Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Persbericht 02/142

Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie


01 november 2002


Nr. 02/142

Staatssecretaris Rutte wil heldere pensioenvoorlichting zeker stellen

Kort, bondig en begrijpelijk. Dat zijn de kernbegrippen voor goede informatievoorziening. Het klinkt eenvoudig, maar dat is het allerminst. Zeker niet als het gaat om zulke complexe materie als pensioenvoorzieningen. Overzichten van pensioenuitvoerders vertonen voor sommige mensen nog de meeste gelijkenis met het Chinese schrift. Het heeft een betekenis, maar zonder vertaler kom je daar niet achter.

Dat is jammer en niet nodig.

Dat heeft de consumentenbond heel goed begrepen. Ik ben daarom blij met deze brochure. U geeft meteen ook het goede voorbeeld. Want de brochure is kort, bondig en begrijpelijk. Onduidelijkheid, ondoorzichtigheid en onbekendheid zijn problemen waarmee de pensioenvoorlichting nog te vaak kampt. Dat moet nu snel worden aangepakt. Die boodschap gaat u aan alle pensioenuitvoerders in Nederland sturen. Voor het gemak noemt u meteen maar 10 punten waarmee men aan de slag kan.

U vindt mij aan uw zijde.

Het is van groot belang dat werknemers een helder zicht hebben op hun oudedagsvoorziening. Dat zij weten wat hun inkomen is als zij straks met pensioen gaan, zodat zij nu al maatregelen kunnen treffen als zij een pensioentekort hebben. Die kennis ontbreekt nog vaak. De enquête van de Consumentenbond laat zien dat bijna vijftig procent van de inzenders op basis van de pensioeninformatie niet kan beoordelen of men dergelijke aanvullende maatregelen moet treffen.

Ook als men met pensioen is gegaan mag men niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Zon verrassing is bijvoorbeeld het bericht dat de pensioenuitvoerder in een bepaald jaar het pensioen niet aanpast aan de koopkrachtontwikkeling omdat er onvoldoende dekking is.

Veel werknemers zijn immers niet op de hoogte van het voorwaardelijke karakter van deze zogenaamde indexering. Laat staan dat zij weten onder welke omstandigheden de indexering in het gedrang komt.

Natuurlijk is een goede voorlichting in eerste instantie een verantwoordelijkheid van de sociale partners en de pensioenuitvoerders.

Toch vind ik een heldere voorlichting zo belangrijk dat ik zeker wil stellen dat die voorlichting in een aantal omstandigheden ook echt plaatsvindt.

Ik noem het moment waarop een werknemer in dienst treedt. Zijn aandacht zal dan ongetwijfeld meer in beslag worden genomen door het werk dat wacht dan zijn pensioen. Een onduidelijk bericht van de pensioenuitvoerder met belangrijke consequenties voor de werknemer verdwijnt in die situatie maar al te gemakkelijk in een bureaula. Om dat te voorkomen willen we dat iedere nieuwe werknemer goede en begrijpelijke voorlichting krijgt over zijn pensioenrechten en over de opbouw van zijn pensioenaanspraken.

We willen pensioenuitvoerders ook verplichten de deelnemers op de hoogte te stellen van het indexeringsbeleid. Wat de deelnemers in ieder geval niet meer te horen krijgen is dat het pensioenfonds het ene jaar een premieholiday geeft of premies terugstort op de rekening van de werkgever om het jaar daarop af te zien van indexering. Terugstortingen en premieholidays worden alleen nog maar toegestaan als voldoende buffers aanwezig zijn om eventuele indexeringsverwachtingen te continueren.

Belangrijk is ook dat de zogenaamde slapers worden geïnformeerd. Dat zijn geen werknemers die zitten te slapen, maar werknemers die aanspraken hebben bij oude pensioenfondsen. De herinnering aan deze aanspraken zakt vaak al snel weg in het geheugen. Helemaal als de deelnemers geen overzichten meer ontvangen van deze eerder opgebouwde pensioentegoeden.

Dat is het geval bij 60% van de slapers blijkt uit de pensioenenquête van de Consumentenbond.

Toch zijn die aanspraken van groot belang voor een juist zicht op het totale inkomen na pensionering. Daarom willen we zekerstellen dat deze slapers eens in de vijf jaren worden voorgelicht over de ontwikkeling van de aanspraken.

Menig werknemer komt vroeg of laat tot de ontdekking dat zijn oudedagsvoorziening niet helemaal op orde is. Gelukkig hebben we daarvoor in Nederland een aantal recepten. Een van die recepten is de lijfrentepolis die iedereen kan afsluiten. Een ander is de mogelijkheid die sommige collectieve regelingen aan werknemers bieden om hun pensioen op vrijwillige basis aan te vullen. Dat is wel een recept dat een gebruiksaanwijzing nodig heeft. Over de kosten en de baten bijvoorbeeld. Of over de fiscale effecten bij pensionering. Daarom willen we dat er bij dit recept evenals bij de lijfrentepolis een financiële bijsluiter komt. Een bijsluiter waarop u kunt lezen waarvoor de regeling dient, maar ook wat schadelijke bijwerkingen kunnen zijn.

Het draait dus om duidelijkheid en transparantie in de pensioenvoorlichting.

Het is tegelijkertijd ook verstandig om te bekijken of er een zekere uniformering mogelijk is. U pleit voor een uniform pensioenoverzicht. Dat is geen eenvoudige opgave, want u signaleert zelf al dat er in Nederland ongeveer 22.000 verschillende pensioenregelingen zijn.

U pleit ook voor een eenvoudig te raadplegen centraal pensioenregister waarin alle pensioenrechten per persoon worden opgeslagen. Het zijn creatieve ideeën waarnaar de pensioenfondsen en de sociale partners eens goed kunnen kijken. De uniformering van het pensioenoverzicht zal de sociale partners in ieder geval niet onbekend in de oren klinken, omdat men binnen de Stichting van de Arbeid al onderzoek doet hoe dat handen en voeten te geven.

De boodschap die met deze brochure binnenkort in hun brievenbus valt laat in ieder geval aan duidelijkheid niets te wensen over. U wilt kort en bondig een duidelijke pensioenvoorlichting voor werknemers.

Terecht. Want het kan het verschil zijn tussen een zorgeloze en een zorgelijke oudedag.

En zoals het bij de consumentenbond hoort geeft u zelf de aftrap met de voorlichting van de consument. Minder kort en minder bondig, maar zeer begrijpelijk.