AXA Verzekeringen

Operations en ICT Universal Life in joint venture 2 december 2002

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek Doorbraak Leven heeft de directie van AXA Verzekeringen in samenspraak met het managementteam van de AXA Groep een voorgenomen besluit genomen. Dit heeft de directie op 29 november 2002 mondeling aan de Ondernemingsraad toegelicht. De hierbij horende formele adviesaanvraag wordt binnenkort met de Ondernemingsraad besproken. De vakbonden zijn tevens geïnformeerd. Overleg met de bonden volgt deze week. Het voorgenomen besluit betreft de Operations en de bijbehorende ICT-ondersteuning van Universal Life en luidt:
De voorbereidingen kunnen verder gaan voor het gezamenlijk met een partner oprichten van een nieuw bedrijf (joint venture). Deze joint venture wordt gehuisvest in het AXA-hoofdkantoor in Utrecht.
De joint venture wordt verantwoordelijk voor Operations en ICT van onze Universal Life-operatie.
Definitieve besluitvorming vindt plaats aan het eind van de geplande voorbereidingsperiode van 4 maanden.
Op 29 november 2002 zijn de betrokken medewerkers in Utrecht en Den Haag persoonlijk geïnformeerd over het besluit.

Wie van AXA is betrokken bij deze verandering?
Alle circa 150 medewerkers (inclusief het management) die werken aan de Universal Life-administratie gaan, als na de voorbereidingsperiode hierover een definitief besluit wordt genomen, over naar de joint venture. Dit zijn:
De medewerkers en leidinggevenden van de Universal Life-divisie van Operations Leven.
De medewerkers en leidinggevenden van ICT Services die te maken hebben met de Universal Life-administratie. Alle overige medewerkers blijven in dienst bij AXA.

Wie wordt eigenaar van het nieuwe bedrijf?
AXA wordt de meerderheidsaandeelhouder van de joint venture. De partner wordt verantwoordelijk voor Operations en bijbehorende ICT van de Universal Life-operatie.

Wanneer gaat wat gebeuren?
De implementatie van Doorbraak Leven gebeurt gefaseerd en duurt in totaal 16 maanden:
Voorbereiding: de voorbereidingsfase duurt 4 maanden. Aan het eind van deze fase wordt pas definitief besloten of de joint venture er daadwerkelijk komt. Als het besluit positief uitvalt, start de joint venture. Gedurende de voorbereidingsfase wordt er zorgvuldig bekeken welke stappen wanneer genomen moeten worden, inclusief de uiteindelijke verhuizing van de betrokken medewerkers naar het pand in Utrecht. Halverwege de voorbereidingsfase maken we een keuze voor de partner.
Implementatie joint venture: direct na de voorbereidingsfase start de joint venture en gaan alle huidige administratieve en ICT-processen één op één over naar dit nieuwe bedrijf. In de 12 maanden die hierop volgen, worden alle processen en producten gefaseerd ingevoerd in de software van de nieuwe Universal Life-administratie van de joint venture-partner. De fasering ziet er zo uit:
eerst doen we een "proof of concept" (kan de partner uitvoeren wat beloofd is)
dan volgen de nieuwe producten die AXA volgend jaar op de markt wil brengen
en tenslotte worden alle bestaande Universal Life-polissen geconverteerd.

Waarom dit voorgenomen besluit?
AXA wil via dit Doorbraak Leven-traject drie doelstellingen realiseren:
Het verlagen van de kosten per polis om zo onze concurrentiepositie te verstevigen.
Het verbeteren van de service, zoals het reduceren van bijvoorbeeld de doorlooptijd van mutaties van enkele weken naar 24 uur en het via internettechnologie transparant maken van alle serviceprocessen.
Het versnellen van de technische ontwikkeltijd van nieuwe producten en het scheppen van de technische voorwaarden om transparante producten op de markt te kunnen brengen. (time-to-market) De directie heeft inmiddels een toelichting op het voorgenomen besluit aan de OR gegeven. De Ondernemingsraad van AXA buigt zich de komende tijd over de formele adviesaanvraag.

Noodzaak
De noodzaak om Doorbraak Leven tot uitvoering te brengen is de afgelopen maanden alleen maar sterker geworden: De bedrijfsecononomische druk op ons bedrijf is sterk toegenomen.
Er is goede voortgang gemaakt op het gebied van service van onze levenproducten. Toch acht AXA verdere verbetering noodzakelijk. De komende veranderingen in de wetgeving zullen ons noodzaken snel onze (nieuwe) producten aan te passen en op de markt te brengen.

Wat is het verschil met het project van AXA Schade en Vandien Service Provider?
Bij het traject in ons Schadeverzekeringsbedrijf was sprake van een echte uitbesteding. Dit besluit is genomen onder zware druk van de zware operationele verliezen die het Schadeverzekeringsbedrijf toen maakte. Bij AXA Schade gingen verder niet alle betrokken medewerkers mee, er was sprake van een selectie vooraf. Bij Leven is sprake van een kans om onze operationele performance zodanig te verbeteren dat we de gemiddelde performance van de verzekeringsmarkt gaan overtreffen en onze goede naam als innovatieve verzekeraar eer aan te doen. Bij Doorbraak Leven gaat het om het gezamenlijk oprichten van een nieuw bedrijf, waarna alle medewerkers - inclusief management - meegaan naar dit nieuwe bedrijf.

Tenslotte
Dit traject biedt grote kansen om AXA op een positieve manier van de markt te onderscheiden. Het vraagt een nieuwe inspanning van al het betrokken personeel dat uiteindelijk de basis vormt van het op te richten nieuwe bedrijf. Met inzet en focus van onze mensen op dit traject zal het zeker een succes worden.