Halfjaarresultaten 2002
ARTHUR LEGT DE BASIS VOOR EEN STABIELE GROEI IN 2002
1e sem. 1e sem. Wijziging Vergelijking In miljoen EUR 2002 2001 % 2001Geconsolideerde omzet 7,620 6,973 +9,2% 18,12
3,197
Waarvan
3,122 2,907 + 9,9% 5,37 Filialennetwerk*
(Filialennetwerk met 0,590 2,907 +7,4% 3,52 vergelijkbare oppervlakte)
2,794 0,520 +13,4% 2,29 Uitvoer
2,95 -5,3% 7,55 Frankrijk (winkels en
multimerk-detailhandels)
Bedrijfsresultaat -0,921 -0,781 -17,9% 1,23Financieel resultaat -0,275 -0,300 +8,3% -0,74
Courant resultaat -1,196 -1,081 -10,6% 0,49
Uitzonderlijk resultaat 0,078 -0,008 -0,095
Resultaat voor en na
belasting -1,118 -1,089 -2,5% 0,34
* waaronder fabriekswinkels
De Commissaris heeft bevestigd dat de boekhoudkundige informatie opgenomen in dit communiqué geen voorbehoud van zijnentwege oproept en overeenkomt met de jaarrekening zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur.
In een ongunstige context geeft ARTHUR, producent van binnenhuiskleding voor
mannen, vrouwen en kinderen, in 2002 prioriteit aan een sanering van haar
financiële structuur tegenover de verwezenlijking van een sterke groei, maar
waarbij de rendabiliteit wel blijft toenemen. Het streefdoel is het
verzekeren van goede financiële cijfers om bij de eerste tekenen van herstel
het groeiproces te kunnen opvoeren.
Verbetering van de financiële kengetallen: een prioriteit
* Het vereiste werkkapitaal gaat van 4, 104 miljoen EUR in het eerste
semester van 2001 naar 2, 406 miljoen EUR in het eerste semester van
2002 en dit hoofdzakelijk ten gevolge van een beleid gericht op een
vrijwillige voorraadvermindering: de grootte van de voorraad daalde met
25% over de betrokken periode.
* De dekking van het vereist werkkapitaal door het werkkapitaal is
aanzienlijk toegenomen: van 59% tot 81%.
* In dezelfde periode zijn de financiële kosten in omvang afgenomen: van
4,3% naar 3,6% van de omzet. De financiële schulden beslaan momenteel
96% van het eigen vermogen.
Een krachtige groei ondanks de conjuncturele omstandigheden
* ARTHUR zet weer groeicijfers neer die tot de hoogste van de sector
behoren: +7,4 % voor het filialennetwerk met vergelijkbare oppervlakte.
Met name de omzet voor het kinderkledinggamma vertoont een stijging met
15% en neemt momenteel bijna 30% van de omzet voor zijn rekening.
* Er werden geen winkels geopend in de loop van het eerste semester van
2002. Er werden echter wel twee winkels geopend in Clermont-Ferrand en
in Colmar, via de omweg van de 'affiliate commisssions', een weinig
kapitaalintensieve distributiemethode waaraan de groep op korte termijn
de voorkeur wil geven (momenteel 8 winkels).
* De lichte daling (-5%) van de verkoop aan multimerkdetailhandels is
rechtstreeks toe te wijzen aan het uitstel van leveringen van juni naar
augustus, wat door klanten werd aangevraagd in het kader van hun
kasmiddelenbeheer. Deze verschuiving van ongeveer 0,6 miljoen EUR zal
zijn weerslag hebben op de omzet van het derde kwartaal.
Een eerste semester onder invloed van structurele seizoensgebonden factoren
Gezien de hoofdmoot van de verkoop in het tweede semester plaatsvindt
(winterseizoen meer gericht op binnenhuiskleding + kerstverkoop), vertoont
de resultatenrekening een structureel tekort in het eerste semester. Deze
situatie wordt nog versterkt door:
o uitstel van leveringen aan groothandels van juni naar augustus
o de grootschalige inspanningen ter vermindering van de voorraad wat een daling van de winstmarges met zich meebrengt
Desondanks blijft de brutomarge aanzienlijk stijgen.
VOORUITZICHTEN
Voor het jaar 2002, gokt de groep op een voortzetting van de huidige trend,
namelijk een organische groei van de omzet van om en bij de 7%.