P E R S B E R I C H T
Groot enthousiasme na de Niet-Winkeldag
EINDHOVEN, 30 november 2002 - De actievoerders die zaterdag in tal van plaatsen de straat op gingen om de Niet-Winkeldag te vieren zijn erg enthousiast. Zij kregen vrijwel uitsluitend enthousiaste reacties op hun protest tegen de Westerse consumptiecultuur.
De Internationale Niet-Winkeldag ('Buy Nothing Day') werd zaterdag gevierd in tal van landen. In veertien plaatsen in Nederland waren activiteiten. Hieronder impressies uit Amsterdam, Den Bosch, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam en Tilburg.
Uitgebreidere verslagen zijn te vinden op
http://www.koopniets.nl
Amsterdam: 'Kan zo'n dag niet vaker'
Op de brug tussen Linnaeusstraat en Middenweg in Amsterdam-
Oost stond vandaag een tafeltje met gratis waar. Terwijl
(winkelende) voorbijgangers keken en vroegen waar het over ging,
werden links en rechts tientallen koopniets-ballonnen uitgedeeld
aan de kinderen. Niet-Winkel-dag, daar hadden toch niet zo veel
mensen van gehoord, of ze dachten dat het om de euro ging, maar
als je het dan uitlegde, was iedereen heel positief. De
negatieve reacties zijn op een hand te tellen, meldt Sylvia van
Bruggen vanuit Amsterdam.
Een oud vrouwtje had er zoveel moeite mee de puzzel voor
haar kleinzoon zonder betalen mee te nemen (ze bleef maar haar
portmonnee tevoorschijn halen) dat ze uiteindelijk oliebollen
heeft gehaald bij de tegenoverliggende kraam voor de
'actievoerders'.
Heel veel mensen vroegen trouwens nog of we het niet vaker
konden doen, dan zouden ze hun spulletjes verzamelen en
inbrengen. Een heel jaar wachten is te lang, en ik geloof niet
dat er een weggeef-winkel is in Amsterdam....
Den Bosch: Koop-coaches en niet-koop adviezen
Midden in het koopgewoel van de Bossche binnenstad was een
'Koop Niets-plaats' ingericht, met een gezellig zitje waar
kooplustigen even konden bijkomen in een huiskamer-achtige
sfeer. Een bakfiets fungeerde als 'weggeefwinkel', waar boeken,
parfum, beeldjes en allerlei snuisterijen gratis werden
weggegeven. Ook waren er Loesje-posters met verschillende
kritische teksten. De gratis spullen vonden gretig aftrek.
Bij de verderop staande 'consuminderkraam' kon men zich
laten adviseren door twee netjes geklede koop-coaches, die in
hun aktenkoffertjes van alles in de aanbieding hadden: de rent-
a-friend service voor wie wat menselijke aandacht zocht, gratis
geluk, en allerhande 'niet-koop adviezen'.
Aan de kraam hingen ook twee stadsplattegronden: een met
een consumeerroute (van winkelcentrum naar winkelcentrum), de
ander met een consuminderroute (naar mooie, rustige en
natuurrijke plekjes in de stad).
Maastricht; Consumptie-guru met volgelingen en samba-band
Een humoristisch getinte parade trok door de binnenstad van
Maastricht. Er was een koop-guru die er overdreven rijk uitzag:
een sjieke dame van rond 1900 met vleugels gemaakt van geld. En
verder waren er de volgelingen van de koop-guru waaronder een
samba band. De samba band heeft het hele gebeuren een
fantastische sfeer gegeven, en de koop-guru leidde haar
volgelingen tot het vinden van het geluk: door te kopen vinden
wij pas geluk. Bij de 'volgelingen' zaten ook nog enkele 'rare'
mensen, die borden hadden met boodschappen als: 'geluk is
gratis' en 'niet meer maar beter'.
De volgelingen waren allemaal verkleed. Er was een 'batman'
bij die de mensen opriep de wereld te redden, ook was er een
'scanman' gekleed met een barcode op zijn rug. Verder waren er
nog twee mensen die een credit-card doorknip-service verzorgden,
alsmede gratis "portemon-NEE"-stickers om je beurs mee dicht te
plakken.
