Voorkeursstandpunt Provincie N293
Gedeputeerde Staten kiezen voor Bundelingsvariant
Gedeputeerde Staten kiezen voor de aanleg van de N293, oftewel de
Oosttangent Roermond (OTR), voor de Bundelingsvariant. De N293 is een
nieuwe randweg die de Konginnelaan verbindt met de Keulsebaan en
vervolgens met de Heinsbergerweg bij Melick. De Bundelingsvariant
ontlast het stedelijk wegennet van Roermond van personenauto's en
vrachtverkeer.
Gedeputeerde Staten hebben op 3 september jongstleden over de Milieu
Effectrapportage (MER) en het voorontwerp van een POL-aanvulling voor
de N293 (Oosttangent Roermond) gesproken. Zij hebben daarbij de MER,
dat als basis van een in oktober aanstaande te publiceren Ontwerp
POL-aanvulling zal worden gebruikt, als aanvaardbaar geoordeeld. De
MER voldoet volgens Gedeputeerde Staten aan de gestelde richtlijnen en
geeft voldoende informatie om er een tracébesluit op te baseren.
Keuze voor Bundelingsvariant
Gedeputeerde Staten hebben voor het noordelijk gedeelte van de weg een
voorkeur voor de Bundelingsvariant. Dat is het alternatief dat zoveel
mogelijk gebundeld is met de spoorbaan naar Herkenbosch en met het
A73-tracé ten noorden van de Roertunnel. Over het Voorontwerp van de
POL-aanvulling vindt later op grond van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening oriënterend overleg plaats met de betrokken gemeenten en
waterschap. De planning is dat in oktober het planontwerp door GS
wordt vastgesteld en vervolgens ter visie wordt gelegd.
Betere verkeersstroom
De N293/OTR maakt deel uit van het MIT-pakket Via Limburg. De weg
voorziet ten noorden van Melick in een nieuwe kortsluiting tussen de
Keulsebaan en de Heinsbergerweg. Tijdens de aanleg van de Roertunnel
vangt deze kortsluiting het verkeer van het stadscentrum naar de
Keulsebaan op. Verder voorziet de N293/OTR in een nieuwe verbinding
van de Keulsebaan langs de noordzijde van de spoorbaan van de
voormalige IJzeren Rijn, oostelijk langs de A73 naar de op-en afrit
Koninginnelaan van de A73.
Deze verbinding leidt het stadsverkeer na aanleg van de A73 niet via
Kemp/Kitkensberg en allerlei andere gemeentelijke routes, maar via de
Koniginnelaan naar de Keulsebaan/industriegebied Heide-Roerstreek. Met
de N293 wordt het stedelijk wegennet van Roermond dan ook ontlast van
personenauto's en vrachtverkeer.
27-9-2002 15:01