InnoConcepts

PERSBERICHT Capelle aan den IJssel, 26 september 2002

Nettowinst InnoConcepts stijgt met 63% in eerste halfjaar; Omzet ruim verdubbeld.

---

De nettowinst van InnoConcepts is in de eerste zes maanden van 2002 met 63% gestegen van EUR 712.000 naar EUR 1,16 miljoen. De omzet in deze periode verdubbelde ruim van EUR 8 miljoen tot EUR 16,6 miljoen.

TOELICHTING OP DE CIJFERS

InnoConcepts heeft het groeipad van de afgelopen jaren ook in de eerste zes maanden van 2002 vast weten te houden.

Door verdere diversificatie van haar activiteiten ziet de onderneming een meer geleidelijke spreiding van omzet en winst door het jaar heen en daardoor een minder grote afhankelijkheid van het vierde kwartaal. Het zijn met name de activiteiten van I-Pac, waarin InnoConcepts vorig jaar een meerderheidsbelang heeft verkregen, alsook de verdere groei van de activiteiten van InnoCleaning Concepts, die aan een betere spreiding van omzet en resultaten van de onderneming over het gehele jaar bijdragen.

InnoConcepts heeft haar financiële positie versterkt middels een verhoging van haar achtergesteld vermogen met EUR 4 miljoen. Deze verruiming maakt het mogelijk om de verdere groei van de activiteiten te financieren.

GANG VAN ZAKEN

I-Pac (verpakkingstechnologie) genereert sterke groei-impulsen en kon in de eerste helft van het jaar flink uitbreiden met veelbelovende producten in het segment mediaverpakkingen. Naar verwachting zullen daaraan in de tweede helft van het jaar nieuwe, innovatieve producten toegevoegd worden op het gebied van kunststof verpakkingen. Binnen I-Pac werd verder aanzienlijk geïnvesteerd in ontwikkeling, hetgeen heeft geleid tot een aantal zeer kansrijke gepatenteerde technologieën die, naast een bijdrage aan het milieu, kunnen leiden tot aanzienlijke besparingen bij de verwerking van kunststof verpakkingen.

De activiteiten van InnoEssentials (consumer products) zijn eveneens verder toegenomen. Na een periode van optimalisering van de bestaande producten zullen naar verwachting in de tweede helft van 2002 een aantal nieuwe producten worden geïnitieerd. De focus van de sealer activiteiten op Noord Amerika in de eerste zes maanden van 2002 heeft haar vruchten reeds afgeworpen.

InnoCleaning Concepts (gespecialiseerde reinigingsconcepten) bouwde haar internationale activiteiten verder uit, onder meer in Azië en Zuid Europa, en voegde een reeks van nieuwe vindingen toe op het gebied van gespecialiseerde reinigingsconcepten, die in belangrijke mate zijn gebaseerd op het gebruik van stoom in combinatie met milieuvriendelijke reinigingsmiddelen.

Het belang van InnoConcepts in InnoCleaning Concepts werd uitgebreid van 86,5% naar 100%.

VOORUITZICHTEN

InnoConcepts blijft positief voor zowel de tweede helft van 2002 als de langere termijn. Ook juist in moeilijkere economische tijden bestaat grote interesse voor gepatenteerde innovatie met relatief hoge marges. Door haar focus van verkoop via derden op basis van lange termijn licentiecontracten houdt InnoConcepts haar eigen organisatie beperkt en reduceert ze haar bedrijfsrisico's. De toevloed van nieuwe ideeën, producten en technologieën blijft onverminderd groot. Lopende activiteiten zullen verder worden uitgebreid en geoptimaliseerd en bieden ruime kansen om de huidige winstgroei te kunnen vasthouden. Nieuwe projecten en innovaties worden daarnaast onderzocht.

InnoConcepts verwacht, tegen deze achtergrond, onvoorziene gebeurtenissen daargelaten, een stijging van haar nettowinst uit operationele activiteiten van minimaal 30% in 2002.

PROFIEL InnoConcepts

InnoConcepts is een marketingorganisatie die mondiaal een brug slaat tussen innovaties en de markt. InnoConcepts onderscheidt zich hiermee van financiële partijen, die vaak alleen kapitaal verstrekken, en van commerciële partijen, die meestal onvoldoende infrastructuur bezitten om ruimte te geven aan innovaties. De ruime ervaring in de marketing van innovatieve producten en technologieën, de financiële slagkracht alsmede het uitgebreide netwerk geven InnoConcepts een aanzienlijk voordeel bij het realiseren van succesvolle marktintroducties.

InnoConcepts heeft vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Engeland, de Verenigde Staten, Canada en Hong Kong. In Azië heeft zij verdere diverse partnerships met lokale partijen. Distributie en licensering van haar producten en technologieën vinden plaats naar meer dan 25 landen.



InnoConcepts