24-9-2002
Wereldpremière Honda Accord op Autosalon Parijs
Op de komende Autosalon in Parijs (publieksdagen van 28 september tot
en met 13 oktober 2002) kan het publiek voor het eerst kennismaken met
de nieuwe Honda Accord.
De compleet nieuwe Accord wordt hoger gepositioneerd in het segment
van de luxe en sportieve topsedans. Stijl en allure zijn de
kernwoorden. De nieuwe Accord heeft een onderscheidende styling, twee
levendige DOHC i-VTEC motoren en een verfijndere onderstelafstemming.
Tegelijkertijd voldoet de nieuweling ook aan alle rationele wensen,
met een ruimer interieur, verbeterde veiligheid, een uitmuntende
kwaliteit en een gunstig brandstofverbruik. De consequent doorgevoerde
hoge kwaliteit is niet alleen te zien, maar te voelen en te ervaren.
Rijdynamiek naar de beste Honda traditie
Er is keuze uit twee geavanceerde en krachtige DOHC i-VTEC motoren.
Deze volledig lichtmetalen krachtbronnen, met een inhoud van 2,0 en
2,4 liter, zijn gekoppeld aan nieuwe handgeschakelde transmissies: een
vijfversnellingsbak voor de 2.0 en een zesversnellingsbak voor de 2.4
liter versie. Beide motorversies zijn ook leverbaar met een vijftraps
automaat met Sequential Sports Shift. De i-VTEC technologie zorgt voor
veel vermogen en trekkracht in alle snelheidsbereiken en een naar
verhouding laag brandstofverbruik. Dit is mogelijk dankzij de
combinatie van VTEC (variable valve timing and lift electronic
control) en VTC (variable timing control). Beide motoren voldoen aan
de EU2005-norm. Kortom, wat betreft prestaties, emissies en
brandstofverbruik behoren deze krachtbronnen tot de top in dit
segment.
De 2.0 levert 155 pk (114 kW) en het maximum koppel van 190 Nm is bij
4.500 toeren beschikbaar. De 2.4 komt tot 190 pk (140 kW) bij 6.800
toeren en het maximum koppel bedraagt 220 Nm bij 4.500 toeren. Met de
2.4 liter motor, gekoppeld aan de handgeschakelde 6-versnellingsbak,
is een gemiddeld verbruik van 9,4 l/100 km mogelijk. Deze motor is
voorzien van een drive-by-wire gaspedaal.
Opvallend in de massa
Europa domineert het segment van de sportsedans. Daarom zijn
wegligging en de rijeigenschappen van de nieuwe Accord in Europa
ontwikkeld, waardoor deze nieuwe Honda zich kan meten met de beste in
zijn klasse.
Dankzij zijn onderscheidende en stijlvolle lijnen heeft de Accord een
individueel karakter, dat opvalt in een segment waarin conservatisme
de boventoon voert. De harmonieuze proporties onderstrepen de
sportieve aspiraties. Karakteristiek zijn de ronde vormen van de
raampartijen en de aërodynamisch gunstige achterzijde. Details zoals
de richtingaanwijzers in de buitenspiegels en de verchroomde
portiergrepen benadrukken het unieke karakter.
De wielbasis is gelijk gebleven, maar de andere afmetingen zijn
toegenomen, waardoor het interieur nu ruimer is. De interieurbreedte
is zelfs de grootste in deze klasse. Veel aandacht is uitgegaan naar
de rijpositie. De stoelen bieden veel steun en zijn uitvoerig
verstelbaar en de stuurkolom is verstelbaar in diepte en hoogte. De
opvallende black face instrumenten zijn van achteren verlicht.
Uitgebreide uitrusting
De luxe uitrusting omvat onder andere zaken als ruitenwissers met
regensensor op bepaalde uitvoeringen, een verbeterd optioneel
dvd-navigatiesysteem met touchscreenbediening en standaard
cd-speler/radio met in de topmodellen een cd-wisselaar, dual zone
aircondioning waarbij bestuurder en voorpassagier elk hun eigen
voorkeurstemperatuur kunnen instellen.
