Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie

PERSBERICHT
woerden, 30 november 2002

INFORMATIELIJN VOOR ALLOCHTONEN FONA WEGENS SUCCES UITGEBREID MET ANDERSTALIGE AIDS-INFORMATIELIJNEN

In het eerste jaar van haar bestaan heeft Fona, de nationale telefoonlijn voor allochtone families, ruim 1800 bellers van informatie en advies voorzien over gezondheid, onderwijs en opvoeding. Fona slaagt erin om allochtone doelgroepen te bereiken die door culturele of taaldrempels niet door de reguliere informatievoorzieningen worden bereikt. Het positieve resultaat van Fona leidt ertoe dat de anderstalige publieke Aids-infolijnen zijn opgegaan in Fona. Dit betekent dat vanaf Wereld Aids Dag 1 december het allochtone publiek bij Fona terecht kan met vragen over Aids.

Fona, een samenwerkingsverband tussen de organisaties NIZW, TeleTrust en NIGZ, is in oktober 2001 van start gegaan als een informatievoorziening voor allochtone families die door culturele of taalproblemen niet goed in staat zijn gebruik te maken van het reguliere aanbod op het gebied van gezondheid, opvoeding en onderwijs. Bij reguliere instellingen ervaren allochtonen regelmatig dat zij niet goed worden begrepen, niet serieus genomen worden of gewoon onvoldoende worden geholpen. Fona beschikt over voorlichters die op de hoogte zijn van de achtergronden en gebruiken van de in Nederland veel voorkomende allochtone culturen en die bovendien de bellers te woord kunnen staan in het Turks, Marokkaans-Arabisch, Marokkaans-Berber, klassiek Arabisch en Nederlands.

Fona voorziet in een behoefte

Een jaar na de start blijkt Fona bijna 2.000 telefonische gesprekken te hebben verwerkt. Gezien de bescheiden promotie van Fona, het feit dat de lijn alleen op werkdagen bereikbaar is èn de moeilijk bereikbare doelgroep, is dit resultaat boven verwachting van de beheerders. De allochtone bellers blijken met name te komen uit Turkse en Marokkaanse kringen en hebben uiteenlopende vragen. Veel voorkomende onderwerpen van gesprek zijn geweest: de landelijke inentingscampagne tegen Meningokokken van de GGD (zomer 2002), opvoedingsvraagstukken, studiefinanciering en psychische problemen. Maar ook maatschappelijke onder werpen, overheidsregelingen, familierelaties en religie komen in de gesprekken aan de orde. Fona is niet alleen gebeld door de allochtone doelgroep maar ook door professionals die in hun werk met allochtonen te maken hebben: 43% van de gesprekken vond plaats met professionals uit diverse sectoren (met name gezondheidszorg, welzijnswerk, onderwijs en pedagogie).

Anderstalige informatielijnen over AIDS gaan op in Fona

Het succes van Fona heeft ertoe geleid dat de bestaande Aids Infolijnen Turks (0800-099 44 88), Marokkaans (0800-099 22 55) en Chinees (0800-022 33 38) reeds per 1 november zijn overgegaan naar Fona en per 31 december 2002 definitief worden opgeheven. Deze gratis telefoonlijnen werkten met informatiebandjes in de eigen taal, 24 uur per dag te beluisteren. Bij deze lijnen was echter geen tweerichtingsverkeer mogelijk en bellers konden geen specifieke vragen stellen. De gemiddelde beltijd bij deze lijnen bleek bovendien erg kort: veel bellers verbreken de verbinding zodra ze een klein stukje van de informatie hebben beluisterd.
De Aids Soa Infolijn, de algemene informatielijn van het samenwerkingsverband Aids Fonds en Stichting soa-bestrijding, heeft meegewerkt aan de scholing van de Fona-medewerkers. Ook zijn er samenwerkingsafspraken gemaakt. Zo kunnen medewerkers van Fona bij specifieke vragen navraag doen bij deze lijn en kunnen medewerkers van de Aids Soa Infolijn doorverwijzen naar Fona bij cultuurspecifieke vragen of vragen in het Turks of Marokkaans. Verwacht wordt dat het aantal bellers in de komende periode ook door deze overgang zal toenemen.

Fona is te bereiken op het gratis telefoonnummer 0800 99 99 333, uitsluitend op werkdagen van 9-17 uur.


---