Persbericht P-13; Zoetermeer, 30 september 2002
Afd. Informatie en Communicatie, tel. (079) 368 07 07
Nederlandse hotellerie werkt aan kwaliteit
De afgelopen tien jaar is het aantal hotels met drie en vier sterren
met 40% toegenomen, het aantal bedrijven met vijf sterren nam met
bijna een kwart toe. In dezelfde periode daalde het aantal hotels met
één ster met 30%, het aantal bedrijven met twee sterren bleef vrijwel
gelijk. Met deze upgrading speelt de hotelsector in op de hogere eisen
die de consument stelt aan de kwaliteit van de hotels. Daarnaast is
ook het professionalisme van de hoteliers de laatste jaren sterk
verbeterd.
Als gevolg van deze ontwikkelingen heeft nu meer dan de helft van de
geclassificeerde hotels drie of meer sterren. Tien jaar geleden was
dit nog ruim 40%. Gemeten naar kamers ligt dit aandeel nog aanzienlijk
hoger: momenteel is ruim 80% van de hotelkamers gewaardeerd met drie
of meer sterren. Tien jaar terug was dit nog ruim 70%. Met meer
sterren geclassificeerde hotels zijn gemiddeld groter.
De gemiddelde grootte van de hotels nam in de periode 1992-2002 toe
van 30 naar 35 kamers. Vooral in de viersterren bedrijven nam het
gemiddelde aantal kamers toe: van 76 naar 90 per hotel. Deze toename
valt enerzijds te verklaren uit de gemiddeld grotere omvang van de
nieuwe viersterren hotels, maar anderzijds ook uit uitbreidingen van
bestaande hotels met vier sterren.
Het gemiddeld aantal kamers in de hotels met drie sterren nam de
afgelopen tien jaar licht in omvang af door een toestroom van kleinere
bedrijven uit de één, maar vooral de twee sterrenklasse. Het betreft
vaak hotels die om aan de veeleisende gast tegemoet te komen de kamers
van privé sanitair voorzien, waardoor na enkele kleinere aanpassingen
een derde ster kan worden gerealiseerd.
Nederland telt op dit moment 2.227 hotels die goed zijn voor 78.409
kamers.
Deze cijfers zijn afkomstig uit de recent verschenen publicatie
'Horeca in Cijfers' van het Bedrijfschap