Omvangrijk veiligheidspakket
Het uitgebreide pakket veiligheidsvoorzieningen omvat niet alleen vier
airbags voorin, maar ook gordijnairbags. Deze bieden extra bescherming
bij een aanrijding van opzij. Ze zijn bovendien beduidend groter dan
menig andere gordijnairbag, waardoor de werking van de
Honda-exemplaren effectiever is.
Ook met deze Accord verwacht Honda zeer goede resultaten in de Euro
NCAP crashtest te behalen. De carrosserie is zodanig ontworpen dat
deze de botsenergie op gecontroleerde wijze geleidt. Bovendien zijn
maatregelen genomen om voetgangers bij een aanrijding zo goed mogelijk
tegen letsel te beschermen, zodat Hondas uitstekende reputatie in dit
onderdeel van de Euro NCAP gehandhaafd blijft.
De nieuwe Accord is een stille auto, dankzij uitgebreide geluids- en
trillingwerende maatregelen. Er is meer en effectievere
geluidsisolatie gebruikt en het voorste subframe is zwevend
gemonteerd, waardoor minder geluiden en trillingen de inzittenden
kunnen bereiken.
Een opvallend kenmerk van de Accord is de zeer lage luchtweerstand,
wat tot uiting komt in de Cw-waarde van slechts 0,26. Hiermee gaat de
Accord aan kop in het D-segment. Een dergelijk lage luchtweerstand
heeft een gunstige invloed op het brandstofverbruik. Om het getal in
een perspectief te plaatsen: de Cw-waarde van de revolutionaire
hybride-auto Honda Insight bedraagt 0,25.
Kernwoorden: sportief, dynamisch, en robuust
Het onderstel is in Europa ontwikkeld. Aan de voorzijde wordt Hondas
beproefde double wishbone ophanging gebruikt en aan de achterzijde de
vijfarms double wishbone constructie. Beide wielophangingen zijn op
belangrijke punten verbeterd. Ook de stijvere carrosserieconstructie
draagt bij aan een verbeterd weggedrag. Versies met 2,4-liter motor
profiteren bovendien van VSA (Vehicle Stability Assist), wat de
bestuurder in bochten, tijdens accelereren en tijdens
uitwijkmanoeuvres helpt bij het onder controle houden van de auto.
Alle uitvoeringen zijn standaard voorzien van ABS, EBD en
remassistent.
Milieu
De nieuwe Accord houdt nog meer rekening met het milieu dan het vorige
model, dat was voorzien van s werelds eerste volledig herbruikbaar
dashboard. In de nieuwste Accord zijn nog minder niet-recycleerbare
kunststoffen gebruikt, de toepassing van lood is tot het uiterste
minimum beperkt en enkele componenten zijn reeds gemaakt van
hergebruikte kunststoffen. Zelfs op detailniveau is er op gelet dat
onderdelen lichter zijn gemaakt samen kunnen kleine beetjes immers
veel uitmaken.
De markt verkoopstart begin 2003
De nieuwe Accord wordt gebouwd in Japan en zal ook overeenkomen met de
versie die in Japan te koop is. Voor de Amerikaanse markt is er een
aparte versie, die dan ook in de VS wordt gebouwd.
In Europa mikt de nieuwe Accord sedan op de top van het D-segment. In 2001 nam dit in de vijf grootste Europese markten (Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het VK) 298.000 van in totaal 951.000 sedans voor zijn rekening. Honda verwacht in het eerste volledige verkoopjaar in Europa 23.000 nieuwe Accords te verkopen.
De nieuwe Europese Accord sedan beleeft zijn debuut op de Parijse
Autosalon en wordt begin 2003 leverbaar. In de loop van 2003 wordt de
Accord ook leverbaar met Hondas geheel nieuwe, in eigen beheer
ontwikkelde dieselmotor.