- Persbericht 02-051 College B&W presenteert ontwerpbegroting
26 september 2002
Urker college presenteert ontwerpbegroting met ruimte voor nieuw
beleid
Het college van Burgemeester en Wethouder van de gemeente Urk heeft de
ontwerpbegroting voor 2003-2006 rond. Tijdens de raadsvergadering van
29 oktober 2002 zal de gemeenteraad de begroting 2003 en de
meerjarenplanning 2004-2006 van de gemeente Urk vaststellen. Na een
inflatiecorrectie (3,5%) op tarieven en belastingen voor 2003 en het
doorvoeren van een kostendekkende dienstverlening bestaat er ruimte
voor nieuw beleid.
Begrotingssaldo
Rekeninghoudend met het vorenstaande laat de ontwerpbegroting
2003-2006 het volgende financiële beeld te zien.
Begrotingsresultaat 2003 in
Begrotingssaldo -82.251
Inflatoire aanpassingen en dienstverlening 144.960
Stelpost WVG 15.994
Dividend Friese Pad 71.000
Dividen Vitens 32.428
Incidentele inzet stelposten 2003 93.252
Totaal beschikbare ruimte 275.383
Begrotingsresultaat 2004 in
Begrotingssaldo 83.616
Inflatoire aanpassingen en dienstverlening 144.960
Stelpost WVG 16.336
Dividend Friese Pad 71.000
Dividen Vitens 32.428
Incidentele inzet stelposten 2003 0
Totaal beschikbare ruimte 348.340
Begrotingsresultaat 2005 in
Begrotingssaldo 14.616
Inflatoire aanpassingen en dienstverlening 144.960
Stelpost WVG 16.570
Dividend Friese Pad 71.000
Dividen Vitens 32.428
Incidentele inzet stelposten 2003 0
Totaal beschikbare ruimte 279.574
Begrotingsresultaat 2006 in
Begrotingssaldo 84.888
Inflatoire aanpassingen en dienstverlening 144.960
Stelpost WVG 16.570
Dividend Friese Pad 71.000
Dividen Vitens 32.428
Incidentele inzet stelposten 2003 0
Totaal beschikbare ruimte 349.846
Speerpunten
De belangrijkste speerpunten uit het collegeprogramma in relatie tot
de begroting zijn:
Verbeteren kwaliteit dienstverlening
De bedrijfsvoering heeft als reikwijdte de gemeentelijke organisatie,
niet alleen de ambtelijke organisatie, maar ook de bestuurlijke
organisatie. De burger verwacht van de gemeente dat de gelden
rechtmatig, doelmatig en doeltreffend besteed worden. Ook verwacht hij
dat de gemeente een betrouwbare partner en transparant is. Deze
verwachtingen zijn tevens uitgangspunt voor de bedrijfsvoering en
ondersteunen de uitvoering van de doelstellingen. Het welslagen van
die doelstellingen is in belangrijke mate afhankelijk van de kwaliteit
van de bedrijfsvoering.
Zowel voor de kwaliteit als kwantiteit van de organisatie zijn nu
onvoldoende middelen in de begroting beschikbaar. In het lopende
begrotingsjaar is een eerste aanzet gegeven om een
kwantiteitsverbetering van de organisatie te realiseren. Op een aantal
onderdelen in de organisatie is inmiddels een kwaliteitsverbetering
gerealiseerd. De uitwerking van de Nota Integraal Personeelsbeleid
vindt in de loop van de volgende begrotingsjaren plaats. Daarvoor is
in overleg met de Ondernemingsraad een plan van aanpak vastgesteld. De
financiële vertaling van deze nota wordt aan uw Raad voorgelegd. In de
Kadernota komen wij hierop nog terug.
Uitbreiding gemeentehuis - Integrale huisvesting van het ambtelijk en
bestuurlijk apparaat
De voorbereiding tot de integrale huisvesting van het ambtelijk en
bestuurlijk apparaat duurt het college van Burgemeester en Wethouders
te lang. Hoge prioriteit zal aan de huisvesting (allen onder één dak)
worden gegeven, waarbij rekening wordt gehouden met de te realiseren
gemeentewinkel. In deze winkel zullen de burgers en het bedrijfsleven
op maat worden geholpen en een grote hoeveelheid producten direct
kunnen verkrijgen.
De start van de nieuwbouw richt zich nu op 2003 met een doorloop naar
2004. Hoge prioriteit heeft het beschikbaar komen van de 3e vleugel
(bibliotheek). Ook hiervoor geldt dat er nog onvoldoende financiële
dekkingsmiddelen zijn. Dit aspect zal ook bij de Kadernota worden
betrokken.
Invulling beheersplannen
Het maken van (actuele) beheerplannen op het terrein van de
kapitaalgoederen zoals wegen, riolering, kunstwerken, groen,
verlichting en gebouwen vormt één van de belangrijkste speerpunten van
ons beleid. Allereerst zijn er financiële middelen nodig voor het
opstellen van de beheerplannen. Daarnaast zullen er financiële
middelen moeten worden gegenereerd voor de uitvoering van de
beheerplannen.
Realiseren van het te bouwen Multifunctioneel Centrum
In het college programma staat dat de realisering van het
multifunctioneel centrum met voortvarendheid wordt aangepakt. Bij de
invulling van een multifunctioneel centrum denkt het college aan een
sporthal, een bibliotheek, een peuterspeelzaal, zalenruimte, jeugdwerk
en horeca. In de afgelopen periode zijn tal van gesprekken gevoerd met
diverse instellingen in het veld. Tevens zijn er oriënterende bezoeken
gebracht aan multifunctionele centra en sporthallen elders in het
land. Om snelheid in het proces te brengen is expertise bij een
plaatselijk bedrijf ingehuurd.
Onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijke regiegroep werkt dit
bedrijf aan een planopzet. In de opzet is een programma van eisen
opgenomen, een vlekkenplan, een globale kostenindicatie en een
voorlopig schetsontwerp. Ook wordt gekeken naar het al dan niet
gefaseerd uitvoeren van het plan. Het college van burgemeester en
wethouders wijst gemeenteraad erop dat het realiseren van een
multifunctioneel centrum voor de gemeente niet kostenneutraal zal
zijn. Zo zullen onder andere de huisvestingslasten van de
peuterspeelzaal en de bibliotheek gaan toenemen. Bij de afwegingen in
het kader van de Kadernota zal hiermee rekening moeten worden
gehouden.
Samenvattend
Indien het college de genoemde prioriteiten en wensen in ogenschouw
neemt, moet worden vastgesteld dat de financiële ruimte om al het
nieuwe beleid te realiseren beperkt is. Het college zal naast deze
begroting een afzonderlijk voorstel (kadernota) maken waarin zij
zullen aangeven op welke wijze invulling kan worden gegeven aan de
wensen en prioriteiten. Hierbij zal een afweging gemaakt moeten worden
tussen het realiseren van voorzieningen voor de samenleving in relatie
tot verhoging van belastingen.