27-9-2002
Opel Tour Eau Rouge: Fun-Mobiel met zeer veel ruimte en
vermogen
Een slim ontwerp, krachtige aandrijving, een sportief interieur en een
geraffineerd laadruim kenmerken het Opel Tour Eau Rouge studiemodel
dat Opel presenteert op de Autosalon van Parijs (28 september tot 13
oktober 2002).
In overeenstemming met het motto Fresh thinking, better cars hebben de
Opel technici en ontwerpers hun creativiteit volledig benut om een
aantrekkelijke, sportieve fun-mobiel voor racefans te ontwikkelen met
veel verassende details. De naam Eau Rouge staat voor het sportieve
karakter van het Tour studiemodel. De naam is afkomstig van de
gelijknamige sectie van het Formule 1 circuit in Spa, België.
De Tour, de op gezinnen en vrije tijd gerichte variant van de Combo
met vijf zitplaatsen, vier deuren (inclusief twee schuifdeuren) en een
brede dubbele deur achter, vormt de basis van deze nieuwe
ontwerpstudie. Met deze basis heeft Opel een studiemodel ontworpen
waarmee het hart van bestelauto fan zondermeer sneller gaat kloppen er
is nog nooit een aantrekkelijkere en sportievere Combo variant
geweest.
In aansluiting op de locatie van de autoshow, is de auto uitgevoerd in
blauw, wit en rood de kleuren van de Franse nationale vlag waarbij het
koningsblauw is vervangen door krachtig briljantblauw. Smalle witte
lijnen accentueren twee brede rode strepen die parallel over de gehele
lengte van de auto lopen. Er zijn daarnaast opvallende wijzigingen in
de carrosserie, zoals sportieve koplampen met een heuse
Speedster-look, een brede, in de carrosseriekleuren gespoten
zonnescherm met geïntegreerde antenne, en krachtige voor- en
achterbumper. Flinke wielkasten geven de ruimte aan OPC lichtmetalen
wielen met 215/40 R 17 banden. Rode remschijven voor en achter in
combinatie met dorpels aan de zijkant onderstrepen het krachtige en
sportieve karakter van de Tour Eau Rouge.
De achterkant van de Tour ontwerpstudie is al net zo spectaculair. De
achterbumper, in de vorm van een diffuser een aërodynamisch hulpmiddel
uit de autosport is ver onder laadvloer geplaatst en herbergt centraal
geplaatste dubbele uitlaatpijpen.
Veel aandacht voor detail is ook terug te vinden in het interieur,
waar bestuurder en voorpassagier plaatsnemen in knalrode kuipstoelen.
De deuren, de zijkant en het onderste gedeelte van de cockpit zijn
uitgevoerd in blauw Alcantara. De in delen neerklapbare achterbank is
in rood Alcantara uitgevoerd net als gordels voor- en achterin. Het
instrumentenpaneel is overgenomen uit de Corsa GSI en bovendien verder
verfijnd met aluminium decorlijsten en gerasterde techno-stijl look.
De luidsprekeropeningen zijn in diezelfde gerasterde stijl uitgevoerd.
Een band van lampjes aan de bovenkant, zijkant en in de vloer van het
laadruim zijn geïnspireerd op de markeringen gebruikelijk in de
luchtvaart om de nooduitgang aan te geven.
De Tour Eau Rouge herbergt een extra opbergruimte in het dak die van
buitenaf niet zichtbaar is. De opbergruimte is 2.20 meter lang en
heeft een capaciteit van maar liefst 340 liter en biedt plaats aan
bijvoorbeeld een surfplank of full-size carve skis. Om de toegang te
vergemakkelijken is het laadruim ingedeeld in drie individuele secties
die zich per rails laten verschuiven. Toegang tot het laadruim in het
dak wordt verkregen via de achterdeur, maar passagiers hebben ook
toegang tot het compartiment doormiddel van een aantal kleppen. Als de
achterbank is opgeklapt, biedt deze in combinatie met een naar beneden
geklapt dakcompartiment een solide barrière tussen de bestuurders
cabine en het laadruim.
De Tour ontwerpstudie wordt aangedreven door een 92 kW/125pk sterke,
1.8 liter viercilinder ECOTEC motor, bekend uit de Corsa GSi. Om er
van verzekerd te zijn dat het vermogen goed wordt overgebracht naar de
weg, is de auto voorzien van de zojuist genoemde 17 inch lichtmetalen
wielen, grotere spoorbreedte en een verlaagde carrosserie.