Gemeente Amsterdam

Projectdirecteur Siwart Kolthek neemt afscheid van de Zuidas 2 december 2002 - Remco Asselbergs

Siwart Kolthek beëindigt per 1 februari 2003 zijn werkzaamheden als projektdirecteur voor de Amsterdamse Zuidas. Kolthek werd november 1997 door het college van B&W aangesteld als projectdirecteur, om bewust de stap te zetten naar een open planproces met alle belanghebbenden. Koltheks visie was van meet af aan dat plannen van deze omvang en reikwijdte alleen te verwezenlijken zijn in samenwerking met en met steun van overheid, maatschappelijke organisaties, bewoners en marktpartijen.

In vijf jaar tijd heeft Kolthek een stevige ambtelijke projectorganisatie opgebouwd. Hij is erin geslaagd om de Zuidas nationale en internationale bekendheid te geven. Bovendien heeft hij met succes vele marktpartijen geënthousiasmeerd partner te worden in de ontwikkeling van deze locatie. Met zijn inzet is ook de rijksoverheid overtuigd van de betekenis van de Zuidas voor de stad Amsterdam en daarmee voor haar positie in Europa. Nu de Zuidasplannen vergevorderd zijn en de uitvoering in volle gang is, ziet hij zijn rol als aanjager voltooid. Kolthek zet vanaf 1 februari 2003 zijn advieswerk voort vanuit zijn bureau Gerrichhauzen & Partners in Dordrecht.

De Zuidas is een gebiedsontwikkeling, waarbij de bebouwing van het gebied samen met uitbreiding van de infrastructuur wordt uitgewerkt. De Zuidas groeit de komende 25 jaar uit tot een stadscentrum met een evenwichtige mix van wonen, werken, voorzieningen en recreatie. De uitvoering van de plannen is volop aan de gang. ABN AMRO en ING hebben hun nieuwe hoofdkantoren in gebruik genomen. Het WTC is grondig vernieuwd en de uitbreiding WTC is in aanbouw. De bouw van Mahler4, waarvoor internationale toparchitecten de ontwerpen hebben gemaakt, start officieel op 9 december a.s. Op 12 december tekenen drie consortia en de gemeente overeenkomsten voor de ontwikkeling van het woongebied Gershwin. Met het Rijk is een intentieovereenkomst gesloten om mogelijk de de weg, trein-, metro- en tramlijnen van de ringweg A10 ondergronds te leggen waardoor een groot gebied beschikbaar komt voor bebouwing. Naar verwachting kan in het voorjaar van 2003 een samenwerkingsovereenkomst worden ondertekend.

Pb-187

© Gemeente Amsterdam