Ingezonden persbericht

P E R S B E R I C H T

Groot enthousiasme na de Niet-Winkeldag

EINDHOVEN, 30 november 2002 - De actievoerders die zaterdag in tal van plaatsen de straat op gingen om de Niet-Winkeldag te vieren zijn erg enthousiast. Zij kregen vrijwel uitsluitend enthousiaste reacties op hun protest tegen de Westerse consumptiecultuur.

De Internationale Niet-Winkeldag ('Buy Nothing Day') werd zaterdag gevierd in tal van landen. In veertien plaatsen in Nederland waren activiteiten. Hieronder impressies uit Amsterdam, Den Bosch, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam en Tilburg.

Uitgebreidere verslagen zijn te vinden op
http://www.koopniets.nl

Amsterdam: 'Kan zo'n dag niet vaker'

Op de brug tussen Linnaeusstraat en Middenweg in Amsterdam- Oost stond vandaag een tafeltje met gratis waar. Terwijl (winkelende) voorbijgangers keken en vroegen waar het over ging, werden links en rechts tientallen koopniets-ballonnen uitgedeeld aan de kinderen. Niet-Winkel-dag, daar hadden toch niet zo veel mensen van gehoord, of ze dachten dat het om de euro ging, maar als je het dan uitlegde, was iedereen heel positief. De negatieve reacties zijn op een hand te tellen, meldt Sylvia van Bruggen vanuit Amsterdam.
Een oud vrouwtje had er zoveel moeite mee de puzzel voor haar kleinzoon zonder betalen mee te nemen (ze bleef maar haar portmonnee tevoorschijn halen) dat ze uiteindelijk oliebollen heeft gehaald bij de tegenoverliggende kraam voor de 'actievoerders'.
Heel veel mensen vroegen trouwens nog of we het niet vaker konden doen, dan zouden ze hun spulletjes verzamelen en inbrengen. Een heel jaar wachten is te lang, en ik geloof niet dat er een weggeef-winkel is in Amsterdam....

Den Bosch: Koop-coaches en niet-koop adviezen

Midden in het koopgewoel van de Bossche binnenstad was een 'Koop Niets-plaats' ingericht, met een gezellig zitje waar kooplustigen even konden bijkomen in een huiskamer-achtige sfeer. Een bakfiets fungeerde als 'weggeefwinkel', waar boeken, parfum, beeldjes en allerlei snuisterijen gratis werden weggegeven. Ook waren er Loesje-posters met verschillende kritische teksten. De gratis spullen vonden gretig aftrek. Bij de verderop staande 'consuminderkraam' kon men zich laten adviseren door twee netjes geklede koop-coaches, die in hun aktenkoffertjes van alles in de aanbieding hadden: de rent- a-friend service voor wie wat menselijke aandacht zocht, gratis geluk, en allerhande 'niet-koop adviezen'.
Aan de kraam hingen ook twee stadsplattegronden: een met een consumeerroute (van winkelcentrum naar winkelcentrum), de ander met een consuminderroute (naar mooie, rustige en natuurrijke plekjes in de stad).

Maastricht; Consumptie-guru met volgelingen en samba-band

Een humoristisch getinte parade trok door de binnenstad van Maastricht. Er was een koop-guru die er overdreven rijk uitzag: een sjieke dame van rond 1900 met vleugels gemaakt van geld. En verder waren er de volgelingen van de koop-guru waaronder een samba band. De samba band heeft het hele gebeuren een fantastische sfeer gegeven, en de koop-guru leidde haar volgelingen tot het vinden van het geluk: door te kopen vinden wij pas geluk. Bij de 'volgelingen' zaten ook nog enkele 'rare' mensen, die borden hadden met boodschappen als: 'geluk is gratis' en 'niet meer maar beter'.
De volgelingen waren allemaal verkleed. Er was een 'batman' bij die de mensen opriep de wereld te redden, ook was er een 'scanman' gekleed met een barcode op zijn rug. Verder waren er nog twee mensen die een credit-card doorknip-service verzorgden, alsmede gratis "portemon-NEE"-stickers om je beurs mee dicht te plakken.
Het publiek reageerde van stomverbaasd tot positief tot negatief. Eerst dachten zij dat er een samba-band kwam die alleen muziek maakt. De mensen begonnen toen met dansen en vooral glimlachen, maar pas toen we wat dichterbij kwamen merkten ze dat het om een betoging ging. Sommige mensen bleven glimlachen, anderen keken ietwat schuldig met de vele plastic tasjes in hun handen en weer anderen die keken toen iets norser dan voorheen.

