PERSBERICHT
Studie Forrester: CIO's missen goede meet- en beheerinstrumenten voor bestaande IT-systemen
Utrecht, 30 september 2002 - Het onderzoeksbureau Forrester Research publiceert vandaag de resultaten van een studie naar de onderlinge afstemming van bedrijfsprocessen en de daaraan gerelateerde IT-systemen. Ondanks het feit dat eenderde van de 122 ondervraagde Chief Information Officers (CIO's) de product- en proceskwaliteit als hoogste prioriteit van hun activiteiten zien, vindt slechts 15 procent dat zij daarvoor ook de juiste 'tools' hebben. Als wordt gekeken naar bedrijven met een omzet van meer dan 10 miljard dollar, daalt dat percentage naar 5.
Het onderzoek is in opdracht van Mercury Interactive uitgevoerd in
augustus en september dit jaar onder de hoogst verantwoordelijke
functionaris voor IT in organisaties, CIO's, in middelgrote en grote
organisaties in de Verenigde Staten en Europa. Hoewel 30 procent van de
geënquêteerden vindt dat de eigen organisatie wel succesvol is bij het
testen van applicaties die in ontwikkeling zijn, zegt slechts 16 procent
ook de prestaties van 'draaiende' applicaties goed te kunnen testen,
optimaliseren en beheren om die voortdurend op de bedrijfsprocessen te
kunnen afstemmen. Ruim 40 procent van de bedrijven die standaard test-
en meetsoftware gebruikt heeft desondanks geen inzicht in de meest
kritische IT-problemen, terwijl 70 procent zegt behoefte te hebben aan
nieuwe oplossingen om hun test- en optimalisatiedoelstellingen te kunnen
behalen.
Het afstemmen van IT-services op de bedrijfsdoelstellingen is een
algemeen gekend probleem. Dat wordt onderstreept door het feit dat
slechts 25 procent van de ondervraagden vindt dat de performance van
IT-gerelateerde bedrijfsprocessen en de daarop gebaseerde serviceniveaus
in hun organisatie goed zijn gedefinieerd en ook kunnen worden gemeten.
Als grootste problemen kwamen naar voren de integratie van IT in de
bedrijfsprocessen (35%), het migreren van een reactieve naar een
proactieve IT-organisatie (37%), het beheersen van de topprojecten
(34%), het waarborgen van de aansluiting van de IT-plannen op de
bedrijfsstrategie (34%) en het evalueren van de invloed van de
IT-prestaties op de bedrijfs-performance (29%).
Amnon Landan, president van Mercury Interactive: "IT wordt nog te veel
gezien als een dienstverlenende organisatie. Maar men ziet meer en meer
in dat IT gewoon een bedrijf is en dus ook als zodanig moet worden
gestructureerd en geleid. De komende vijf jaren staan daarom in het
licht van herstructureringen om méér te presteren met kleinere
budgetten."
Trends in IT
Bijna de helft van de CIO's rekent kostenbeheersing, het elimineren van
overtollige zaken en het verbeteren van de kwaliteit van producten en
processen tot hun topprioriteiten. Meer dan de helft zegt plannen te
hebben om hun IT-organisatie te transformeren van servicegericht naar
business-centric. Ruim tachtig procent overweegt bestaande toepassingen
binnen twee jaar op te waarderen naar nieuwe versies, terwijl ruim 50%
de aanschaf van nieuwe applicaties in de plannen heeft opgenomen.
'Business availability' verovert snel een belangrijke plaats op de
prioriteitenlijst bij het uitbreiden van de bedrijfsactiviteiten. Het
gaat daarbij vooral om klantgerichte applicaties (70%), back-office
systemen (63%) en systemen die de core-business processen ondersteunen
(57%).
Eén van de belangrijkste conclusies van de studie is het feit dat de
combinatie van complexiteit van applicaties en de distributie over
netwerken en 'disconnected' clients een steeds groter probleem vormt bij
het afstemmen van de IT-activiteiten op de bedrijfsdoelstellingen.
Remote access en web services vergroten dat probleem, omdat ze de
prestaties van het bedrijfsnetwerk afhankelijk maken van
IT-infrastructuren die zich buiten de eigen invloedssfeer bevinden.
Landan daarover: "Iedereen beseft dat de concurrentiepositie alleen kan worden gehandhaafd door applicaties en infrastructuren voortdurend te verbeteren zodat de bedrijfsdoelstellingen en de daarop gebaseerde Service Level Agreements (SLA's) kunnen worden gehaald. Maar het blijkt dat het IT-managers ontbreekt aan oplossingen om deze benadering te ondersteunen. De Optane Suite voor Business Technology Optimization (BTO) van Mercury Interactive voorziet dus duidelijk in een behoefte."
Onderzoek
Forrester richt zich met zijn studie vooral op de investeringsplannen
van en erkende bottle necks in IT-organisaties. De resultaten zijn
gebaseerd op telefonische interviews met Noord-Amerikaanse (87) en
Europese (35) CIO's. Daarvan vertegenwoordigt 11 procent bedrijven met
een omzet van minder dan $500 miljoen, 34 procent bedrijven met een
omzet van $500 miljoen tot $1 miljard en 39 procent organisaties met
een omzet tussen $1 miljard en $10 miljard. De rest van de
geënquêteerden (16%) is afkomstig uit organisaties met een omzet van
meer dan $10 miljard.
Mercury Interactive
Mercury Interactive is wereldmarktleider op het gebied van Business
Technology Optimization (BTO). De voor BTO ontwikkelde Optane Suite van
Mercury Interactive omvat een reeks geïntegreerde producten en diensten
voor het testen, optimaliseren en beheren van de prestaties zodat
klanten hun bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren en hun
bedrijfsresultaten maximaliseren. Tot de wereldomspannende klantenkring
van Mercury Interactive behoort 75 procent van de Fortune
500-ondernemingen.
Mercury Interactive is opgericht in 1989, heeft het hoofdkantoor in
Sunnyvale (Californië) en vestigingen in meer dan 25 landen. De aandelen
van het bedrijf staan onder de naam MERQ genoteerd aan de Nasdaq
National Market. Meer informatie over Mercury Interactive is te vinden
op www.mercuryinteractive.nl.
Ingezonden persbericht