PERSBERICHT
woerden, 30 november 2002
INFORMATIELIJN VOOR ALLOCHTONEN FONA WEGENS SUCCES UITGEBREID MET
ANDERSTALIGE AIDS-INFORMATIELIJNEN
In het eerste jaar van haar bestaan heeft Fona, de nationale telefoonlijn
voor allochtone families, ruim 1800 bellers van informatie en advies
voorzien over gezondheid, onderwijs en opvoeding. Fona slaagt erin om
allochtone doelgroepen te bereiken die door culturele of taaldrempels niet
door de reguliere informatievoorzieningen worden bereikt. Het positieve
resultaat van Fona leidt ertoe dat de anderstalige publieke Aids-infolijnen
zijn opgegaan in Fona. Dit betekent dat vanaf Wereld Aids Dag 1 december het
allochtone publiek bij Fona terecht kan met vragen over Aids.
Fona, een samenwerkingsverband tussen de organisaties NIZW, TeleTrust en
NIGZ, is in oktober 2001 van start gegaan als een informatievoorziening voor
allochtone families die door culturele of taalproblemen niet goed in staat
zijn gebruik te maken van het reguliere aanbod op het gebied van gezondheid,
opvoeding en onderwijs. Bij reguliere instellingen ervaren allochtonen
regelmatig dat zij niet goed worden begrepen, niet serieus genomen worden of
gewoon onvoldoende worden geholpen. Fona beschikt over voorlichters die op
de hoogte zijn van de achtergronden en gebruiken van de in Nederland veel
voorkomende allochtone culturen en die bovendien de bellers te woord kunnen
staan in het Turks, Marokkaans-Arabisch, Marokkaans-Berber, klassiek
Arabisch en Nederlands.
Fona voorziet in een behoefte
Een jaar na de start blijkt Fona bijna 2.000 telefonische gesprekken te
hebben verwerkt. Gezien de bescheiden promotie van Fona, het feit dat de
lijn alleen op werkdagen bereikbaar is èn de moeilijk bereikbare doelgroep,
is dit resultaat boven verwachting van de beheerders.
De allochtone bellers blijken met name te komen uit Turkse en Marokkaanse
kringen en hebben uiteenlopende vragen. Veel voorkomende onderwerpen van
gesprek zijn geweest: de landelijke inentingscampagne tegen Meningokokken
van de GGD (zomer 2002), opvoedingsvraagstukken, studiefinanciering en
psychische problemen. Maar ook maatschappelijke onder werpen,
overheidsregelingen, familierelaties en religie komen in de gesprekken aan
de orde. Fona is niet alleen gebeld door de allochtone doelgroep maar ook
door professionals die in hun werk met allochtonen te maken hebben: 43% van
de gesprekken vond plaats met professionals uit diverse sectoren (met name
gezondheidszorg, welzijnswerk, onderwijs en pedagogie).
Anderstalige informatielijnen over AIDS gaan op in Fona
Het succes van Fona heeft ertoe geleid dat de bestaande Aids Infolijnen
Turks (0800-099 44 88), Marokkaans (0800-099 22 55) en Chinees (0800-022 33
38) reeds per 1 november zijn overgegaan naar Fona en per 31 december 2002
definitief worden opgeheven. Deze gratis telefoonlijnen werkten met
informatiebandjes in de eigen taal, 24 uur per dag te beluisteren. Bij deze
lijnen was echter geen tweerichtingsverkeer mogelijk en bellers konden geen
specifieke vragen stellen. De gemiddelde beltijd bij deze lijnen bleek
bovendien erg kort: veel bellers verbreken de verbinding zodra ze een klein
stukje van de informatie hebben beluisterd.
De Aids Soa Infolijn, de algemene informatielijn van het
samenwerkingsverband Aids Fonds en Stichting soa-bestrijding, heeft
meegewerkt aan de scholing van de Fona-medewerkers. Ook zijn er
samenwerkingsafspraken gemaakt. Zo kunnen medewerkers van Fona bij
specifieke vragen navraag doen bij deze lijn en kunnen medewerkers van de
Aids Soa Infolijn doorverwijzen naar Fona bij cultuurspecifieke vragen of
vragen in het Turks of Marokkaans. Verwacht wordt dat het aantal bellers in
de komende periode ook door deze overgang zal toenemen.
Fona is te bereiken op het gratis telefoonnummer 0800 99 99 333, uitsluitend
op werkdagen van 9-17 uur.
---