Traumahelikopter en het Radboudziekenhuis
De Voorzitter van de Tweede
Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
DBO-K-U-2315172
30 september 2002
Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretarissen van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en Binnenlandse
Zaken en Koninkrijkrelaties, de antwoorden op de vragen van de
Kamerleden Wilders en Klein Molekamp (beiden VVD) over het landen van
een traumaheli op het dak van het Radboudziekenhuis (2010214880).
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. Eduard J. Bomhoff
Traumahelikopter en het Radboudziekenhuis 1. Traumahelikopter en het
Radboudziekenhuis
Kamerstuk, 30-9-2002
Om het kamerstuk op te halen: Zie het origineel http://www.minvws.nl/document...er=393&page=18423 .
Antwoorden op kamervragen van de leden Wilders en Klein Molekamp over het niet kunnen landen van een traumaheli op het dak van het Radboudziekenhuis (2010214880)
---
Vraag 1.
Heeft u kennisgenomen van het bericht "Klagers houden traumaheli van het dak".
Antwoord
Ja
Vraag 2.
Is het waar dat traumaheli's niet meer op het dak van het Radboudziekenhuis mogen landen?
Antwoord
Nee, de traumahelikopter mag, in weerwil van de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak
van Raad van State (AbRS) van 28 augustus 2002, zaaknr. 200003531/2, door een
gedoogbeschikking van het provinciaal bestuur weer landen op het dak van het Radboudziekenhuis
tot 1 januari 2003.
Vraag 3.
Is het waar dat dit het gevolg is van een uitspraak van de Raad van State? Zo ja, wat is de
precieze strekking van deze uitspraak?
Antwoord
Ja, de precieze uitspraak luidt als volgt:
De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State
Recht doende in naam der Koningin:
I. verklaart het beroep van appellanten sub 1 gedeeltelijk gegrond en het beroep van
appellant sub 2 geheel gegrond;
II. vernietigt het aan het besluit van gedeputeerde staten van Gelderland van 30 mei
2000, kenmerk MW97.7761, verbonden voorschrift 4.3 wat betreft de zinsnede
'de traumahelikopter en';
De strekking van de uitspraak van 28 augustus 2002 van de AbRS is dat de milieuvergunning
voor de katholieke Universiteit Nijmegen, inclusief het Radboudziekenhuis, voor het grootste
gedeelte in stand is gebleven. De AbRS is echter van oordeel dat het in de milieuvergunning
toestaan van het gebruik van de traumahelikopter (vergunningvoorschrift 4.3) op onvoldoend
akoestisch onderzoek is gebaseerd en niet daadkrachtig is gemotiveerd. De AbRS is mitsdien
van oordeel dat vergunningvoorschrift 4.3 wat het gebruik van de traumahelikopter betreft
dient te worden vernietigd. De verweerders (het provinciaal bestuur van Gelderland) dienen op
dit onderdeel opnieuw te beslissen met inachtneming van deze uitspraak.
Vraag 4.
Deelt u de mening dat het onaanvaardbaar is dat milieuregels de inzet van een traumahelikopter
belemmeren?
Antwoord
Ja. Naar het oordeel van het Kabinet -als het gaat om levensreddende hulp- mogen milieuregels
de inzet van traumahelikopters, voor zover het een inzet betreft in verband met spoedeisende
medische hulpverlening, niet belemmeren. Om te voorkomen dat milieuregels een dergelijke
belemmering vormen, heeft de vorige minister van VROM het ontwerp-Besluit hefschroefvliegtuigen
bij ziekenhuizen milieubeheer (hierna: de AMvB) in procedure gebracht.
Vraag 5.
Is het waar dat een, door de vorige minister van VROM aangekondigde, AMvB (ter uitvoering
van de Wet milieubeheer), welke dient te regelen dat een traumahelikopter dag en nacht kan
uitvliegen zonder dat sprake is van een overtreding van milieuwetgeving, nog niet van kracht
is, en dat dit de oorzaak is van de ontstane situatie? Waarom is deze AMvB nog steeds niet
van kracht?
Antwoord
Ja (zie antwoord op vraag 4). De ontwerp-AMvB is voor advies aangeboden aan de Raad van
State. De Raad van State heeft in juli 2002 terzake geadviseerd. Thans vinden besprekingen
plaats met de vier betrokken academische ziekenhuizen. Deze besprekingen zijn erop gericht
om in de tot stand te brengen AMvB tegemoet te komen aan het advies van de Raad van
State zonder dat de inzetbaarheid van traumahelikopters bij de betreffende academische ziekenhuizen
in gevaar wordt gebracht. Dit is ook de reden waarom de AMvB nog steeds niet
van kracht is.
Vraag 6.
Wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat de ontstane situatie zo spoedig mogelijk wordt opgelost?
Bent u bereid deze vragen binnen tien dagen te beantwoorden.
Antwoord
Zoals bij de beantwoording van vraag 5 al is aangegeven, vinden thans besprekingen plaats
met onder meer het Universitair Medisch Centrum St. Radboud te Nijmegen. Een voorlopige
oplossing voor de ontstane situatie is gevonden door de gedoogbeschikking van de provincie
Gelderland. Naar verwachting zal het Besluit hefschroefvliegtuigen bij ziekenhuizen milieubeheer
nog dit najaar van kracht kunnen worden, waardoor tevens de Nijmeegse situatie zal zijn
opgelost.