Persberichten - 01/11/2002

Interbrew breidt haar Chinees platvorm uit

Interbrew breidt haar Chinees platvorm uit Brussel, 1 November 2002 Interbrew, The Worlds Local Brewer©, heeft vandaag een overeenkomst gesloten met de Chinese K.K. Group waarbij Interbrew een participatie van 70% verwerft in diens brouwerijactiviteiten, voor een cash bedrag van 42 miljoen USD. De K.K. Brewery ligt in de stad Ningbo (200 km ten zuiden van Shanghai) en is de meest vooraanstaande brouwer in de Zhejiang provincie. Met deze transactie breidt Interbrew haar lokaal platvorm te Nanjing verder uit in de provincie Zhejiang en bevestigt hiermee haar engagement om een leidinggevende rol te spelen in de consolidatie van de biermarkt in de Yangtze Delta. De K.K. Brewery is één van de belangrijkste brouwers in de provincie Zhejiang en haar activiteiten concentreren zich in de stad Ningbo, waar zij een marktaandeel van 80% heeft. De K.K. Brewery heeft twee brouwerijen en één bottelarij in Ningbo en op Zhoushan, een toeristisch eiland. Verder heeft ze ook een brouwerij in Kunming, in de Yunan Provincie, dicht bij Vietnam. Deze transactie betreft ook het aandeel van K.K. Brewery in Lion Brewery, die ze samen beheert met haar Maleisische partner Consitrade Sdn Bhd. Het jaarlijkse volume van K.K. Brewery bedraagt zowat 3 miljoen HL. De belangrijkste merken van de brouwerij zijn K.K., het voornaamste pilsbier, en Zizhulin, een luxebier. Wij zijn tevreden met de acquisitie van 70% in K.K. Brewery. Alle parameters van deze transactie zijn aantrekkelijk. zegt Stefan Descheemaeker, Chief Strategy and Business Development Officer van Interbrew. Met een EDITDA multiple van 7.5 breiden de activiteiten van K.K. Brewery onze aanwezigheid in de Yangtze Delta op een natuurlijke manier uit, dicht bij onze huidige activiteiten in Nanjing. We blijven de Chinese biermarkt van nabij volgen en zijn vastberaden om een leidinggevende rol te spelen in het consolidatieproces van de Chinese biermarkt. De voorzitter van de K.K. Group, Xu Rom Xian, zei: Wij zijn tevreden met de overeenkomst. Interbrews internationale ervaring en marketing expertise, in combinatie met de lokale kennis en distributiekanalen van de K.K. Brewery zullen onze competitiviteit verbeteren en onze onderneming een nieuwe impuls geven. Interbrew, The Worlds Local Brewer©, is sinds 1984 actief in China. Sindsdien heeft Interbrew al meerdere brouwerijen bijgestaan, waaronder ZhuJiang Brewery in Guangzhou en Five Star Brewery in Beijing, met technische kennis en brouw knowhow. Met de acquisitie van de Nanjing en Jingling Breweries in 1997 deed Interbrew haar intrede op de Chinese biermarkt als operator. Dankzij deze jarenlange samenwerking met haar Chinese partners, kan Interbrew nu bogen op een aantal duurzame lokale contacten en een grondige kennis van de Chinese biermarkt. Onze activiteiten in Nanging hebben zich tijdens de eerste 9 maanden van 2002 goed ontwikkeld. Onze merken Jinling®, Yali® and Hu Pi® doen het goed op de Chinese biermarkt en ondertekenen Interbrews strategie als The Worlds Local Brewer© in de Chinese biermarkt. Zegt Wai Kee Tan, General Manager Interbrew China. Ik ben trots op mijn team in Nanjing. Dankzij hen is ons volume met 66% gestegen, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Bron: Interbrew
Provider: Euronext Brussels