Openbare Bibliotheek Oss

31 oktober 2002

Te gast in de Culturele Coproducties:
Platenverzamelaar Vic van de Reijt presenteert Van Du tot Gute Nacht, Freunde: het Duitse lied op 45 toeren

Wie kent deze nog? Lili Marleen, Muss i denn, Ich bin wie du, Tanze mit mir in den Morgen, Lotte, 99 Luftballons. Platenverzamelaar, uitgever en liedjeskenner Vic van de Reijt richt zich op donderdag 28 november om 20.00 uur op de Duitse muziekcultuur. Een avond lang luisteren, deinen en meezingen met Duitse liedjes en schlagers. De pick-up gaat aan en Vic van de Reijt vertelt tussendoor wat achtergronden. Toegangskaarten à 6,- zijn reeds verkrijgbaar bij de Bibliotheek Oss en Libris Boekhandel Derijks. De Duitse muzikale avond vindt plaats in de Spieghelzaal van Vivaldi, Molenstraat 81, waar op 28 november 's-avonds ook nog toegangskaarten kunnen worden gekocht.

Vic van de Reijt
Vic van de Reijt is helemaal gek van liedjes. Als redacteur bij Uitgeverij Bert Bakker stelde hij twee bloemlezingen samen met Nederlandse liedjes. De bundels Toen wij van Rotterdam vertrokken en Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben waren een doorslaand succes, waarvan meer dan 100.000 exemplaren werden verkocht. Het leukste vindt hij dat iedereen die zo'n bundel in handen krijgt, spontaan aan het zingen slaat. "Liedjes, ze hebben de eigenschap in drie minuten de wereld een beetje te veranderen." Vic van de Reijt is opgegroeid in Breda en was daar lid van verschillende koren. Hij studeerde Nederlands in Amsterdam, was vervolgens werkzaam als docent Nederlands, redacteur van het tijdschrift Propria Cures en uitgever van onder meer brieven van Willem Elsschot. Verder is hij een verwoed verzamelaar, onder andere van light verse van John O'Mill en Kees Stip. Met dat light verse heeft hij zijn allereerste bloemlezing gemaakt, -geheel uit eigen verzameling- onder de titel Ik wou dat ik twee hondjes was. Ook verzamelt hij singles op breed terrein: rock-'n-roll chansons, psychedelica, twist, schlagers, protestsongs en cabaret. Thuis heeft hij een prachtige Wurlitzer jukebox staan uit de vijftiger jaren met plaats voor driehonderd 45 toeren plaatjes. In 2000 stelde hij op verzoek van Het Parool de Top 100 van oorspronkelijk Nederlandstalige singles samen; een jaar later gevolgd door de Top 100 van Nederlandstalige covers. Het zijn historische documenten geworden van liedjes die iedereen kent. Uitgangspunt van Vic van de Reijt is hierbij: "Lichte cultuur kun je niet zwaar genoeg nemen." Zijn ambitie is om verder te werken aan een mooi en evenwichtig uitgeversfonds en om een unieke biografie over Elsschot te schrijven. Verder wil hij een vrolijk Bourgondisch leven leiden met veel boeken en muziek. Een veelzijdige gast voor de Culturele CoProducties in Oss!

Wat ligt er achter de schlagerbergen?
Volgens Vic van de Reijt is het opvallend hoe zeer de Duitse muziekcultuur op die van Nederland lijkt. Duitse muziek heeft meer te bieden dan de welbekende schlagers die natuurlijk niet zullen ontbreken. Vic kijkt op luchtige en eigenwijze manier naar de Duitse muziekgeschiedenis. Hij begint in 1928 met liedjes van Bertold Brecht en Kurt Weill en gaat via artiesten als Caterina Valente, Freddy Breck, Conny Froboess, Udo Jürgens, Peter Maffay, Vicky Leandros en Stephan Sulke naar de Neue Welle, die weliswaar in 1985 was afgelopen, maar in Nederland veel succes heeft gehad met Autobahn van Kraftwerk, Unbeschreiblich Weiblich van Nina Hagen en 99 Luftballons van Nena. "Duitse muziek heeft lang in een kwaad daglicht gestaan, maar ik proef een verandering", aldus Vic van de Reijt.

Van Du tot Gute Nacht, Freunde
Liedjeskenner, platenverzamelaar en deejay Vic van de Reijt heeft zich na twee succesvolle Nederlandstalige Nachten van de 45 Toeren in o.a. het Amsterdamse Paradiso, gewaagd aan een nieuwe uitdaging: de Duitse liedjes en schlagers.
Zin om een avond lang te luisteren, deinen en mee te zingen? Kom dan op donderdag 28 november om 20.00 uur naar de Spieghelzaal van Vivaldi, Molenstraat 81 in Oss. Toegangskaarten à 6,- zijn reeds verkrijgbaar bij de Bibliotheek Oss en Libris Boekhandel Derijks en natuurlijk op de avond zelf ook aan de zaal in Vivaldi. Maar denk eraan: vol = vol!