AutoRai

27-9-2002

Volvo S60 R en V70 R: exclusieve sportiviteit en klasse

Niet alleen zijn de prestaties en de functionaliteit van de twee nieuwe R-modellen van Volvo zeer het vermelden waard, ook het design van beide autos is opvallend te noemen.

In tegenstelling tot eerdere modellen uit de R-range zijn beide nieuwe Volvos nu namelijk voorzien van een volledig nieuwe neus. Dit om de identiteit van beide krachtpatsers extra te benadrukken.

Het ontwerp van de nieuwe Volvo S60 R en Volvo V70 R is, in vergelijking met dat van de vorige sportieve modellen, met recht vernieuwend te noemen. De vorige R-modellen vielen vooral op door hun kleur en bijzondere wielen; de wijzigingen aan de carrosserie waren minimaal. Deze keer hebben we er echter voor gekozen beide modellen een geheel nieuw front te geven waardoor ze eenvoudiger te onderscheiden zijn van de reguliere modellen, aldus Peter Horbury, Executive Director Design van de Premier Automotive Group (PAG). Hij voegt er nog aan toe: In vergelijking met de reguliere Volvo S60 en Volvo V70 stralen de nieuwe R-modellen een grote dosis exclusiviteit en sportiviteit uit.

Spoiler achterzijde
Aan de achterzijde is de Volvo S60 R voorzien van een kleine spoiler, die ook aangeeft dat optimale functionaliteit centraal heeft gestaan bij het ontwerp. De spoiler op de Volvo S60 R is net groot genoeg om de achterkant van de auto zo stabiel mogelijk te houden. We wilden met opzet geen enorme stukken plastic aan het ontwerp toevoegen, alleen maar om aan te geven dat het hier om een snelle auto gaat, zegt Peter Horbury. De wielen blijven de belangrijkste kenmerken van het design. De 17 en 18 wielen, die precies om de remmen passen, zijn geïnspireerd op die van de vorige R-modellen.

Tot nu toe heeft Volvo zijn R-modellen altijd in extreme kleuren op de markt gebracht. De Volvos S60 R en V70 R vormen hierop geen uitzondering. De autos worden gelanceerd in de kleur Titanium Grey en het zeer opvallende Flash Green. Beide modellen zijn daarnaast ook leverbaar in de kleuren Black Metallic, Silver Metallic, Cosmos Blue Metallic en Passion Red Solid.

Interieur: bestuurder staat centraal
In het interieur staat de bestuurder centraal. Verder ogen de autos van binnen enorm exclusief en sportief. De fraai afgewerkte sportstoelen bieden veel zijdelingse steun en zijn leverbaar in drie kleuren: Dark Blue, Gold Beige en Natural Aniline Leather. De lederen uitvoering doet sterk denken aan de stijl van typische Scandinavische meubels.

De rest van het interieur en de bekleding van de deuren zijn uitgevoerd in off-black, terwijl de kleur van de panelen in de deuren afgestemd is op die van de stoelen. Zowel het dashboard als de deuren zijn afgewerkt met inlegstukken van geborsteld aluminium. Het lederen paneel van het combi-intrument heeft blauwe stiksels die mooi passen bij de blauwe kleur van de stoere klokken en meters. Het driespaaks stuurwiel is eveneens voorzien van leder met een blauw stiksel en R-logo. De handgeschakelde uitvoering tot slot is uitgerust met de karakteristieke Space Ball versnellingspook. De voetsteun voor de bestuurder en de drempels van de voorportieren zijn voorzien van roestvrijstalen panelen met het R-logo.

Ongeveer een jaar geleden onthulde Volvo twee Performance Concept Cars (PCC). Conceptmodellen die speciaal op het gebied van wegligging en prestaties hoge ogen gooiden. Met de nieuwe Volvo S60 R en de Volvo V70 R laat Volvo zien dat het niet bij veelbelovende ideeën blijft. Beide nieuwe uitvoeringen zijn namelijk, net als de PCCs, uitgerust met het meest geavanceerde active performance chassis dat er momenteel op de markt verkrijgbaar is. Een Four C-onderstel (Continuously Controlled Chassis Concept) dat de extreem goede wegligging van een sportauto combineert met het comfort van een gezinsauto.

