Dordrechts Museum


PERSBERICHT

Dordrecht, 18 juli 2002

JAN BAREL: JACHTVELDEN
Dordrechts Museum, 29 september t/m 24 november

Van 29 september tot en met 24 november presenteert het Dordrechts Museum Jan Barel: Jachtvelden. Met een veertigtal schilderijen worden de ontwikkelingen getoond in het werk van de schilder Jan Barel (Klundert, 1949).

In het begin is het gebruik van tekst- en beeld associaties een rode draad in zijn oeuvre. De laatste jaren is de letterlijke tekst uit zijn schilderijen verdwenen en legt hij zich vooral toe op de verbeelding van 'de poëzie van het leven'. Zijn belangrijkste bron blijft zijn directe omgeving: zijn 'jachtvelden'.

Jan Barel
Het oeuvre van de Dordtse kunstenaar Jan Barel toont een veelzijdigheid van stijl en opvatting. Zijn persoonlijke ontwikkeling en directe omgeving zijn daarbij bepalend en zijn werk is een verslag daarvan. Zo kregen schepen uit een binnenhaven in Dordrecht en de polder achter zijn huis een plaats in zijn werk. Daarnaast laat hij zich inspireren door taal. Hij beschouwt zijn schilderijen als geschilderde gedichten en noemt zich ook wel 'een dichter die het niet met woorden doet, maar met beelden.'

De titel 'Jachtvelden' verwijst niet alleen naar de vondsten die hij op weg naar zijn atelier doet, maar ook naar de trofeeën in zijn atelier. Barel verzamelt namelijk voorwerpen die hem 'iets' doen, die hem tot een anekdote inspireren die vaak het onderwerp van zijn schilderijen wordt. Deze werkwijze is voor Barel een ritueel geworden.Op de tentoonstelling is een aantal attributen uit zijn atelier te zien om als het ware de sfeer van zijn atelier te proeven.

Van anekdotisch naar lyrisch-poëtisch
Van 1974 tot 1985 arrangeert de schilder scènes met anekdotes opgeroepen door taal en alledaagse voorwerpen en gebeurtenissen. Hij gebruikt hierin dikwijls clichébeelden, geschilderd in vereenvoudigd realistische stijl. Na 1985 kiest Barel meer symbolen en begrippen tot onderwerp. Typografie wint aan betekenis, het beeld sluit daarop aan. De kleur verdwijnt uit zijn werk.
Rond 1994 verandert de stijl ingrijpend. Zijn schilderijen worden toegankelijker, de menselijke gestalte verschijnt en daarmee de liefde en romantiek.
De laatste tijd heeft Barel als nieuwe thematiek het landschap, waarbij hij zich toelegt op de weergave van sfeer. Hij schildert met losse expressieve schildertoets. In deze periode geeft hij met een drieluik vorm aan zijn jarenlange fascinatie met het werk van de uit Wales afkomstige Dylan Thomas. De schilderijen zijn geïnspireerd op de belevenissen van de bewoners van een kustplaatsje uit Thomas' betoverende 'Under Milk Wood'.

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een uitgave met een essay van de Belgische auteur Leen Huet en een artikel over het kunstenaarschap van Jan Barel.

Nadere informatie en beeldmateriaal voor de pers: Dordrechts Museum
Petra van Os en Lieke Vervoorn
Tel (078) 648 21 47, Fax (078) 614 17 66
Lvervoorn@kun.dordrecht.nl