PERSBERICHT
Siebel Systems bereikt nieuwe mijlpaal
ten aanzien van klantentevredenheid
Hoogste niveau van klantentevredenheid in IT-industrie
SAN MATEO, California - 30 september 2002 Siebel Systems heeft zeer positieve resultaten bekend gemaakt naar aanleiding van de in augustus en september gehouden 'Siebel Systems Customer Satisfacton Survey'. Deze kwartaalonderzoeken worden uitgevoerd door Satmetrix Systems en bevestigen opnieuw dat Siebel Systems als aanbieder van eBusiness-toepassingen het hoogste niveau in de IT-industrie kent ten aanzien van klantentevredenheid. Satmetrix Systems is een toonaangevende aanbieder van diensten op het gebied van klantentevredenheid. Deze services stellen bedrijven in staat om een beter begrip te ontwikkelen van hun relaties met klanten. Als experts op het gebied van datacollectie en -analyse hebben de consultants van Satmetrix op 'best practices' gebaseerde onderzoeksmethodieken ontwikkeld. Deze methodieken worden gebruikt voor het analyseren van het gedrag van klanten.
Onderzoeksresultaten
Gebaseerd op de kwantitatieve resultaten van het onderzoek dat in de periode augustus en september 2002 onder Siebel-klanten is gehouden, rapporteren gebruikers onder andere de volgende zakelijke impact van het gebruik van Siebel eBusiness-applicaties:
· 8 procent toename van de omzet
· 13 procent hoger behoud van klanten (retentie)
· 23 procent groei van de productiviteit van de medewerkers
· 23 procent toename van de klantentevredenheid
· 13 procent lagere operationele kosten
· een 'Return on Investment' (ROI) van 12 maanden
Onderzoeksmethodiek
Satmetrix Systems voert ieder kwartaal een onderzoek uit onder klanten van Siebel Systems. Dit proces is zodanig ontwikkeld dat de klantentevredenheid in iedere fase van de levenscyclus van een klant - van pakketselectie tot ingebruikname en productie kan worden gevolgd. Het zogeheten 'sampling plan' identificeert per klant minimaal twee respondenten op managementniveau, één aan de business kant en één verantwoordelijk voor de IT-zijde van het project. Dit levert een dusdanig groot aantal respondenten op dat de foutkans per vraag erg klein is.
Betrouwbaarheid en validiteit van onderzoeksgegevens Om tot een statistisch correcte aanpak te komen, zijn twee factoren van groot belang bij een onderzoeksmethodiek: betrouwbaarheid en validiteit. Om dit te kunnen vaststellen dienen geavanceerde statistische analysemethodieken te worden toegepast. Deze zijn nadrukkelijk toegepast om de betrouwbaarheid en validiteit van het klantentevredenheidsonderzoek van Siebel Systems te kunnen vaststellen. Op basis van deze analyses kan geconcludeerd worden dat zowel de gevolgde methodiek als de resultaten van het klantentevredenheidsonderzoek van Siebel Systems zeer betrouwbaar en valide zijn.
Het onderzoeksproces van Satmetrix levert gegevens op ten aanzien van de klantentevredenheid die de basis vormt voor onze bedrijfsvoering , zegt Steve Mankoff, senior vice president technical services van Siebel Systems. Op basis van deze bevindingen en de ervaringen die wij hebben opgedaan met inmiddels meer dan 3500 implementaties bij klanten, hebben we een complete set van 'best practices'
Het twintig pagina's tellende 'August/September 2002 Siebel Systems Customer Satisfaction Report' is beschikbaar op
Over Satmetrix Systems
Over Siebel Systems
Meer informatie
Satmetrix Systems is een toonaangevende aanbieder van diensten die het mogelijk maken de loyaliteit en winstgevendheid van zakelijke klanten te verbeteren. Deze oplossingen stellen bedrijven in staat om hun medewerkers te laten werken met 'feedback' van hun klanten zodat zij de verkoop- en service-ervaringen van deze afnemers verder kunnen verbeteren. Satmetrix Systems werkt onder andere voor Cable & Wireless, eBay, E*Trade, Hewlett-Packard, Lucent Technologies, Network Associates en Siebel Systems. Meer informatie is te vinden op
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van eBusiness-applicatiesoftware. Siebel Systems biedt een geïntegreerde reeks van eBusiness-applicaties die verkoop, marketing en customer service mogelijk maakt via alle kanalen, zoals het web, call centers, directe verkoop, en indirecte afzetkanalen (zoals winkels en dealernetwerken). Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan 32 landen. Meer informatie is te vinden op
Sandra Wasseur
Marketing Director Northern-Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000
Siebel is een merknaam van Siebel Systems Inc. en is geregistreerd in een aantal landen. Alle andere genoemde product- en bedrijfsnamen zijn het eigendom van hun geregistreerde eigenaren en worden uitsluitend voor identificatiedoeleinden genoemd. Met uitzondering van de hier genoemde historische informatie, bevat dit persbericht op de toekomst gerichte uitspraken die risico s en onzekerheden met zich meebrengen. Het succes van de overeenkomsten en producten die hier beschreven zijn, evenals de toekomstige operationele resultaten van Siebel Systems Inc. kunnen afwijken van de resultaten die in de toekomstgerichte uitspraken zijn besproken of voorspeld als gevolg van een reeks van factoren waaronder maar zich niet beperkend tot risico s die gerelateerd zijn aan nieuwe versies en nieuwe producten, de beschikbaarheid van producten en diensten van Siebel Systems, de implementatie van producten en diensten, het bestaan van fouten of defecten in producten, snelle technologische veranderingen, afhankelijkheid van Internet, een significante toename van huidige en verwachte nieuwe concurrentie en de noodzaak om de distributie van producten en diensten uit te breiden. Meer informatie over mogelijke factoren die de financiële resultaten van Siebel Systems Inc. kunnen beïnvloeden, zijn opgenomen in het jaarverslag van Siebel Systems (Form 10-K), kwartaalrapportages (Form 10-Q) en andere gedeponeerde informatie bij de Securities and Exchange Commission die beschikbaar zijn op