Gemeente Ede

nummer 265 / Ede, 1 november 2002

Werkzaamheden Kastelenlaan-Slotlaan afgerond

Vrijdag 1 november heeft verkeerswethouder Van t Hoog de laatste hand gelegd aan de werkzaamheden aan de hoofdroute door Veldhuizen. Op 1 mei van dit jaar zijn de werkzaamheden aan de Kastelenlaan en Slotlaan van start gegaan en precies volgens planning is de route voor het verkeer heropend. Het werk heeft voor de mensen die vaak deze route nemen overlast veroorzaakt, maar vanaf vandaag is dat voorbij. Iedereen kan nu weer over de Slotlaan en Kastelenlaan rijden zonder oponthoud. Doordat de weg opgeknapt is en er een nieuwe verkeersregel-intallatie is zal de doorstroming waarschijnlijk vlotter zijn dan vroeger.

Aanleiding
De hoofdroute door Veldhuizen kon veiliger dan hij was. De verkeerskundige wensen daarvoor waren onder andere het kleiner maken van de kruispunten in de hoofdroute. Ook moesten de kruispunten en verkeerslichten-installaties aangepast worden om gebruik van de langsliggende fietspaden in twee richtingen mogelijk te maken. Gelijktijdig met deze aanpassingen is aan de route groot onderhoud verricht. Uit onderzoek was namelijk gebleken dat op meerdere punten in de route de wegconstructie bezweken was en geheel vernieuwd moest worden. Op andere plaatsen kon volstaan worden met het vervangen van meerdere lagen asfalt. Dit onderhoud kon niet lang uitgesteld worden omdat er dan verkeersonveilige situaties zouden ontstaan.

Stil asfalt
Bij de werkzaamheden is zogenaamd stil asfalt gebruikt. Dit asfalt vermindert het geluid met ten minste 3 decibel ten opzicht van een normaal wegdek. In het kader van de stimuleringsregeling stille wegdekken heeft de gemeente subsidie aangevraagd om op deze weg geluidsreducerend asfalt aan te brengen. Al met al is er een aanzienlijk bedrag aan subsidie voor deze weg verstrekt door Rijk en Provincie (Gebundelde Doel Uitkeringen). Voorwaarde was wel dat het werk dan ook in 2002 uitgevoerd zou worden. Dit is dus ook een reden waarom niet gewacht kon worden op de aanleg van de A-30.

Kortere tijd overlast
Er is vorig jaar gekozen om de werkzaamheden in zo kort mogelijke tijd uit te voeren. Gekozen is voor iets meer overlast in kortere tijd dan iets minder overlast uitgesmeerd over langere tijd. Overlast was niet te vermijden, dat hoort bij wegwerkzaamheden. Bijzonder dat zon groot werk in relatief korte tijd is uitgevoerd, alles is precies volgens planning verlopen.

Aanbesteding
Op een voor Ede bijzondere wijze is dit werk aanbesteed. Eerst is door het verkeerskundig bureau GoudappelCoffeng uit Deventer in samenwerking met de gemeente Ede een ontwerp van de verkeerstechnische wensen gemaakt. Door de hoofdafdelingen Realisatie en Beheer is toen een pakket functionele eisen waaraan deze route moest voldoen geformuleerd. Daarna zijn vijf aannemers gevraagd een aanbieding te doen. In deze aanbieding moest een wegconstructie zijn opgenomen naar eigen inzicht van de aannemers die zo veel mogelijk moest voldoen aan de opgegeven specificaties. Op deze specificaties en randvoorwaarden werd door de gemeente getoetst. Met de aannemer die naar de mening van de gemeente met haar aanbieding het dichtst bij de doelstellingen van de gemeente kwam is verder onderhandeld. Met deze aannemer is in gezamenlijk overleg een bestek voorbereid. Op deze wijze hebben we de kennis en kunde van zowel opdrachtgever als opdrachtnemer gebundeld zodat een optimaal resultaat voor een zeer acceptabele prijs uit de bus is gekomen. De uiteindelijke keuze is gevallen op de firma Heijmans uit Rosmalen.

Financiële aspecten
Het totale krediet dat beschikbaar was voor de werkzaamheden was 4 miljoen 155 duizend euro. Al met al is er een aanzienlijk bedrag aan subsidie voor deze weg verstrekt door Rijk en Provincie (Gebundelde Doel Uitkeringen). Voor de stille wegdekken ca. 555.000,00 en voor de kruispunten 726.000,00.