Freelance-journalist.nl De NVJ-sectie freelance werkt aan een eigen website die geleidelijk aan verder gevuld wordt.met een forum, een persagenda, onderhandelingstips, auteursrechtnieuws en een veiling.
'Goed werk levert werk op'
Het nut van netwerken
Ze kunnen schrijven, maar laten dat potentiële opdrachtgevers
nauwelijks weten. Veel freelancers zijn beklagenswaardig als het gaat
om commercieel netwerken. Terwijl journalistiek netwerken meestal geen
probleem is. De sectie freelance en de NVJ-afdeling Midden-Nederland
organiseerden op 13 september een bijeenkomst over kennisnetwerken en
netwerken voor werk.
Freelancer Roos Schlikker heeft een hekel aan netwerken. Zoals veel
freelance journalisten. Laat die opdrachtgevers maar naar hen toe
komen. Een freelancer heeft gewoonweg geen zin om zich zelf te moeten
verkopen. Toch heeft Schlikker in de afgelopen jaren het nut van het
netwerken ontdekt. Bij haar gaat dat zo. Ze maakt vrienden in het café
en genereert werk. Simpel en doeltreffend. `Heb 't naar je zin en
don't push too hard', is haar raad. Ondanks het hoge
gezelligheidsgehalte beschouwt Schlikker netwerken nimmer als
vriendendienst. `Zorg altijd voor goede stukken. Goed werk levert werk
op.'
Acquisitie
Een freelance-journalist heeft nooit geleerd om commercieel te denken.
Maar als ondernemer is dat wel nodig. `Laat dus ook zien wat er bij
een opdracht komt kijken en waarom je een bepaald tarief moet vragen',
vindt Michael Boud, een van de oprichters van het wervings- en
selectiebureau Redactie & Co. De freelancers die Boud kent, zijn
deskundig en gedreven. Maar ze kunnen ook onzeker zijn, a-commercieel
en zich te weinig focussen op enkele specialismen. `Sommige
journalisten reageren werkelijk op álle vacatures in ons bestand. Op
den duur neem je zo'n persoon niet meer serieus.'
Het probleem is vaak dat een freelancer zich te veel richt op
bestaande opdrachtgevers en te laat op zoek gaat naar extra werk. `Ze
kunnen schrijven, maar presenteren zich nauwelijks.' Michael Boud
adviseert freelancers om 30 procent van de tijd vrij te maken om
nieuwe opdrachtgevers te benaderen. `Schenk aandacht aan acquisitie.
Overleg een goede tariefstructuur die rekening houdt met bepaalde
doelgroepen. En leg uit hoeveel uur je aan een opdracht besteedt.'
Origineel
VN-redacteur Youri Albrecht houdt consciëntieus zijn kennisnetwerk
bij. Als je als journalist netwerken een vies woord vindt dan moet je
maar een ander beroep kiezen, vindt hij. Albrecht keert zich af tegen
het "groepsdenken" onder collega's. Beïnvloed worden door andere
journalisten brengt inhoudelijk weinig op. `Breng iets nieuws. Wil je
iets goeds te melden hebben, dan zoek je naar een origineel verhaal.
Dat hoor je van mensen die het zelf beleefd hebben.' Die bronnen
hoeven zich niet persé in de top te bevinden, vindt Albrecht. Iedereen
bezit informatie of kennis. Ook studenten op een universiteit.
Man soll sich bewegen. Als journalist moet je meer mensen kennen dan
een ander. Vrienden hebben weer vrienden uit andere netwerken - `Wie
zijn degenen die mij verder kunnen leiden?'.
Albrecht bezoekt openingen, recepties, verjaardagen. Kijkt wie de
organisatoren zijn, de sponsors en de aanwezige netwerken. Zoekt uit
wie de relevante keyplayers zijn. Hij meldt zich aan bij e-maillijsten
en houdt voor zichzelf een database bij. `Bewaar vooral 06-nummers,
want soms is er geen tijd om eerst een voorlichter te bellen.'
Beleefd
De VN-redacteur neemt zelfs spelregels in acht die bijna
on-journalistiek klinken. Blijf netjes, handel beleefd en wees
dankbaar. `Informatie is waardevol, is een gift. Citeer juist. Je kunt
iemand één keer belazeren, maar daarna gaat de deur op slot. Wees
dankbaar, sommige informanten steken de nek voor jou uit of nemen een
risico. Bescherm je netwerk en geef niet je bronnen zomaar prijs.'