Universiteit Maastricht
Maandagenda
Universiteit Maastricht
22-8-2002
Wetenschappelijke gebeurtenissen aan de UM
September 2002
Promotie mw.drs. A.E. Hogenbirk
in de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde
Titel: Determinants of Inward Foreign Direct Investment: The Case of the
Netherlands
Promoter: Prof.dr. J. Hagedoorn, co-promoter: Prof. R. Narula (Copenhagen
Business School)
Donderdag 26 september 2002, 14.00 uur.
Dit proefschrift onderzoekt waarom buitenlandse multinationals Nederland
kiezen als vestigingsplaats voor hun dochterondernemingen. Hoewel Nederland
een relatief klein land is, behoort het tot de top 5 van landen die door de
jaren heen de meeste buitenlandse investeringen hebben aangetrokken. Het
onderzoek toont met behulp van zowel macro-economische als enquête-data aan
dat hiervoor een aantal belangrijke verklaringen bestaan. De gunstige
geografische ligging van Nederland in Europa is een duidelijke factor. Ook
zijn vertrouwdheid met de Nederlandse markt (o.a. door bestaande
handelsrelaties), de hoogopgeleide en meertalige beroepsbevolking en de
nabijheid van de klant belangrijke vestigingsfactoren.
Noot voor de pers:
De afdeling Communicatie van de Universiteit Maastricht is bereikbaar via
tel. 043-388 2044, buiten kantooruren 06 21276512. Mail: pers@bu.unimaas.nl