Zoetermeer, 30 november 2002
Anti-fileplan vervoerders: betere bereikbaarheid door zakelijke benadering
Transport en Logistiek Nederland pleit er voor zo snel mogelijk een goed functionerende mobiliteitsmarkt in Nederland neer te zetten. Het lijkt momenteel onmogelijk om alle files op te lossen. Daarom moeten er slimme keuzes worden gemaakt bij het aanpakken van files die economisch gezien de meeste kosten veroorzaken. In het rapport 'Timmeren aan de weg', dat de branche-organisatie zaterdag 30 november om 15 uur aan minister R. de Boer (Verkeer en Waterstaat) aanbiedt, wordt een anti-fileplan gepresenteerd waarbij dit economische uitgangspunt centraal staat.
Volgens de vervoerders moet op korte termijn een Kwaliteitsnet worden ontwikkeld. Dit is een landelijk netwerk van wegen dat belangrijke economische concentraties, zoals havens en bedrijventerreinen, met elkaar verbindt. Dat kunnen rijkswegen zijn, maar ook provinciale en gemeentelijke wegen. Immers, de helft van de files staat op het onderliggend wegennet. Essentie is dat gekozen wordt op basis van economische relevantie. Als knelpunten op dit Kwaliteitsnet worden opgelost, is het rendement op de investering het hoogst. Het Kwaliteitsnet brengt ook spoor- en waterverbindingen in kaart.
Op de middellange termijn moet een budgetneutrale kilometerprijs worden ingevoerd. Dit is een onmisbare schakel om te komen tot een gezonde mobiliteitsmarkt. Een kilometerprijs geeft een prikkel voor een beter gebruik van de weg; wie meer rijdt moet ook meer betalen.
Uiteindelijk maakt de kilometerprijs de weg vrij voor een compleet andere aanpak van de files. Volgens het plan is de weggebruiker bereid te betalen voor infrastructurele oplossingen die minder kosten dan het in de file staan. Stel, een bepaalde file kost de samenleving 50 miljoen Euro per jaar. Dan levert het een voordeel op, wanneer dit knelpunt met een investering van 25 miljoen Euro kan worden opgelost. De kosten worden zo met de helft gereduceerd. Daar waar de investeringen de kosten overschrijden, ligt het voor de hand de file te laten voortbestaan. Op locaties waar het voordelig is de file aan te pakken, wordt dit doorberekend in de kilometerprijs.
Algemeen Voorzitter drs. M. van der Harst: "Het is dringend nodig voor onze economie dat de bereikbaarheid verbetert. De afgelopen tien jaar is het aantal files verzesvoudigd! Vrachtauto's staan tien procent van hun tijd in de file. Ik heb niet de illusie dat we Nederland filevrij kunnen maken, want het kan miljoenen kosten om het laatste staartje van een file blijvend op te lossen. Maar ik zal me er wel hard voor maken dat de grootste problemen op een zakelijke manier worden aangepakt. Ons rapport geeft daar een aanzet voor."
Bel voor meer informatie de afdeling PRV, Clarisse Buma, 079-3636115 of 06-51806340,
Clarisse van Haersma Buma
Persvoorlichter en woordvoerder
Afdeling Public Relations en Voorlichting
Transport en Logistiek Nederland
Plein van de Verenigde Naties 15,
Postbus 3008, 2700 KS Zoetermeer
Telefoon 079-3636115, Fax 079-3636259
06-51806340
E-mail: cbuma@tln.nl, internet www.tln.nl
---