Velsen, 30 september 2002
Cliënttevredenheidsonderzoek afdeling sociale zaken
De komende maand houdt de afdeling sociale zaken van de gemeente
Velsen een onderzoek naar cliënttevredenheid. Dit onderzoek vindt
plaats omdat de afdeling er voortdurend naar streeft om de
dienstverlening op een goed niveau te houden en waar nodig te
verbeteren.
Het onderzoek, een enquête, wordt uitgezet onder 375, via een
steekproef geselecteerde, personen die een periodieke uitkering
ontvangen in het kader van de Algemene bijstandswet.
De vragen van de enquête zijn dusdanig opgesteld, dat er een goed
beeld ontstaat over een flink aantal kwaliteitsaspecten.
Sinds vorig jaar doet de gemeente Velsen mee aan de landelijke "Abw
Benchmark sociale diensten" zoals deze is ontwikkeld door een
samenwerkingsverband tussen VNG en StimulanSZ (benchmark-organisatie).
Deze benchmark stelt de deelnemende gemeenten niet alleen in staat
gegevens met elkaar te vergelijken, maar heeft ook andere
doelstellingen.
Enerzijds is het gericht op het verbeteren van de uitvoering van de
Algemene bijstandswet door de gemeenten. Door het aanbieden van een
landelijk ontwikkeld instrument kunnen de gemeenten onderling de
uitvoeringspraktijk vergelijken, de verschillen analyseren en op basis
van deze analyses verbeteringen aanbrengen. Anderzijds leveren de
analyses op landelijk niveau informatie op die ten dienste van
gemeenten en het rijk kan worden gebruikt om het landelijke proces van
beleidsontwikkeling te ondersteunen.
Het is voor de afdeling sociale zaken daarbij van groot belang bij dit alles ook voortdurend de mening van de cliënten te kennen. Hoewel hier regelmatig over wordt gesproken met onder andere de plaatselijke cliëntenraad, is het van belang een grotere groep uitkeringsgerechtigden hierover specifiek te benaderen. Het door de benchmark-organisatie opgezette onderzoek is hiervoor een goed middel.
Iedereen die de enquête heeft ontvangen, moet deze terugsturen voor 12
oktober a.s. De geanonimiseerde gegevens worden daarna doorgestuurd
naar de benchmark-organisatie. Deze organisatie verwerkt de gegevens
en deelt de resultaten van het onderzoek mede aan de afdeling sociale
zaken. De afdeling sociale zaken maakt de resultaten van het onderzoek
bekend.
De resultaten van het onderzoek zijn mogelijk aanleiding om
maatregelen te treffen die een optimalisering/ verbetering van de
dienstverlening bewerkstelligen.