operationele performance zodanig te verbeteren dat we
de gemiddelde performance van de verzekeringsmarkt gaan overtreffen en
onze goede naam als innovatieve verzekeraar eer aan te doen. Bij
Doorbraak Leven gaat het om het gezamenlijk oprichten van een nieuw
bedrijf, waarna alle medewerkers - inclusief management - meegaan naar
dit nieuwe bedrijf.
Tenslotte
Dit traject biedt grote kansen om AXA op een positieve manier van de
markt te onderscheiden. Het vraagt een nieuwe inspanning van al het
betrokken personeel dat uiteindelijk de basis vormt van het op te
richten nieuwe bedrijf. Met inzet en focus van onze mensen op dit
traject zal het zeker een succes worden.