AutoRai

30-9-2002

Volkswagen Touareg: hightech, stijlvol en avontuurlijk

Op de Autosalon van Parijs 2002 heeft de nieuwe Sports Utility Vehicle (SUV) van Volkswagen, de Touareg, zijn werelddebuut gemaakt.

De Touareg vertegenwoordigt in dit segment een nieuwe filosofie: het is een volwaardige terreinauto, die voortreffelijke off-road-eigenschappen combineert met het dynamische karakter van een sportieve auto en het comfort van een limousine uit de hoogste klasse. De Volkswagen Touareg beleeft zijn Nederlandse première in december 2002. In navolging van de Phaeton zal de Touareg in Nederland volgens het centrale distributieconcept op de markt worden gebracht.

Vooralsnog verschijnt de Volkswagen Touareg op de Nederlandse markt met naar keuze een 3,2-liter V6-benzinemotor of een 5-liter V10 TDI-turbodiesel. De krachtige V6 levert een vermogen van 162 kW/ 220 pk en ontwikkelt een maximum koppel van 305 Nm. De indrukwekkende V10 TDI biedt een maximum vermogen van 230 kW/ 313 pk en levert een koppel van 750 Nm bij 2.000 tpm. Begin volgend jaar breidt Volkswagen het motorenprogramma voor deze nieuwe vierwielaandrijver verder uit met een 2,5-liter vijfcilinder TDI en een 4,2-liter V8-benzinemotor.

Vierwielaandrijving, differentiëlen voor/achter en centraal sperdifferentieel
De Touareg beschikt, afhankelijk van de motorisering, over een handgeschakelde zesversnellingsbak of een nieuw ontwikkelde zestraps automatische transmissie. Het aandrijfkoppel wordt overgebracht via een tussenbak met standaard inschakelbare lage gearing, en een vooras-, achteras- en centraal differentieel. Het centrale sperdifferentieel van de permanente 4XMOTION vierwielaandrijving is standaard; tegen meerprijs is ook een sperdifferentieel op de achteras verkrijgbaar.

De lamellenkoppeling van het centrale differentieel wordt automatisch door de onderstelelektronica aangestuurd. Onder normale omstandigheden is de krachtverdeling voor-achter 50:50. Al naar gelang de rijsituatie kan tot 100 % van het aandrijfkoppel naar de voor- of de achteras worden geleid. Met een draaischakelaar in het interieur kunnen de sperinrichtingen handmatig worden geactiveerd. Een op alle vier wielen werkend elektronisch sperdifferentieel (4-wiel-EDS) ondersteunt de nauwkeurige verdeling van de aandrijfkracht.

Nieuw comfortniveau in het 4x4-segment
Innovatief is ook de wielophanging van de Touareg. De configuratie van dubbele draagarmen aan de voor- en achteras en een akoestisch geïsoleerd subframe waarborgt enerzijds het geluids- en comfortniveau van een topklasse-limousine en anderzijds, door de exacte wielgeleiding, het precieze rijgedrag van een sportieve auto. In het topmodel, de Touareg V10 TDI, zorgt de CDC-luchtvering (Continuous Damping Control) met continu geregelde schokdempers van het type Skyhook voor een tot nu toe bij terreinautos ongekend veercomfort op de weg en in het terrein.

De techniek is tot in details geperfectioneerd: in de uitvoeringen met handgeschakelde versnellingsbak voorkomt de wegrijassistent bij het helling opwaarts wegrijden dat de auto terugrolt. Bij het aangrijpen van de koppeling neemt de remkracht vervolgens geleidelijk af, terwijl de Touareg veilig aan snelheid wint. Hellingafwaarts voorkomt de in het ESP-systeem opgenomen motorremondersteuning dat de auto ongewild sneller gaat rijden.

De zeer goede bergrijeigenschappen onderstrepen het uitmuntende off-roadkarakter van de Touareg. De maximale klimhoek is 100%/ 45'0 (statisch). Bovendien kan de Touareg probleemloos door 500 millimeter (580 millimeter met luchtvering) diep water rijden. Dat is mede mogelijk dankzij speciale waterwerende deurrubbers, waterdichte koplampen en stekkerverbindingen, speciale inlaatlucht- en ontluchtingstrajecten en afdichtingen aan de aandrijfassen.

De maximale hoek voor het rijden over de top van een heuvel bedraagt 22'0 (27,2'0 met luchtvering). Dankzij de korte overhangen voor en achter is de aanrij- en afloophoek 28'0 (33,2'0 met luchtvering). Ook een andere in het terrein belangrijke waarde is de bodemspeling; met 237 millimeter (tot 300 millimeter met luchtvering) letterlijk van hoog niveau.

Functioneel en elegant interieur
Ook het interieurcomfort en het ruimteaanbod zijn van hoog niveau. Het Touareg-interieur kent een doordachte functionaliteit. Bovendien zijn de elegantie en hedendaagse dynamiek kenmerkend voor een topklasse-limousine. Het royale ruimteaanbod en de 555 liter (V6) bagageruimte dragen ook bij aan het reiscomfort voor vijf personen.

Als optie is de Touareg leverbaar met 4-zone Climatronic, die in de Phaeton debuteerde. Bij deze innovatieve airconditioning is behalve voorin ook achterin een links/ rechts gescheiden, individuele instelling mogelijk.

Een andere optie is het Keyless-Access-System (standaard op de V10 TDI). De contactsleutel is voorzien van een transponder en hoeft niet (uit de jaszak van de bestuurder) tevoorschijn te worden gehaald. De Touareg herkent de eigenaar via de transponder. Het aanraken van de portiergreep is dan voldoende om de auto te ontgrendelen; starten gebeurt met een druk op de knop.

Ook het Touareg-design is vernieuwend. Typerende ontwerpkenmerken van een SUV zijn gecombineerd met uit de Phaeton herkenbare vormen. Zo straalt de Touareg de kracht en robuustheid uit van een volwaardige terreinauto en tegelijkertijd de elegantie van een limousine. Ook in het interieur komt deze synthese tot uitdrukking: de ruimtelijke proporties zijn geheel in harmonie met de elegante details en stijl van een topklasse-limousine.

Marketing- en distributieconcept à la Phaeton
Voor de marketing, verkoop, service en after-sales wordt het unieke concept voor de Phaeton gevolgd. Zo kan ook de Touareg-koper dankzij de gecentraliseerde aanpak optimaal profiteren van de beschikbare kennis over zijn auto. De reguliere Volkswagen-dealer kan bemiddelen bij de koop van een Touareg, waarvoor het aanschaftraject echter loopt via het Koopmanshuis in Leusden. Daar zullen, net als bij de Phaeton, ook bezichtigingen en proefritten plaats hebben. Het centrale concept biedt de Touareg-koper dezelfde individuele benadering in een bij het model passende ambiance en hetzelfde, bijzonder hoge serviceniveau.