DaimlerChrysler versterkt positie op Aziatische bedrijfswagenmarkt
De Raad van Commissarissen van DaimlerChrysler AG heeft besloten dat
het haar belangen in de Mitsubishi Motors Corporation (MMC) en het
partnership met de Hyundai Motor Company (HMC) op het gebied van
bedrijfswagens verder zal versterken. DaimlerChrysler zal daartoe 43%
van de aandelen overnemen van de te verzelfstandigen
bedrijfswagenactiviteiten van MMC (overnamebedrag ca. 760 miljoen
euro).
Tegelijkertijd wordt aan het eind van dit kalenderjaar 50% van de
aandelen overgenomen van de nieuwe te verzelfstandigen
bedrijfswagentak van HMC (overnamebedrag ca. 400 miljoen euro).
DaimlerChrysler verwacht dat de 43% deelname in de
bedrijfswagenactiviteiten van MMC aan het begin van 2003 officieel
rond zal zijn.
Azië is de snelstgroeiende markt voor bedrijfswagens ter wereld
(momenteel al 50%). De voorgestelde investeringen verzekeren
DaimlerChryslers Bedrijfswagen Divisie van voldoende capaciteit om in
te spelen op de verwachte groei in deze belangrijke regio. We hebben
de fundamenten voor onze sterke positie in Azië gelegd in 2000, door
onze alliantie met MMC en door ons partnership met HMC. Door onze
joint ventures met deze sterke en winstgevende partners kunnen we onze
positie als wereldmarktleider van bedrijfswagens versterken en
uitbouwen, aldus Dr. Eckhard Cordes, binnen de Raad van Bestuur van
DaimlerChrysler AG verantwoordelijk voor de Bedrijfswagen Divisie.
In 2001 produceerde het concern in totaal 493.000 bedrijfswagens, goed voor een wereldwijd marktaandeel van 20%. Door verdere expansie in Azië kunnen we onze strategische schaalvergroting verder doorvoeren, voegde Cordes toe. We zullen de voordelen van onze hoge verkoopaantallen en ons wereldwijde netwerk verder benutten. Waar mogelijk werken we nauw samen op het gebied van productontwikkeling, door gebruik te maken van gemeenschappelijke componenten en aggregaten en door wereldwijde standaardisering van onderdelen. De investeringen in de bedrijfswagenactiviteiten van MMC en HMC vormen zodoende een integraal onderdeel van onze wereldwijde strategie.
September 2002