27-09-2002
Gemeente stelt geld beschikbaar voor aanpak gehele Prins Hendrikstraat
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het
definitief ontwerp van de herinrichting van de gehele Prins
Hendrikstraat. Op 18 juni 2002 heeft het college het voorlopig ontwerp
voor de herinrichting van de Prins Hendrikstraat vrijgegeven voor
consultatie. Het betrof toen niet de gehele Prins Hendrikstraat, maar
het deel van het Valkeniersplein tot en met het kruispunt met de
Rozenlaan/Strijenlaan. Inmiddels is het tijdens het ontwerpproces
financieel mogelijk gebleken de gehele Prins Hendrikstraat te
reconstrueren. Het college komt hiermee ook tegemoet aan de wensen van
de bewoners.
Aanpak gehele Prins Hendrikstraat
Tijdens het uitwerken de plannen is gebleken dat het in het
Meerjareninvesteringsplan opgenomen bedrag voor de Prins Hendrikstraat
( 1.188.910,-) toereikend is om de gehele Prins Hendrikstraat aan te
pakken. Dit is dus van het Valkeniersplein tot het kruispunt met het
Oranjeplein (viaduct over zuidelijke rondweg). In de eerdere
kostenraming van het voorlopig ontwerp waren een aantal factoren nog
onzeker. Deze kosten zijn inmiddels bekend.
Het plan
Ook na de herinrichting blijft de Prins Hendrikstraat voorrangsweg. De
straat heeft door zijn historie en ligging een belangrijke
verkeersfunctie. Bovendien maakt de straat deel uit van een busroute.
Wel krijgt de Prins Hendrikstraat na de herinrichting een
maximumsnelheid van 30 km per uur. Plateaus op de kruisingen
ondersteunen de invoering van een 30 km-gebied en zorgen voor lagere
snelheden. De plateaus worden zo vormgegeven dat aan de comforteisen
van de bus wordt tegemoetgekomen.
Door het aanbrengen van een tweezijdige doorgaande bomenrij, de aanleg
van passende verharding en het versmallen van de straat wordt het
vroegere wegprofiel hersteld. Om een laaneffect te verkrijgen, komt er
aan weerszijden een rij linden. Om de rijbaan visueel te versmallen en
de fietser een eigen plaats te geven wordt deze opgedeeld in een
smalle rijstrook met aan weerszijden fietsstroken. In het ontwerp is
gekozen voor een strakke gebakken straatsteen. Door deze te leggen op
een stevige wegfundering nemen de trillingen en geluidoverlast flink
af.
Overigens is na verzoek van veel bewoners besloten de zebra bij de
Ploegstraat te handhaven.
Planning
De planning is om in mei 2003 te starten met de herinrichting. Het
streven is voor december 2003 het project afgerond te hebben. Alle
betrokkenen worden vooraf de start uitgebreid geïnformeerd. Op 1
oktober wordt het plan in de Commissie SOVV behandeld.
Op 31 oktober zal de gemeenteraad over het plan een besluit nemen.
Breda, 27 september 2002