PERSBERICHT Capelle aan den IJssel, 26 september 2002
Nettowinst InnoConcepts stijgt met 63% in eerste halfjaar;
Omzet ruim verdubbeld.
---
De nettowinst van InnoConcepts is in de eerste zes maanden van 2002 met 63%
gestegen van EUR 712.000 naar EUR 1,16 miljoen. De omzet in deze periode
verdubbelde ruim van EUR 8 miljoen tot EUR 16,6 miljoen.
TOELICHTING OP DE CIJFERS
InnoConcepts heeft het groeipad van de afgelopen jaren ook in de eerste zes
maanden van 2002 vast weten te houden.
Door verdere diversificatie van haar activiteiten ziet de onderneming een
meer geleidelijke spreiding van omzet en winst door het jaar heen en
daardoor een minder grote afhankelijkheid van het vierde kwartaal. Het zijn
met name de activiteiten van I-Pac, waarin InnoConcepts vorig jaar een
meerderheidsbelang heeft verkregen, alsook de verdere groei van de
activiteiten van InnoCleaning Concepts, die aan een betere spreiding van
omzet en resultaten van de onderneming over het gehele jaar bijdragen.
InnoConcepts heeft haar financiële positie versterkt middels een verhoging van haar achtergesteld vermogen met EUR 4 miljoen. Deze verruiming maakt het mogelijk om de verdere groei van de activiteiten te financieren.
GANG VAN ZAKEN
I-Pac (verpakkingstechnologie) genereert sterke groei-impulsen en kon in de
eerste helft van het jaar flink uitbreiden met veelbelovende producten in
het segment mediaverpakkingen. Naar verwachting zullen daaraan in de tweede
helft van het jaar nieuwe, innovatieve producten toegevoegd worden op het
gebied van kunststof verpakkingen. Binnen I-Pac werd verder aanzienlijk
geïnvesteerd in ontwikkeling, hetgeen heeft geleid tot een aantal zeer
kansrijke gepatenteerde technologieën die, naast een bijdrage aan het
milieu, kunnen leiden tot aanzienlijke besparingen bij de verwerking van
kunststof verpakkingen.
De activiteiten van InnoEssentials (consumer products) zijn eveneens verder
toegenomen. Na een periode van optimalisering van de bestaande producten
zullen naar verwachting in de tweede helft van 2002 een aantal nieuwe
producten worden geïnitieerd. De focus van de sealer activiteiten op Noord
Amerika in de eerste zes maanden van 2002 heeft haar vruchten reeds
afgeworpen.
InnoCleaning Concepts (gespecialiseerde reinigingsconcepten) bouwde haar
internationale activiteiten verder uit, onder meer in Azië en Zuid Europa,
en voegde een reeks van nieuwe vindingen toe op het gebied van
gespecialiseerde reinigingsconcepten, die in belangrijke mate zijn gebaseerd
op het gebruik van stoom in combinatie met milieuvriendelijke
reinigingsmiddelen.
Het belang van InnoConcepts in InnoCleaning Concepts werd uitgebreid van
86,5% naar 100%.
VOORUITZICHTEN
InnoConcepts blijft positief voor zowel de tweede helft van 2002 als de
langere termijn. Ook juist in moeilijkere economische tijden bestaat grote
interesse voor gepatenteerde innovatie met relatief hoge marges. Door haar
focus van verkoop via derden op basis van lange termijn licentiecontracten
houdt InnoConcepts haar eigen organisatie beperkt en reduceert ze haar
bedrijfsrisico's. De toevloed van nieuwe ideeën, producten en technologieën
blijft onverminderd groot. Lopende activiteiten zullen verder worden
uitgebreid en geoptimaliseerd en bieden ruime kansen om de huidige
winstgroei te kunnen vasthouden. Nieuwe projecten en innovaties worden
daarnaast onderzocht.
InnoConcepts verwacht, tegen deze achtergrond, onvoorziene gebeurtenissen
daargelaten, een stijging van haar nettowinst uit operationele activiteiten
van minimaal 30% in 2002.
PROFIEL InnoConcepts
InnoConcepts is een marketingorganisatie die mondiaal een brug slaat tussen
innovaties en de markt. InnoConcepts onderscheidt zich hiermee van
financiële partijen, die vaak alleen kapitaal verstrekken, en van
commerciële partijen, die meestal onvoldoende infrastructuur bezitten om
ruimte te geven aan innovaties. De ruime ervaring in de marketing van
innovatieve producten en technologieën, de financiële slagkracht alsmede het
uitgebreide netwerk geven InnoConcepts een aanzienlijk voordeel bij het
realiseren van succesvolle marktintroducties.
InnoConcepts heeft vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Engeland, de
Verenigde Staten, Canada en Hong Kong. In Azië heeft zij verdere diverse
partnerships met lokale partijen. Distributie en licensering van haar
producten en technologieën vinden plaats naar meer dan 25 landen.
InnoConcepts