AutoRai

27-9-2002

Opel Tour Eau Rouge: Fun-Mobiel met zeer veel ruimte en vermogen

Een slim ontwerp, krachtige aandrijving, een sportief interieur en een geraffineerd laadruim kenmerken het Opel Tour Eau Rouge studiemodel dat Opel presenteert op de Autosalon van Parijs (28 september tot 13 oktober 2002).

In overeenstemming met het motto Fresh thinking, better cars hebben de Opel technici en ontwerpers hun creativiteit volledig benut om een aantrekkelijke, sportieve fun-mobiel voor racefans te ontwikkelen met veel verassende details. De naam Eau Rouge staat voor het sportieve karakter van het Tour studiemodel. De naam is afkomstig van de gelijknamige sectie van het Formule 1 circuit in Spa, België.

De Tour, de op gezinnen en vrije tijd gerichte variant van de Combo met vijf zitplaatsen, vier deuren (inclusief twee schuifdeuren) en een brede dubbele deur achter, vormt de basis van deze nieuwe ontwerpstudie. Met deze basis heeft Opel een studiemodel ontworpen waarmee het hart van bestelauto fan zondermeer sneller gaat kloppen er is nog nooit een aantrekkelijkere en sportievere Combo variant geweest.

In aansluiting op de locatie van de autoshow, is de auto uitgevoerd in blauw, wit en rood de kleuren van de Franse nationale vlag waarbij het koningsblauw is vervangen door krachtig briljantblauw. Smalle witte lijnen accentueren twee brede rode strepen die parallel over de gehele lengte van de auto lopen. Er zijn daarnaast opvallende wijzigingen in de carrosserie, zoals sportieve koplampen met een heuse Speedster-look, een brede, in de carrosseriekleuren gespoten zonnescherm met geïntegreerde antenne, en krachtige voor- en achterbumper. Flinke wielkasten geven de ruimte aan OPC lichtmetalen wielen met 215/40 R 17 banden. Rode remschijven voor en achter in combinatie met dorpels aan de zijkant onderstrepen het krachtige en sportieve karakter van de Tour Eau Rouge.

De achterkant van de Tour ontwerpstudie is al net zo spectaculair. De achterbumper, in de vorm van een diffuser een aërodynamisch hulpmiddel uit de autosport is ver onder laadvloer geplaatst en herbergt centraal geplaatste dubbele uitlaatpijpen.

Veel aandacht voor detail is ook terug te vinden in het interieur, waar bestuurder en voorpassagier plaatsnemen in knalrode kuipstoelen. De deuren, de zijkant en het onderste gedeelte van de cockpit zijn uitgevoerd in blauw Alcantara. De in delen neerklapbare achterbank is in rood Alcantara uitgevoerd net als gordels voor- en achterin. Het instrumentenpaneel is overgenomen uit de Corsa GSI en bovendien verder verfijnd met aluminium decorlijsten en gerasterde techno-stijl look. De luidsprekeropeningen zijn in diezelfde gerasterde stijl uitgevoerd. Een band van lampjes aan de bovenkant, zijkant en in de vloer van het laadruim zijn geïnspireerd op de markeringen gebruikelijk in de luchtvaart om de nooduitgang aan te geven.

De Tour Eau Rouge herbergt een extra opbergruimte in het dak die van buitenaf niet zichtbaar is. De opbergruimte is 2.20 meter lang en heeft een capaciteit van maar liefst 340 liter en biedt plaats aan bijvoorbeeld een surfplank of full-size carve skis. Om de toegang te vergemakkelijken is het laadruim ingedeeld in drie individuele secties die zich per rails laten verschuiven. Toegang tot het laadruim in het dak wordt verkregen via de achterdeur, maar passagiers hebben ook toegang tot het compartiment doormiddel van een aantal kleppen. Als de achterbank is opgeklapt, biedt deze in combinatie met een naar beneden geklapt dakcompartiment een solide barrière tussen de bestuurders cabine en het laadruim.

De Tour ontwerpstudie wordt aangedreven door een 92 kW/125pk sterke, 1.8 liter viercilinder ECOTEC motor, bekend uit de Corsa GSi. Om er van verzekerd te zijn dat het vermogen goed wordt overgebracht naar de weg, is de auto voorzien van de zojuist genoemde 17 inch lichtmetalen wielen, grotere spoorbreedte en een verlaagde carrosserie.