Arnhem, 29 november 2002
Boren van tunnel Betuweroute half jaar eerder gereed
Eind 2002 is het boren van de van de treintunnel onder het
Pannerdensch Kanaal gereed, een half jaar eerder dan gepland. ARCADIS
is hoofdaannemer voor de aanleg van de tunnel die onderdeel is van de
Betuweroute.
Tunnel
De tunnel onder het Pannerdensch Kanaal is vanuit Rotterdam gezien de
vierde tunnel van de Betuweroute. Hij wordt bij calamiteiten als
dijkdoorbraken met schotten afgesloten, zodat via de twee 1.615 meter
lange buizen het water niet naar de andere kant kan vloeien. Alleen
goederentreinen mogen van de tunnel gebruik maken omdat
veiligheidsmaatregelen voor passagiersvervoer, zoals meer
nooduitgangen, ontbreken.
Primeur
Met de aanleg van de tunnel beleeft Nederland een wereldprimeur. Het
is voor het eerst dat er een tunnel wordt geboord door een speciaal
daarvoor aangelegde dam. Het tracé van de tunnel loopt namelijk dwars
dóór een zandwinput, 25 meter diep en gevuld met water. Aangezien de
tunnel is geboord, moest er een dam worden aangelegd waar de
tunnelboormachine Maxima doorheen kon boren.
Flora en fauna
Bij de aanleg van de tunnel hebben de ontwerpers en bouwers zoveel
mogelijk rekening gehouden met de bijzondere natuur rondom het
Pannerdensch Kanaal. De omgeving is namelijk leefgebied van de
zeldzame Kamsalamander en Rugstreeppad. Door te kiezen voor een
geboorde tunnel is het waardevolle landschap zo min mogelijk
aangetast. Daarnaast zijn aparte leefgebieden aangelegd waar flora en
fauna zich kunnen ontwikkelen.
© ARCADIS, nv. All rights reserved.