Instellen
Via drie knopjes op het instrumentenpaneel kan de bestuurder de instelling van het onderstel zelf bepalen. Hij kan kiezen uit drie mogelijkheden:

* Comfort

* Sport

* Advanced

De Sport-stand is de standaard instelling. Deze afstelling staat garant voor een goede balans tussen comfort en optimaal rijplezier. In deze stand presteert de auto goed op bochtige wegen én bij hoge snelheden. Drukt de bestuurder daarentegen de Comfort-knop in, dan zal het onderstel zachter worden waardoor de inzittenden minder voelen van oneffenheden in het wegoppervlak. Dit is de ideale stand voor lange afstanden, rijden in de stad en op een vlakke ondergrond.

Sky Hook
Zowel in de Sport- als in de Comfort-stand gebruikt het R-chassis een technologie die Sky Hook wordt genoemd. Deze technologie zorgt ervoor dat de inzittenden geen last hebben van oneffenheden in het wegdek. Het lijkt wel alsof de auto in de lucht hangt. Niet voor niets gebruiken we dan ook de term Sky Hook, legt Marcus Rothoff uit, hoofd van Volvos ontwikkelingsteam Four C-Technology. Zodra de bestuurder de Advanced-knop indrukt, wordt de Volvo S60 R of de Volvo V70 R getransformeerd tot een echte sportauto. Het onderstel beschikt nu over optimale grip in elke situatie, vooral wanneer er wordt gereden op een bochtige weg en met hoge snelheid.

Het Dynamic Stability and Traction Control-systeem (DSTC) helpt te voorkomen dat de auto slipt. Om het DSTC-systeem uit te schakelen moet de bestuurder de DSTC-knop vijf seconden ingedrukt houden. Dit voorkomt dat de bestuurder het systeem per ongeluk uitschakelt.

Enorme hoeveelheden informatie
Al deze mogelijkheden voor de bestuurder worden mogelijk gemaakt door het unieke chassis met Four C-technologie. Het grootste verschil tussen dit nieuwe onderstel en andere onderstellen is dat de Four C-technologie zorgt dat er enorme hoeveelheden informatie, van verschillende locaties in de auto, razendsnel worden verzameld en verwerkt. Zo meten diverse sensoren bijvoorbeeld voortdurend alle acceleratie-gegevens van de auto ten opzichte van de weg. Andere sensoren meten:

* de rotatiesnelheid en de verticale beweging van elk wiel
* eventuele afwijkingen en de snelheid van het stuurwiel
* het bochtenwerk

* het koppel van de motor

* reminterventies van het ABS of het DSTC-systeem
Al deze sensoren sturen signalen naar de microprocessor in het Four C-systeem die de bewegingen van de auto berekent. Op basis hiervan worden de schokdempers op de juiste manier afgesteld zodat de auto te allen tijde een optimale wegligging heeft.

Voortdurend nieuwe informatie
Vijfhonderd keer per seconde krijgen de schokdempers nieuwe informatie. Dit betekent in de praktijk dat de schokdempers in het Four C-onderstel tijdens het rijden voortdurend opnieuw worden afgesteld. Dit is allemaal mogelijk dankzij een ultranieuwe technologie, die nu voor het eerst in autos wordt toegepast. Die technologie is ontwikkeld samen met Öhlins Racing AB, een van de meest toonaangevende ontwikkelaars van hightech schokdempersystemen, en schokdemperfabrikant Monroe.

