Persberichten - 10/10/2002
Roularta - In reactie op een persbericht van Sanoma dat door Belga en de
krant De Morgen werd overgenomen omtrent de oplage evoluties per kwartaal
van de magazines, houdt uitgeversgroep Roularta eraan één en ander recht te
zetten.
In reactie op een persbericht van Sanoma dat door Belga en de krant De
Morgen werd overgenomen omtrent de oplage evoluties per kwartaal van
de magazines, houdt uitgeversgroep Roularta eraan één en ander recht
te zetten. In de titel refereert men naar leesbereik, terwijl het
volledige artikel handelt over betaalde verkoopcijfers; hierdoor
worden onterechte veronderstellingen gemaakt. Door de overschakeling
van jaargemiddelden naar kwartaalgegevens binnen de CIM-oplage
declaraties zijn effecten van mailings en andere promotionele
activiteiten veel duidelijker zichtbaar. Jaargemiddelden tonen echter
aan dat deze kwartaal effecten genivelleerd worden. Voorzichtigheid is
geboden bij het trekken van conclusies en het interpreteren van de
kwartaalcijfers. De cijfers van Knack betreffen een momentopname van
de betaalde verkoop van de periode van het 2de kwartaal 2002,
vergeleken met het 2de kwartaal 2001. In die periode 2001 werd het
weekblad Telepro (NL) opgeheven en kregen de Telepro abonnees
naargelang de duur van hun abonnement het weekblad Knack ter
kennismaking, hetgeen een tijdelijke abnormale oplageverhoging van
Knack in 2001 verklaart. Deze situatie is hersteld en gestabiliseerd:
op jaarbasis 12 maanden is de betaalde verspreiding voor Knack status
quo. De oplage op jaarbasis van het weekblad Trends- Trends/Tendances
heeft geleden onder de economische crisis en de crisis in de
beleggerswereld, doch alle financieel-economische kranten en magazines
in binnen- en buitenland kennen een zelfde tendens. De terugval van
Trends-Trends/Tendances is minder uitgesproken dan die voor andere
bladen in binnen en buitenland. Bovendien zijn binnen de markt enkel
gegevens beschikbaar voor de nationale titel Trends-Trends/Tendances.
De meegedeelde cijfers in het artikel voor de Vlaamse Trends zijn het
resultaat van een foutieve veronderstelling. Door rationalisering in
de uitgeverspolitiek heeft Roularta Media Group bewust de verkoop van
Sport/Voetbal/Foot Magazine geoptimaliseerd. Dit resulteert in een
lichte daling van 1% op jaarbasis voor de oplage van
Sport/Voetbal/Foot Magazine. Hierbij geldt dezelfde opmerking zoals
bij Trends-Trends/Tendances, namelijk dat er enkel officiële gegevens
beschikbaar zijn voor de nationale titel. Bij de geciteerde
marktaandelen in het artikel van De Morgen ontbreekt elke bron en het
referentiekader. Tenslotte: De Roularta magazines zijn allen
kwaliteitsbladen die mikken op specifieke doelgroepen. Met
uitzondering van de franstalige Télépro, het tweede grootste
televisiemagazine qua oplage in Wallonië na Ciné-Télé Revue, brengt
Roularta Media Group geen populaire magazines op de markt die mikken
op het brede publiek. Roularta bereikt het brede publiek via titels
die gratis verspreid worden zoals De Zondag (oplage 520.000 ex), De
Streekkrant (oplage 2.704.471 ex), Steps (oplage 1.821.281 ex).
Roularta onthoudt zich van elk commentaar op cijfers van andere
uitgevers.
Bron: Roularta
Provider: Euronext Brussels