AutoRai

24-9-2002

Wereldpremière Honda Accord op Autosalon Parijs

Op de komende Autosalon in Parijs (publieksdagen van 28 september tot en met 13 oktober 2002) kan het publiek voor het eerst kennismaken met de nieuwe Honda Accord.

De compleet nieuwe Accord wordt hoger gepositioneerd in het segment van de luxe en sportieve topsedans. Stijl en allure zijn de kernwoorden. De nieuwe Accord heeft een onderscheidende styling, twee levendige DOHC i-VTEC motoren en een verfijndere onderstelafstemming. Tegelijkertijd voldoet de nieuweling ook aan alle rationele wensen, met een ruimer interieur, verbeterde veiligheid, een uitmuntende kwaliteit en een gunstig brandstofverbruik. De consequent doorgevoerde hoge kwaliteit is niet alleen te zien, maar te voelen en te ervaren.

Rijdynamiek naar de beste Honda traditie
Er is keuze uit twee geavanceerde en krachtige DOHC i-VTEC motoren. Deze volledig lichtmetalen krachtbronnen, met een inhoud van 2,0 en 2,4 liter, zijn gekoppeld aan nieuwe handgeschakelde transmissies: een vijfversnellingsbak voor de 2.0 en een zesversnellingsbak voor de 2.4 liter versie. Beide motorversies zijn ook leverbaar met een vijftraps automaat met Sequential Sports Shift. De i-VTEC technologie zorgt voor veel vermogen en trekkracht in alle snelheidsbereiken en een naar verhouding laag brandstofverbruik. Dit is mogelijk dankzij de combinatie van VTEC (variable valve timing and lift electronic control) en VTC (variable timing control). Beide motoren voldoen aan de EU2005-norm. Kortom, wat betreft prestaties, emissies en brandstofverbruik behoren deze krachtbronnen tot de top in dit segment.

De 2.0 levert 155 pk (114 kW) en het maximum koppel van 190 Nm is bij 4.500 toeren beschikbaar. De 2.4 komt tot 190 pk (140 kW) bij 6.800 toeren en het maximum koppel bedraagt 220 Nm bij 4.500 toeren. Met de 2.4 liter motor, gekoppeld aan de handgeschakelde 6-versnellingsbak, is een gemiddeld verbruik van 9,4 l/100 km mogelijk. Deze motor is voorzien van een drive-by-wire gaspedaal.

Opvallend in de massa
Europa domineert het segment van de sportsedans. Daarom zijn wegligging en de rijeigenschappen van de nieuwe Accord in Europa ontwikkeld, waardoor deze nieuwe Honda zich kan meten met de beste in zijn klasse.

Dankzij zijn onderscheidende en stijlvolle lijnen heeft de Accord een individueel karakter, dat opvalt in een segment waarin conservatisme de boventoon voert. De harmonieuze proporties onderstrepen de sportieve aspiraties. Karakteristiek zijn de ronde vormen van de raampartijen en de aërodynamisch gunstige achterzijde. Details zoals de richtingaanwijzers in de buitenspiegels en de verchroomde portiergrepen benadrukken het unieke karakter.

De wielbasis is gelijk gebleven, maar de andere afmetingen zijn toegenomen, waardoor het interieur nu ruimer is. De interieurbreedte is zelfs de grootste in deze klasse. Veel aandacht is uitgegaan naar de rijpositie. De stoelen bieden veel steun en zijn uitvoerig verstelbaar en de stuurkolom is verstelbaar in diepte en hoogte. De opvallende black face instrumenten zijn van achteren verlicht.

Uitgebreide uitrusting
De luxe uitrusting omvat onder andere zaken als ruitenwissers met regensensor op bepaalde uitvoeringen, een verbeterd optioneel dvd-navigatiesysteem met touchscreenbediening en standaard cd-speler/radio met in de topmodellen een cd-wisselaar, dual zone aircondioning waarbij bestuurder en voorpassagier elk hun eigen voorkeurstemperatuur kunnen instellen.

Omvangrijk veiligheidspakket
Het uitgebreide pakket veiligheidsvoorzieningen omvat niet alleen vier airbags voorin, maar ook gordijnairbags. Deze bieden extra bescherming bij een aanrijding van opzij. Ze zijn bovendien beduidend groter dan menig andere gordijnairbag, waardoor de werking van de Honda-exemplaren effectiever is.

Ook met deze Accord verwacht Honda zeer goede resultaten in de Euro NCAP crashtest te behalen. De carrosserie is zodanig ontworpen dat deze de botsenergie op gecontroleerde wijze geleidt. Bovendien zijn maatregelen genomen om voetgangers bij een aanrijding zo goed mogelijk tegen letsel te beschermen, zodat Hondas uitstekende reputatie in dit onderdeel van de Euro NCAP gehandhaafd blijft.

De nieuwe Accord is een stille auto, dankzij uitgebreide geluids- en trillingwerende maatregelen. Er is meer en effectievere geluidsisolatie gebruikt en het voorste subframe is zwevend gemonteerd, waardoor minder geluiden en trillingen de inzittenden kunnen bereiken.

Een opvallend kenmerk van de Accord is de zeer lage luchtweerstand, wat tot uiting komt in de Cw-waarde van slechts 0,26. Hiermee gaat de Accord aan kop in het D-segment. Een dergelijk lage luchtweerstand heeft een gunstige invloed op het brandstofverbruik. Om het getal in een perspectief te plaatsen: de Cw-waarde van de revolutionaire hybride-auto Honda Insight bedraagt 0,25.

Kernwoorden: sportief, dynamisch, en robuust
Het onderstel is in Europa ontwikkeld. Aan de voorzijde wordt Hondas beproefde double wishbone ophanging gebruikt en aan de achterzijde de vijfarms double wishbone constructie. Beide wielophangingen zijn op belangrijke punten verbeterd. Ook de stijvere carrosserieconstructie draagt bij aan een verbeterd weggedrag. Versies met 2,4-liter motor profiteren bovendien van VSA (Vehicle Stability Assist), wat de bestuurder in bochten, tijdens accelereren en tijdens uitwijkmanoeuvres helpt bij het onder controle houden van de auto. Alle uitvoeringen zijn standaard voorzien van ABS, EBD en remassistent.

Milieu
De nieuwe Accord houdt nog meer rekening met het milieu dan het vorige model, dat was voorzien van s werelds eerste volledig herbruikbaar dashboard. In de nieuwste Accord zijn nog minder niet-recycleerbare kunststoffen gebruikt, de toepassing van lood is tot het uiterste minimum beperkt en enkele componenten zijn reeds gemaakt van hergebruikte kunststoffen. Zelfs op detailniveau is er op gelet dat onderdelen lichter zijn gemaakt samen kunnen kleine beetjes immers veel uitmaken.

De markt verkoopstart begin 2003
De nieuwe Accord wordt gebouwd in Japan en zal ook overeenkomen met de versie die in Japan te koop is. Voor de Amerikaanse markt is er een aparte versie, die dan ook in de VS wordt gebouwd.

In Europa mikt de nieuwe Accord sedan op de top van het D-segment. In 2001 nam dit in de vijf grootste Europese markten (Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het VK) 298.000 van in totaal 951.000 sedans voor zijn rekening. Honda verwacht in het eerste volledige verkoopjaar in Europa 23.000 nieuwe Accords te verkopen.

De nieuwe Europese Accord sedan beleeft zijn debuut op de Parijse Autosalon en wordt begin 2003 leverbaar. In de loop van 2003 wordt de Accord ook leverbaar met Hondas geheel nieuwe, in eigen beheer ontwikkelde dieselmotor.