Het computersysteem van de Volvo S60 R en de Volvo V70 R, ook wel bekend als Multiplex, stuurt eveneens informatie naar het Four C-systeem. Als de bestuurder bijvoorbeeld plotseling remt, dan ontvangt het Four-C-systeem deze reminformatie enkele milliseconden voordat de remblokken de remschijven raken. Op dat moment heeft de microprocessor van het systeem al berekend wat het effect op de auto zal zijn. De schokdempers worden vervolgens zodanig afgesteld dat de wegligging optimaal blijft. Acceleratie en stuurafwijking Ook als de auto optrekt, ontvangt het Four C-systeem continu nieuwe informatie. Nu van de sensor die de acceleratie in lengterichting meet. Op een vergelijkbare manier ontvangt het systeem informatie over een eventuele scherpe afwijking van het stuurwiel, een paar milliseconden voordat de auto daadwerkelijk van richting verandert. Kortom, het Four C-systeem kan dus precies voorzien wat er moet gebeuren en doet op deze manier zijn naam eer aan: foresee.

De Volvos S60 R en V70 R hebben een elektronisch gestuurd AWD-systeem. Een systeem dat vrijwel identiek is aan dat in de Volvos XC90, XC70, V70 AWD en S60 AWD. In de R-uitvoeringen is de functie van de vierwielaandrijving echter niet zozeer het verschaffen van betere prestaties offroad, maar om optimale prestaties, wegligging en stabiliteit in het dagelijkse verkeer te garanderen. Ook het AWD-systeem is verbonden met het Multiplex-systeem van de auto. Dit betekent dat de vierwielaandrijving op een unieke manier kan samenwerken met het DSTC-systeem. Dit heeft tot gevolg dat de auto precies die rijeigenschappen heeft, die de bestuurder wil. Omdat de vierwielaandrijving uiterst snel reageert, kan het heel nauwkeurig iedere neiging tot onder- en overstuur onder controle houden.

Korte remweg & stabiliteit
Tijdens het parkeren wordt het AWD-systeem zodanig gereguleerd dat voorkomen wordt dat de voor- en achteras wedijveren om het vermogen van de motor. Hierdoor kan met de Volvos S60 R en V70 R gemakkelijk worden gemanoeuvreerd. Remt de bestuurder, dan wordt het systeem automatisch gedeactiveerd, zodat de remmen en het ABS-systeem hun werk kunnen doen en een korte remweg en grote stabiliteit gegarandeerd blijven. Het AWD-systeem wordt ook buiten werking gesteld als het DSTC-systeem ingrijpt bij het remmen.

Een snelle, precieze reactie van het stuurwiel is essentieel voor autos met een hoog prestatieniveau zoals de Volvos S60 R en de V70 R. Geen wonder dat beide modellen zijn voorzien van een speciale stuurinrichting die door de snelheid van de auto wordt gereguleerd. Het systeem is zodanig geprogrammeerd dat de stuurbekrachtiging maximaal is tijdens het parkeren. Wanneer de snelheid van de auto toeneemt, neemt de stuurbekrachtiging af; op topsnelheid is de stuurbekrachtiging minimaal.

De Volvo S60 R en de Volvo V70 R zijn uitgerust met speciale remmen. De Brembo remklauwen hebben vier zuigers en zijn van aluminium. Remklauwen van aluminium zorgen namelijk voor een snelle afvoer van de warmte en beperken het onafgeveerde gewicht. En met een laag onafgeveerd gewicht hebben de banden een beter contact met de weg. De geventileerde remschijven hebben elk een doorsnede van 330 mm. De voorste schijven zijn 32 mm dik, de achterste 28 mm. Hiermee hebben de R-modellen een remweg van slechts 37 meter bij een snelheid van 100 kilometer per uur (dit is een voorlopig cijfer).

Passieve veiligheid
De passieve veiligheid in de Volvos S60 R en V70 R is van hetzelfde hoge niveau als dat in de andere modellen van Volvo. Dit betekent onder meer:

* de modellen hebben crashtests ondergaan in de meest geavanceerde testlaboratoria ter wereld

* de passagiers zitten in een extreem sterke veiligheidskooi
* de autos beschikken over WHIPS in de voorstoelen
* een Inflatable Curtain (IC) biedt bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen

* ISOFIX bevestingspunten voor kinderzitjes
* gordelspanners op elke stoel

* side impact airbags bij de voorstoelen