Het publiek reageerde van stomverbaasd tot positief tot
negatief. Eerst dachten zij dat er een samba-band kwam die
alleen muziek maakt. De mensen begonnen toen met dansen en
vooral glimlachen, maar pas toen we wat dichterbij kwamen
merkten ze dat het om een betoging ging. Sommige mensen bleven
glimlachen, anderen keken ietwat schuldig met de vele plastic
tasjes in hun handen en weer anderen die keken toen iets norser
dan voorheen.
Nijmegen: Triomftocht door het consumptieparadijs
Rond twaalf uur installeerden mensen van Jongeren Milieu
Actief een kraampje op het drukste kruispunt van het
winkelcentrum van Nijmegen. Deze weggeefwinkel bleek zeer
concurrerend voor de commerciele markt. Via een flyer werd het
winkelend publiek bewust gemaakt van de prijs die betaald moet
worden voor de overconsumptie in de rijke landen.
Om een uur of twee begon een ander groepje met een
zogenaamde NO LOGO parade. In de Marikenstraat, de Nijmeegse
koopgoot, werden (bijna) alle uithangborden voorzien van een
alternatieve boodschap. Zo werden de merknamen als Mexx, KLM
en Esprit vervangen door KOOP MEER en GELUK = GRATIS. De
reakties van voorbijgangers varieerden van gematigd
enthousiast tot 'hebben jullie niks beters te doen'. Het NO
LOGO team liet zich echter niet intimideren en vervolgde zijn
triomftocht door het consumptie paradijs. Toen alle borden
beneden beplakt waren, werden de laatste vellen op de bovenste
verdieping van de winkelstraat vastgemaakt.
Rotterdam: Reuzen en marionet krijgen de lachers op hun hand
Een stuk of zes mensen wisten in Rotterdam de lachers op hun
hand te krijgen met hun act waarbij de steltlopers 'Economie' en
'Reclame' de marionet 'Consument' aan een touwtje de winkel in
stuurden. Vooral kinderen vonden het prachtig. Hun ouders keken
soms wat bedenkelijk en je zag hen denken 'waar gaat dit over?',
vertelt Willemien Troelstra van Milieudefensie Rotterdam. Zij
speelde 'De Economie', waardoor ze vanaf haar stelten een goed
overzicht had van alle reacties.
De reacties waren doorgaans positief. Een mevrouw die gebukt
ging onder de last van volgepakte tassen riep de actievoerders
met een verontschuldigende blik toe dat het voor het eerst in
twee jaar was dat ze zoveel had gekocht.
Tilburg: Gouden koffertje zat vol geluk
Wekenlang was het een mysterie gebleven wat er in het Gouden
Koffertje zou zitten dat de dames Geefgraag in Tilburg zouden
openen op de Internationale Niet-Winkeldag. Talloze mensen, op
weg naar het centrum van Tilburg om daar te niet-winkelen,
kwamen even een kijkje nemen. De inhoud van het koffertje vond
gretig aftrek.
Godelieve Engbersen uit Tilburg (alias mevrouw Geefgraag) is
heel enthousiast over de reacties die zij kreeg. De dames
Geefgraag stonden met hun uitbundig versierde kleurrijke
winkelwagentje bij de Heikese kerk.
Maar het meest waren de voorbijgangers onder de indruk van de
inhoud van het Gouden Koffertje. En ze kozen een fraai kaartje
uit met daarop de prachtige immateriele cadeaus die niet voor
geld te koop zijn: liefde, aandacht, lekker ontbijten...
----
Noot voor de pers
* Nadere informatie: 040-2910295 (Dick Verheul, Marta Resink of
Ellen Wokke)
* Veel meer over de achtergronden op http://www.koopniets.nl
* Telefoonnummers van plaatselijke contactpersonen staan op
http://www.koopniets.nl
-- Lees ZOZ - tijdschrift voor doen-denkers - vraag proefnummer!
Omslag - Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling - omslag@omslag.nl
Postbus 81 - 5600 AB Eindhoven - 040-2910295 - http://www.omslag.nl