Naar home:overzicht van alle onderwerpen voor particulieren
Link naar online help
Naar de informatie pagina over persoonlijke instellingen
Naar home:overzicht van alle onderwerpen voor particulieren
Rabobank Inloggen met mijn gebruikersnaam en wachtwoord
Met mijn mobiel mijn beltegoed opwaarderen
Sla het menu over en ga naar de inhoud van deze pagina
Actueel
Cijfers & Trends
Herman Wijffels Innovatieprijs
Aanbiedingen
Easy Safe alarmsysteem
Alladin de musical
Gastronomisch arrangement
Rabobank Hypotheekbescherming
Shoppen in York
Korting op subsidiewijzer
Groene stroom met voordeel
De Floriade voor ¤ 10,-!
Vivenda Woonmagazine
Jaarverslagen
Floriade 2002
Belastingen 2002
Het belastingplan
Wat betekent het voor u?
Nieuws
Actueel wielernieuws
Informatie over dit menu»
---
Toegang tot internetbankieren Naar een pagina in de beveiligde
omgeving Beleggen Naar een pagina in de beveiligde omgeving
Betalen & Sparen Naar een pagina in de beveiligde omgeving
Verzekeren Naar een pagina in de beveiligde omgeving Betalen
Buitenland
---
Open mijn snelmenu
Home »
Cijfers & Trends
Herman Wijffels Innovatieprijs
Rabobank Cijfers & Trends 2002/2003Op 24 september is de 26e uitgave
verschenen van Rabobank Cijfers & Trends, dé vraagbaak voor het
Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB). In deze studie zijn de
economische ontwikkelingen en toekomstperspectieven van 75 branches in
het MKB onderzocht. Het onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en
realistische informatie waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf
kan vergelijken. Deze keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema
innovatie.
Innovaties (in producten, processen, diensten) zijn volgens Van
Nuenen, lid van de raad van bestuur van de Rabobank Groep, hét middel
om de kosten te verlagen én de omzet te verhogen. Het MKB innoveert
wel, maar niet genoeg. Slechts 5% van de innovaties is werkelijk
nieuw, de rest van wat ondernemers innovaties noemen is geadopteerd
uit andere branches en bedrijven. Samenwerking daarbij is slechts bij
45% aan de orde (ter vergelijking: in de agrarische sector 75%),
terwijl slechts 5% gebruik maakt van subsidiemogelijkheden.
Herman Wijffels Innovatieprijs 2002Tijdens de Dag van de Innovatie (24 september) zijn de eerste Herman Wijffels Innovatieprijzen uitgereikt. De 1e prijs van ¤ 100.000 was voor Rutger Brest van Kempen en Sander Huntelerslag uit Alkmaar. De tweede prijs van ¤ 75.000 ging naar Eric Philipsen in Horst. De derde prijs van ¤ 50.000 was voor Thomas König en Hessel Jongebreur uit Rotterdam. Daarnaast reikten Van Slingelandt en Wijffels twee aanmoedigingsprijzen van ¤ 10.000 uit. Deze prijzen werden gewonnen door Mario Stoutjesdijk uit Eindhoven en Rik Berkelmans uit 's-Hertogenbosch.
De Rabobank heeft de Herman Wijffels Innovatieprijs in het leven
geroepen om het coöperatief en maatschappelijk verantwoord
ondernemerschap van en door jongeren te bevorderen. Innovatie is
tegenwoordig ook onlosmakelijk verbonden met duurzaamheid in de
breedste zin des woords. Daarbij gaat het vooral om denkkracht en
verbeeldingskracht. De Rabobank ondersteunt met deze prijs jonge
ondernemers die het lef en het talent hebben om voor vraagstukken
oplossingen te bedenken waar de maatschappij iets aan heeft en daar
ook nog aan kunnen verdienen.
Met de Herman Wijffels Innovatieprijs wil de Rabobank het thema
innovatie weer hoog op de maatschappelijke agenda terugzetten.
Innovatie of vernieuwing moet in Nederland díe aandacht krijgen die
zij verdient, want anders dreigt Nederland als kenniseconomie in de
Europese Unie achterop te raken. De kracht van onze
concurrentiepositie tegenover het buitenland hangt namelijk sterk af
van het kennisniveau en de innovatiekracht die ons land bezit. De
Herman Wijffels Innovatieprijs is voor de Rabobank dan ook een
instrument om het belang van innovatie voor de Nederlandse economie en
samenleving te onderstrepen en daarvoor maatschappelijke aandacht te
vragen. Bovendien betekent deze prijs voor het Nederlandse
innovatietalent een extra stimulans om daadwerkelijk hun ideeën te
verwezenlijken. De Rabobank hoopt dat door deze prijs meer dynamiek
ontstaat, die ontwikkelingen in gang zet en mensen bij elkaar brengt,
waardoor ideeën meer kans maken uit te groeien tot volwassen
marktproducten.
| disclaimer » |
lifestyle foto
Zie ook:
Rabobank Cijfers & Trends 2002/2003
(MKB) »
Innovatie
(Innovatie) »
Winnaars Herman Wijffels Innovatieprijs
(Rabobank Groep) »