30-9-2002
Volkswagen Touareg: hightech, stijlvol en avontuurlijk
Op de Autosalon van Parijs 2002 heeft de nieuwe Sports Utility Vehicle (SUV) van Volkswagen, de Touareg, zijn werelddebuut gemaakt.
De Touareg vertegenwoordigt in dit segment een nieuwe filosofie: het is een volwaardige terreinauto, die voortreffelijke off-road-eigenschappen combineert met het dynamische karakter van een sportieve auto en het comfort van een limousine uit de hoogste klasse. De Volkswagen Touareg beleeft zijn Nederlandse première in december 2002. In navolging van de Phaeton zal de Touareg in Nederland volgens het centrale distributieconcept op de markt worden gebracht.
Vooralsnog verschijnt de Volkswagen Touareg op de Nederlandse markt met naar keuze een 3,2-liter V6-benzinemotor of een 5-liter V10 TDI-turbodiesel. De krachtige V6 levert een vermogen van 162 kW/ 220 pk en ontwikkelt een maximum koppel van 305 Nm. De indrukwekkende V10 TDI biedt een maximum vermogen van 230 kW/ 313 pk en levert een koppel van 750 Nm bij 2.000 tpm. Begin volgend jaar breidt Volkswagen het motorenprogramma voor deze nieuwe vierwielaandrijver verder uit met een 2,5-liter vijfcilinder TDI en een 4,2-liter V8-benzinemotor.
Vierwielaandrijving, differentiëlen voor/achter en centraal
sperdifferentieel
De Touareg beschikt, afhankelijk van de motorisering, over een
handgeschakelde zesversnellingsbak of een nieuw ontwikkelde zestraps
automatische transmissie. Het aandrijfkoppel wordt overgebracht via
een tussenbak met standaard inschakelbare lage gearing, en een
vooras-, achteras- en centraal differentieel. Het centrale
sperdifferentieel van de permanente 4XMOTION vierwielaandrijving is
standaard; tegen meerprijs is ook een sperdifferentieel op de achteras
verkrijgbaar.
De lamellenkoppeling van het centrale differentieel wordt automatisch
door de onderstelelektronica aangestuurd. Onder normale omstandigheden
is de krachtverdeling voor-achter 50:50. Al naar gelang de rijsituatie
kan tot 100 % van het aandrijfkoppel naar de voor- of de achteras
worden geleid. Met een draaischakelaar in het interieur kunnen de
sperinrichtingen handmatig worden geactiveerd. Een op alle vier wielen
werkend elektronisch sperdifferentieel (4-wiel-EDS) ondersteunt de
nauwkeurige verdeling van de aandrijfkracht.
Nieuw comfortniveau in het 4x4-segment
Innovatief is ook de wielophanging van de Touareg. De configuratie van
dubbele draagarmen aan de voor- en achteras en een akoestisch
geïsoleerd subframe waarborgt enerzijds het geluids- en comfortniveau
van een topklasse-limousine en anderzijds, door de exacte
wielgeleiding, het precieze rijgedrag van een sportieve auto. In het
topmodel, de Touareg V10 TDI, zorgt de CDC-luchtvering (Continuous
Damping Control) met continu geregelde schokdempers van het type
Skyhook voor een tot nu toe bij terreinautos ongekend veercomfort op
de weg en in het terrein.
De techniek is tot in details geperfectioneerd: in de uitvoeringen met
handgeschakelde versnellingsbak voorkomt de wegrijassistent bij het
helling opwaarts wegrijden dat de auto terugrolt. Bij het aangrijpen
van de koppeling neemt de remkracht vervolgens geleidelijk af, terwijl
de Touareg veilig aan snelheid wint. Hellingafwaarts voorkomt de in
het ESP-systeem opgenomen motorremondersteuning dat de auto ongewild
sneller gaat rijden.
De zeer goede bergrijeigenschappen onderstrepen het uitmuntende
off-roadkarakter van de Touareg. De maximale klimhoek is 100%/ 45'0
(statisch). Bovendien kan de Touareg probleemloos door 500 millimeter
(580 millimeter met luchtvering) diep water rijden. Dat is mede
mogelijk dankzij speciale waterwerende deurrubbers, waterdichte
koplampen en stekkerverbindingen, speciale inlaatlucht- en
ontluchtingstrajecten en afdichtingen aan de aandrijfassen.
De maximale hoek voor het rijden over de top van een heuvel bedraagt
22'0 (27,2'0 met luchtvering). Dankzij de korte overhangen voor en
achter is de aanrij- en afloophoek 28'0 (33,2'0 met luchtvering). Ook
een andere in het terrein belangrijke waarde is de bodemspeling; met
237 millimeter (tot 300 millimeter met luchtvering) letterlijk van
hoog niveau.
Functioneel en elegant interieur
Ook het interieurcomfort en het ruimteaanbod zijn van hoog niveau. Het
Touareg-interieur kent een doordachte functionaliteit. Bovendien zijn
de elegantie en hedendaagse dynamiek kenmerkend voor een
topklasse-limousine. Het royale ruimteaanbod en de 555 liter (V6)
bagageruimte dragen ook bij aan het reiscomfort voor vijf personen.
Als optie is de Touareg leverbaar met 4-zone Climatronic, die in de
Phaeton debuteerde. Bij deze innovatieve airconditioning is behalve
voorin ook achterin een links/ rechts gescheiden, individuele
instelling mogelijk.
Een andere optie is het Keyless-Access-System (standaard op de V10
TDI). De contactsleutel is voorzien van een transponder en hoeft niet
(uit de jaszak van de bestuurder) tevoorschijn te worden gehaald. De
Touareg herkent de eigenaar via de transponder. Het aanraken van de
portiergreep is dan voldoende om de auto te ontgrendelen; starten
gebeurt met een druk op de knop.
Ook het Touareg-design is vernieuwend. Typerende ontwerpkenmerken van
een SUV zijn gecombineerd met uit de Phaeton herkenbare vormen. Zo
straalt de Touareg de kracht en robuustheid uit van een volwaardige
terreinauto en tegelijkertijd de elegantie van een limousine. Ook in
het interieur komt deze synthese tot uitdrukking: de ruimtelijke
proporties zijn geheel in harmonie met de elegante details en stijl
van een topklasse-limousine.
Marketing- en distributieconcept à la Phaeton
Voor de marketing, verkoop, service en after-sales wordt het unieke
concept voor de Phaeton gevolgd. Zo kan ook de Touareg-koper dankzij
de gecentraliseerde aanpak optimaal profiteren van de beschikbare
kennis over zijn auto. De reguliere Volkswagen-dealer kan bemiddelen
bij de koop van een Touareg, waarvoor het aanschaftraject echter loopt
via het Koopmanshuis in Leusden. Daar zullen, net als bij de Phaeton,
ook bezichtigingen en proefritten plaats hebben. Het centrale concept
biedt de Touareg-koper dezelfde individuele benadering in een bij het
model passende ambiance en hetzelfde, bijzonder hoge serviceniveau.