Gemeente Wijk bij Duurstede

Nieuws

Verkeersproject `De Veilige Dijk' succesvol (Geplaatst in week 47-2002)

Het succesvolle handhavings- en voorlichtingsproject `De Veilige Dijk' werd op
13 november 2002 na anderhalf jaar officieel afgesloten. De initiatiefnemers van het project; de gemeenten Amerongen en Wijk bij Duurstede, het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Utrecht (ROV) en het Politie District Heuvelrug, kunnen met tevredenheid terugkijken naar het resultaat. Aanleiding van het project was het hoge aantal verkeersongevallen en slachtoffers op de Lek- en Rijndijk tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede. De deelnemers stelden zich ten doel om het aantal verkeersongevallen met 25% te laten afnemen. Dit blijkt met een reductie van 37% ruimschoots gehaald.

Op de dijk vonden vanaf het jaar 1995 tot en met het jaar 2000 in totaal 144 geregistreerde verkeersongevallen plaats. Hiervan was bij 39 van deze ongevallen sprake van (zwaar) lichamelijk letsel. Sinds de start van het project op 13 juli 2001 heeft de politie tot begin november van dit jaar 18 ongevallen geregistreerd, waarvan 7 met lichamelijk letsel. Het project lijkt hiermee een goede bijdrage te hebben geleverd aan meer veiligheid op deze smalle en bochtige dijkweg.

Verkeerscontroles
De politie heeft sinds de start van het project `De veilige dijk' in juli 2001 tot november 2002 op de Lek- en Rijndijk in totaal 4.596 voertuigen gecontroleerd op snelheid. Hiervan reden 333 bestuurders te hard. De hoogst gemeten snelheid was 117 km/u terwijl op de dijk 60 km/u maximaal is toegestaan. Daarnaast werden nog 27 bekeuringen uitgedeeld voor andere overtredingen zoals het rijden onder invloed van alcohol, zonder gordel om of helm op of het niet in orde hebben van de verlichting.

Voorlichting
Naast de veelvuldige politiecontroles heeft voorlichting richting de weggebruikers een grote rol gehad in het project. Om de bewustwording voor de gevaren van te hard rijden op deze smalle en bochtige dijkweg te stimuleren werden diverse (ludieke) voorlichtingsacties georganiseerd, zoals het belonen van weggebruikers die zich wel aan de snelheid hielden. Dit leverde veel positieve reacties op bij de weggebruikers. Overtreders werden bovendien voorzien van informatie over het project en de risico's van te hoge snelheden op de dijk. Verder stonden aan het beginpunt aan beide zijden van de dijk waarschuwingsborden waar elke drie maanden een nieuwe tekst op wordt geplaatst om de weggebruiker op de verschillende oorzaken - met name snelheid - van de ongevallen te wijzen. Behalve de waarschuwingsborden zijn op de dijk vier borden geplaatst met verwijzing naar het verkeersveiligheidsproject. Deze borden blijven ook na afsluiting van het project langs de dijk de aandacht vestigen op veilig rijgedrag.

Voortzetting politiecontroles
Hoewel op 13 november het project officieel werd afgesloten, zal de politie blijven controleren op de dijk. In het kader van het project werd vorig jaar al een laserpistool aangeschaft die de politie helpt bij het uitvoeren van snelheidscontroles. Het laserpistool zal ook in de toekomst ingezet worden om te hard rijdende verkeersdeelnemers op de dijk te signaleren.