Utrecht, 30 september 2002
Onzekere automobielindustrie heeft de juiste afslag nog niet gevonden
---
Cap Gemini Ernst & Young presenteert resultaten van een grootschalige,
internationale studie in de automobielsector
Cap Gemini Ernst & Young (CGE&Y) presenteert voor de vierde keer de
resultaten van een grootschalige, internationale studie in de
automobielsector. De resultaten van Cars Online 2002 geven aan dat er
grote verschillen van mening bestaan tussen fabrikanten, dealers en
klanten.
De nadruk van de studie ligt dit jaar op vier belangrijke
veranderingen in de automobielsector: de rol en invloed van internet;
de relatie tussen dealers en fabrikanten; de invloed van de vernieuwde
EU-concurrentiewetgeving (Block Exemption) op de verhoudingen in
Europa en de perceptie van klantwensen door dealers.
Pierre Durand, hoofd van het Automotive Centre of Excellence van CGE&Y, zegt het als volgt: "De automobielindustrie staat voortdurend onder druk van interne en externe factoren, zoals Block Exemption en internet. Het is daarom van vitaal belang dat alle schakels van de keten in de automobielindustrie met elkaar samenwerken en zich richten op de wensen van de klant. Ons onderzoek toont aan dat dit momenteel onvoldoende het geval is - dealers en fabrikanten staan niet met de neuzen dezelfde kant op en daar moet verbetering in komen."
Internet
Internet wordt een steeds belangrijkere bron van informatie voor
consumenten, met als gevolg een beter geïnformeerde klant en meer
concurrentie op de markt. Er bestaat verschil van mening over het
belang van internet voor de winstgevendheid, waarbij dealers over het
algemeen pessimistischer zijn dan fabrikanten. 42% van de dealers is
van mening dat de marges op de verkoop van nieuwe auto's lager zullen
worden, tegen 25% van de fabrikanten.
Alhoewel dealers in de Benelux ondervinden dat internet onder andere
heeft bijgedragen aan een toename van de concurrentie zijn ze positief
over de mogelijkheden. 84% van de deze dealers vindt dat internet
nieuwe kansen biedt.
Het huidige percentage van consumentenaankopen via het internet ligt
op minder dan 1%. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan 13% het
gebruik van onafhankelijke internetsites en 20% het gebruik van
websites van fabrikanten overweegt als primaire informatiebron voor
hun volgende aankoop. Deze duidelijke waarschuwing aan zowel
fabrikanten als dealers toont aan dat zij achterlopen bij het inspelen
op de vraag van de consument naar informatie en functionaliteit via
internet, waarbij klanten steeds hogere eisen stellen aan online
bronnen. Consumenten willen steeds vaker in staat zijn orders te
volgen (55%) en testritten te boeken (73%), in plaats van slechts
afbeeldingen van auto's te kunnen laten ronddraaien of de kleur ervan
te veranderen - functies die op bestaande websites overheersen. Het is
opmerkelijk dat slechts 17% de mogelijkheid biedt om orders te volgen
en slechts 53% van de dealers de testritfunctie aanbiedt.
Autodealers en klanten
73% van de ondervraagde consumenten blijft vertrouwen op een bezoek
aan de traditionele merkdealer als belangrijkste bron van informatie.
De testrit vormt nog steeds het belangrijkste element van het
selectieproces. Dit wordt onderstreept door hoge tevredenheidscijfers
in het dealernetwerk, een bescheiden toename tot 86% ten opzichte van
het vorige jaar.
Er bestaat een discrepantie tussen het aanbod van dealers en de wensen
van de klant. Dit is het duidelijkst bij de manier waarop dealers
proberen een one-stop-shop (financierings- en verzekeringspakketten en
after-sales service) op te zetten, hetgeen bij de klanten op de
laatste plaats komt in het besluitvormingsproces.
Nieuwe verkoopkanalen en Block Exemption
Het onderzoek ontzenuwt een mythe over de invloed van de verkoop van
auto's in supermarkten op de bestaande verkoopkanalen. Bijna 70% van
de klanten denkt er niet aan voor de aankoop van een auto naar een
niet-gespecialiseerde supermarkt te gaan. Er bestaat een groot
verschil van mening over de toekomst van merkdealers na de wijzigingen
door Block Exemption. 78% van alle fabrikanten is van mening dat het
belangrijkste gevolg een toename van het aantal dealers met meerdere
merken zal zijn. Dit staat in contrast met de slechts 56% van de
dealers die bereid zijn een dergelijke dramatische verandering in de
bedrijfsvoering door te voeren, waarmee een potentieel toekomstig
conflict duidelijk wordt.
Iedereen treedt de gewijzigde Block Exemption met voorzichtigheid
tegemoet. 38% van de dealers verwacht dat dit een directe aanslag op
de marges zal betekenen, doordat het niveau en de regelmaat van
kortingen zullen toenemen. Fabrikanten lijken daarentegen minder
pessimistisch, want slechts 25% voorspelt dat de uiteindelijke opkomst
van nieuwe verkoopkanalen de marges negatief zal beïnvloeden.
Bovendien voorspelt 65% van de fabrikanten een opkomst van de
zogenaamde experience centers, een belangrijk signaal van
betrokkenheid bij de klant. Deze trend wordt slechts door 40% van de
dealers genoemd.
In de Benelux heeft 5% van de consumenten zijn laatste auto via een
gespecialiseerde autosupermarkt (multimerk) gekocht. Alhoewel slechts
8% aangeeft voor de volgende aankoop een dergelijke retail outlet te
overwegen, geeft de huidige 5% toch wel aan dat een dergelijk
verkoopkanaal een sterke positie in de Benelux kan veroveren.
Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young Group is een van de grootste management- en
IT-adviesorganisaties ter wereld. De onderneming is op wereldwijde
schaal actief in managementconsulting en IT-dienstverlening,
systeemintegratie, technologieontwikkeling, ontwerp en outsourcing.
Met deze activiteiten helpt de onderneming bedrijven voortdurend
nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en technologieën te exploreren.
De organisatie heeft wereldwijd ongeveer 55.000 medewerkers in dienst.
De organisatie realiseerde in 2001 een omzet van meer dan 8,4 miljard
euro. Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en
research is beschikbaar op: www.cgey.com