Nijmegen: Triomftocht door het consumptieparadijs

Rond twaalf uur installeerden mensen van Jongeren Milieu Actief een kraampje op het drukste kruispunt van het winkelcentrum van Nijmegen. Deze weggeefwinkel bleek zeer concurrerend voor de commerciele markt. Via een flyer werd het winkelend publiek bewust gemaakt van de prijs die betaald moet worden voor de overconsumptie in de rijke landen.
Om een uur of twee begon een ander groepje met een zogenaamde NO LOGO parade. In de Marikenstraat, de Nijmeegse koopgoot, werden (bijna) alle uithangborden voorzien van een alternatieve boodschap. Zo werden de merknamen als Mexx, KLM en Esprit vervangen door KOOP MEER en GELUK = GRATIS. De reakties van voorbijgangers varieerden van gematigd enthousiast tot 'hebben jullie niks beters te doen'. Het NO LOGO team liet zich echter niet intimideren en vervolgde zijn triomftocht door het consumptie paradijs. Toen alle borden beneden beplakt waren, werden de laatste vellen op de bovenste verdieping van de winkelstraat vastgemaakt.

Rotterdam: Reuzen en marionet krijgen de lachers op hun hand

Een stuk of zes mensen wisten in Rotterdam de lachers op hun hand te krijgen met hun act waarbij de steltlopers 'Economie' en 'Reclame' de marionet 'Consument' aan een touwtje de winkel in stuurden. Vooral kinderen vonden het prachtig. Hun ouders keken soms wat bedenkelijk en je zag hen denken 'waar gaat dit over?', vertelt Willemien Troelstra van Milieudefensie Rotterdam. Zij speelde 'De Economie', waardoor ze vanaf haar stelten een goed overzicht had van alle reacties.
De reacties waren doorgaans positief. Een mevrouw die gebukt ging onder de last van volgepakte tassen riep de actievoerders met een verontschuldigende blik toe dat het voor het eerst in twee jaar was dat ze zoveel had gekocht.

Tilburg: Gouden koffertje zat vol geluk

Wekenlang was het een mysterie gebleven wat er in het Gouden Koffertje zou zitten dat de dames Geefgraag in Tilburg zouden openen op de Internationale Niet-Winkeldag. Talloze mensen, op weg naar het centrum van Tilburg om daar te niet-winkelen, kwamen even een kijkje nemen. De inhoud van het koffertje vond gretig aftrek.
Godelieve Engbersen uit Tilburg (alias mevrouw Geefgraag) is heel enthousiast over de reacties die zij kreeg. De dames Geefgraag stonden met hun uitbundig versierde kleurrijke winkelwagentje bij de Heikese kerk.
Maar het meest waren de voorbijgangers onder de indruk van de inhoud van het Gouden Koffertje. En ze kozen een fraai kaartje uit met daarop de prachtige immateriele cadeaus die niet voor geld te koop zijn: liefde, aandacht, lekker ontbijten...


----

Noot voor de pers


* Nadere informatie: 040-2910295 (Dick Verheul, Marta Resink of Ellen Wokke)

* Veel meer over de achtergronden op http://www.koopniets.nl
* Telefoonnummers van plaatselijke contactpersonen staan op http://www.koopniets.nl


-- Lees ZOZ - tijdschrift voor doen-denkers - vraag proefnummer! Omslag - Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling - omslag@omslag.nl Postbus 81 - 5600 AB Eindhoven - 040-2910295 - http://www.omslag.nl