Arcadis NV


Arnhem, 29 november 2002

Boren van tunnel Betuweroute half jaar eerder gereed

Eind 2002 is het boren van de van de treintunnel onder het Pannerdensch Kanaal gereed, een half jaar eerder dan gepland. ARCADIS is hoofdaannemer voor de aanleg van de tunnel die onderdeel is van de Betuweroute.

Tunnel
De tunnel onder het Pannerdensch Kanaal is vanuit Rotterdam gezien de vierde tunnel van de Betuweroute. Hij wordt bij calamiteiten als dijkdoorbraken met schotten afgesloten, zodat via de twee 1.615 meter lange buizen het water niet naar de andere kant kan vloeien. Alleen goederentreinen mogen van de tunnel gebruik maken omdat veiligheidsmaatregelen voor passagiersvervoer, zoals meer nooduitgangen, ontbreken.

Primeur
Met de aanleg van de tunnel beleeft Nederland een wereldprimeur. Het is voor het eerst dat er een tunnel wordt geboord door een speciaal daarvoor aangelegde dam. Het tracé van de tunnel loopt namelijk dwars dóór een zandwinput, 25 meter diep en gevuld met water. Aangezien de tunnel is geboord, moest er een dam worden aangelegd waar de tunnelboormachine Maxima doorheen kon boren.

Flora en fauna
Bij de aanleg van de tunnel hebben de ontwerpers en bouwers zoveel mogelijk rekening gehouden met de bijzondere natuur rondom het Pannerdensch Kanaal. De omgeving is namelijk leefgebied van de zeldzame Kamsalamander en Rugstreeppad. Door te kiezen voor een geboorde tunnel is het waardevolle landschap zo min mogelijk aangetast. Daarnaast zijn aparte leefgebieden aangelegd waar flora en fauna zich kunnen ontwikkelen.

© ARCADIS, nv. All rights reserved.