Ingezonden persbericht

Persbericht 27 september 2002

Traditionele energiebedrijven verliezen van nieuwkomers

De onzekerheid onder consumenten ten aanzien van groene energie is toegenomen. Toch blijkt dit voor de Nederlandse consument geen reden te zijn om massaal hun groene energiecontract op te zeggen. Wel spreekt de Nederlander de voorkeur uit voor de nieuwe energieleveranciers. Dit zijn de resultaten van een nationaal consumentenonderzoek, dat Jungle Rating en GreenPrices gezamenlijk onder 1180 consumenten, voor de tweede maal, uitvoerden.

Invloed van groene energieprijs
Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument zich voor een groot deel niet laat beïnvloeden door de kabinetsplannen omtrent groene energie. In totaal geeft 42% aan groene energie te blijven gebruiken als de groene energieprijs gelijk blijft aan de prijs voor grijze energie, daarnaast blijft zelfs 46% groene energie gebruiken als de prijs voor groene energie maximaal 15% duurder wordt dan conventionele stroom. Slechts 12% blijft alleen geïnteresseerd in groene energie als het prijsvoordeel in tact blijft. Natuurlijk blijft de Nederlander wel op zijn portemonnee letten en kiest 23% vanwege het prijsniveau voor een leverancier.

Informatiebehoefte sterk gestegen
Volgens Geert-Jan Smits, projectleider van het onderzoek, is de onzekerheid over de groene energiemarkt toegenomen. 40% van de ondervraagden twijfelt nog of zij de overstap naar groene energie moeten maken, aldus Smits. Energiebedrijven schieten vooral tekort in het wegnemen van deze twijfel. Meer dan eenderde van de respondenten (37%) geeft aan dat zij niet of nauwelijks door hun energiebedrijf op de hoogte worden gebracht, vooral op inhoudelijk gebied. Zij willen meer informatie ontvangen over het prijsniveau van groene energie (t.o.v. grijze energie) en over de herkomst van de verschillende energiebronnen en de voor- en nadelen van de gebruikte bronnen.

Traditionele energiebedrijven blijven achter bij nieuwe energieleveranciers Op alle onderzochte aspecten (informatieverstrekking, klantenservice en prijsniveau) scoren nieuwe groenleveranciers als Echte Energie, Energiebedrijf.com en Greenchoice beter dan de traditionele bedrijven, zoals Nuon, Essent en Eneco. Met name op het gebied van klantenservice kunnen deze partijen nog veel van de nieuwelingen leren. Scoren de traditionele leveranciers gemiddeld een 3,5 (op een schaal van 1 tot 5), de nieuwe aanbieders scoren met een gemiddelde van 4,0 beduidend beter op de geboden service. In het onderzoek geeft 51% van de respondenten dan ook aan een overstap naar een nieuwe leverancier niet uit te sluiten.

Nieuwsgierig naar herkomst
De consument is steeds meer geïnteresseerd in de herkomst en achtergrond van groene energie. 41% van de consumenten waardeert een verdere differentiatie in het groenproduct, waarbij zon- en windenergie de hoogste ogen gooien. Een groot aantal van de ondervraagde consumenten (62%) is daarbij bereid een meerprijs te betalen voor de energiebron van hun keuze. Daarnaast vindt 63% van de respondenten het belangrijk dat de energie in Nederland is opgewekt.

Nationaal consumentenonderzoek groene energiemarkt Momenteel maken bijna 1,2 miljoen huishoudens gebruik van groene energie. Welke visie, kennis en voorkeuren de groene energieverbruiker heeft ten aanzien van groene energie, waren de basisvragen van het onderzoek van Jungle Rating en GreenPrices. Speciaal werd stil gestaan bij de gevolgen van de plannen van het kabinet op het gedrag van de consument. In totaal werden 1180 consumenten in de maand september van dit jaar ondervraagd met behulp van een elektronische vragenlijst.

einde persbericht