Nieuwe reiswinkel 'station centraal' plaatst treinwagons in amersfoort
Historische treinwagons worden per speciaal wegtransport uit Noorwegen
overgebracht
Amersfoort, 24 september 2002 - Vanuit Noorwegen worden deze week twee
historische treinwagons per speciaal wegtransport van de firma Van den
Herik Speciaal Transport naar Amersfoort vervoerd. Naar goede
verwachting komt het transport vrijdagmiddag 27 september rond 13.00
uur aan. Dan zullen beide treinstellen met enorme hijskranen op
speciale rails worden geplaatst, pal naast de in aanbouw zijnde,
vernieuwende reiswinkel 'Station Centraal' van TUI Nederland. Beide
wagons sluiten uitstekend aan bij de bijzondere reisformule die
Station Centraal vanaf eind dit jaar voor reisliefhebbers zal worden.
Eind 2002 start een nieuwe reiswinkel met de naam Station Centraal in
het voormalige stationsgebouw aan het Smallepad 15 in Amersfoort. De
reiswinkel zal in niets lijken op een reisbureau of toeristisch
bedrijf. Er is gekozen voor een monumentaal stationspand, omdat
treinen altijd tot de verbeelding spreken wanneer het om reizen gaat.
De historische treinwagons die eind deze week aankomen in Amersfoort,
worden op speciale rails naast Station Centraal geplaatst om die
verbeelding nog meer te benadrukken. Dit historische stationsgebouw
zal in november worden geopend. Daarna wordt nog enkele maanden
proefgedraaid, waarna eind dit jaar de liefhebbers van reizen welkom
zullen zijn in Station Centraal.
Terwijl het gebouw van binnen een forse verandering ondergaat, wordt
ook buiten het nodige gerealiseerd. Bart Robberecht is als manager van
Station Centraal enthousiast over de nieuwe aanwinst: "Na een
speurtocht van maanden door heel Europa zijn er twee prachtige
treinstellen gekocht in Oslo. Naar verwachting vrijdagmiddag 27
september 2002 rond 13.00 uur komen vanuit Noorwegen met een speciaal
wegtransport deze twee bijzondere historische treinstellen aan in
Amersfoort. Het transport is circa drie dagen onderweg. Op speciale
rails worden deze treinwagons geplaatst ter voorziening van
kantoorruimte en toiletruimte van de reiswinkel. De treinstellen zijn
geheel authentiek en zijn afkomstig uit een opslagruimte in een berg
nabij het Noorse Oslo."
Beide treinstellen worden deze week op immense diepladers over de weg
en per schip naar Nederland vervoerd. Het transport wordt geregisseerd
door Marijke Zwagerman van Van den Herik Speciaal Transport uit
Nederhorst den Berg. De ene wagon is een Type 600 II Skabo elektrische
tram met teakhouten opbouw die is gebouwd in 1951. Deze tram staat op
4 assen en heeft een lengte van 14.45 meter, breedte 3.20 meter,
hoogte 3.64 meter, gewicht 28.000 kilogram. In de jaren 50 is deze
wagon gebruikt tijdens de Olympische winterspelen in het Noorse
Holmenkol. Hiermee werden de winterspelers en bezoekers vervoerd. De
andere wagon is een treinstel met gesloten balkons uit het bouwjaar
1929/1930. De lengte is 13.90 meter, de breedte 3.10 meter en de
hoogte 3.80 meter. Het gewicht is 21.000 kilogram. Dit treinstel is
o.a. gebruikt voor Noorse televisieuitzendingen van Sesamstraat.
Voor dit speciale transport worden de volgende grote trekkers en
opleggers van Zwagerman Transport ingezet: de ene trekker is een
4-assige MAN met een 500 PK dieselmotor en een 4-assige Faymonville
Euro-dieplader. De totale lengte van deze combinatie bedraagt 30
meter. De andere trekker is een 2-assige MAN met een 360 PK
dieselmotor en een 5-assige Nooteboom oplegger met een bijzonder
laadhoogte van slechts 60 cm boven de grond. De totale lengte van deze
combinatie is 23 meter. Op de locatie bij Station Centraal in
Amersfoort wordt gelost met behulp van twee 50 ton's kranen.