Provincie Limburg

Voorkeursstandpunt Provincie N293

Gedeputeerde Staten kiezen voor Bundelingsvariant

Gedeputeerde Staten kiezen voor de aanleg van de N293, oftewel de Oosttangent Roermond (OTR), voor de Bundelingsvariant. De N293 is een nieuwe randweg die de Konginnelaan verbindt met de Keulsebaan en vervolgens met de Heinsbergerweg bij Melick. De Bundelingsvariant ontlast het stedelijk wegennet van Roermond van personenauto's en vrachtverkeer.

Gedeputeerde Staten hebben op 3 september jongstleden over de Milieu Effectrapportage (MER) en het voorontwerp van een POL-aanvulling voor de N293 (Oosttangent Roermond) gesproken. Zij hebben daarbij de MER, dat als basis van een in oktober aanstaande te publiceren Ontwerp POL-aanvulling zal worden gebruikt, als aanvaardbaar geoordeeld. De MER voldoet volgens Gedeputeerde Staten aan de gestelde richtlijnen en geeft voldoende informatie om er een tracébesluit op te baseren.

Keuze voor Bundelingsvariant
Gedeputeerde Staten hebben voor het noordelijk gedeelte van de weg een voorkeur voor de Bundelingsvariant. Dat is het alternatief dat zoveel mogelijk gebundeld is met de spoorbaan naar Herkenbosch en met het A73-tracé ten noorden van de Roertunnel. Over het Voorontwerp van de POL-aanvulling vindt later op grond van de Wet op de Ruimtelijke Ordening oriënterend overleg plaats met de betrokken gemeenten en waterschap. De planning is dat in oktober het planontwerp door GS wordt vastgesteld en vervolgens ter visie wordt gelegd.

Betere verkeersstroom
De N293/OTR maakt deel uit van het MIT-pakket Via Limburg. De weg voorziet ten noorden van Melick in een nieuwe kortsluiting tussen de Keulsebaan en de Heinsbergerweg. Tijdens de aanleg van de Roertunnel vangt deze kortsluiting het verkeer van het stadscentrum naar de Keulsebaan op. Verder voorziet de N293/OTR in een nieuwe verbinding van de Keulsebaan langs de noordzijde van de spoorbaan van de voormalige IJzeren Rijn, oostelijk langs de A73 naar de op-en afrit Koninginnelaan van de A73.
Deze verbinding leidt het stadsverkeer na aanleg van de A73 niet via Kemp/Kitkensberg en allerlei andere gemeentelijke routes, maar via de Koniginnelaan naar de Keulsebaan/industriegebied Heide-Roerstreek. Met de N293 wordt het stedelijk wegennet van Roermond dan ook ontlast van personenauto's en vrachtverkeer.
27-9-2002 15:01