Balkenende minister-president van bedreigde Nederlanders
KRABBENDIJKE, 20020924 -- In Trouw (zaterdag 21 september) richt de heer Afshin Ellian zich tot premier Balkenende en vraagt hem om bescherming tegen de baardmannen, de zonen van Allah die de duisternis bewaken.
Ook ik wil mij als een baardman en als een dienaar van de Eeuwige mij tot ook mijn minister-president richten.
Het gaat niet echt goed met het multiculturele debat in Nederland. De kloven en tegenstellingen worden zichtbaarder en het vertrouwen in het bouwen en herstellen van bruggen over deze kloven neemt af.
Mevrouw Ayaan Hirsi Ali wordt bedreigd met de dood. Dit is een afschuwelijke zaak en ik veroordeel deze bedreigingen volledig en hoop dat de dader(s) hiervan snel gevonden zullen worden. Tegelijkertijd baart de beeldvorming over de Islamitische gemeenschap in Nederland mij zorgen. Ik geef u een aantal korte voorbeelden over het afgelopen jaar:
- Toen de MKZ-crisis uitbrak vlak voor het Islamitisch herdenkingsfeest van het gezamenlijk offer van Abraham en Ismaïl, dacht iedereen dat de moslims massaal de Nederlandse wetten zouden gaan breken door illegaal te gaan slachten. Dit was niet het geval.
- Toen Pim Fortuyn vermoord werd dacht iedereen dat de moslims hierachter zaten. Hoewel de LPF nog steeds de moslimgemeenschap en/of Al Qaidah verantwoordelijk houd voor de moord op Fortuyn werd al snel duidelijk dat de vermoedelijke dader geen Marokkaan en geen moslim is.
- Toen de Hindoegemeenschap van 'the Secret cell of Al Qaidah' poederbrieven gevuld met 'Anthrax' ontving werd de moslimgemeenschap hierop aan gesproken. Achteraf bleek uit politieonderzoek dat deze brieven niet verstuurd waren door een moslim maar door een extremistische Hindoe.
De volledige Islamitische gemeenschap wordt aangesproken op de bedreigingen aan het adres van mevrouw Ali. Maar is dit terecht? Kan een groep afgerekend worden op de daden van het individu.
Als u doorlinkt naar het volgend e-mail adres dan zult u zien dat mevrouw Ali reeds op 29 mei bedreigd werd op het Somalisch Forum, dus voor de beroemde uitzending van Rondomtien. somalinet.com/forum/viewtopic.php?topic=19200&forum=56&60 De Somalische gemeenschap is een kleine gemeenschap van 13.000 zielen in Nederland binnen de Somalische clanstructuur wordt het optreden van mevrouw Ali als een schande voor haar familie-eer gezien.
Hoewel een deel van de Nederlandse Islamitische gemeenschap boos over haar uitspraken is, moeten wij oppassen om te snel conclusies te trekken daar de daders ook heel goed mogelijkerwijze vanuit een deel van de eigen familieclanstructuur uit het buitenland kan komen.
Dit maakt de zaak niet minder erg. Want doodsbedreigingen zijn doodsbedreigingen en elke doodsbedreiging is één teveel en dient uitermate serieus genomen te worden.
In ieder geval van wie dan ook deze bedreigingen afkomstig mogen zijn stelselmatig wordt de gehele moslimgemeenschap in Nederland gestigmatiseerd en aansprakelijk gesteld voor de daden van individuen. Zo kan men toch ook niet de gehele milieu beweging of linkse politici aansprakelijk stellen voor de daden van Volkert van de G.? Waarom wordt dit wel gedaan bij de Islamitische gemeenschap?
De fout die de Islamitische gemeenschap in deze vaak zeer éénzijdige discussie maakt is 'shoot the messenger'. Zowel dhr. Ellian en mevrouw Ali laten overduidelijk zien dat er veel mis is in de Islamitische wereld. Vrouwen worden onderdrukt en er worden vrouwen besneden en mishandeld soms met gebruikmaking van uit de context gerukte Islamitische teksten.
Niet alleen buiten Nederland maar ook in Nederland zijn er teveel vrouwen waaronder ook islamitische vrouwen die noodgedwongen een abortus ondergaan of in een blijf van mijn lijf huis zitten. Jonge (moslim) meisjes die van huis weglopen. Een oververtegenwoordiging van onze islamitische kinderen zijn in gevangenissen lopen bij de Riaggs of bij koffiehuizen in en uit.
Het aan de kaak stellen van dit soort mistoestanden kan niet vaak genoeg gebeuren. Moslims zouden juist blij moeten zijn vanwege onderzoek wat mevrouw Ali verricht heeft en de heer Ellian in zijn analyses. Want alleen door een juiste analyse kunnen goede oplossingen uitgedacht worden die ten goede komen aan de Islamitische vrouwen, meisjes en de gehele gemeenschap in Nederland.
Waarom wordt er dan toch zo heftig gereageerd op de uitspraken van dit duo? Het zijn toch goede en oprechte mensen die opkomen voor zwakkeren in de samenleving en heel erg idealistisch zijn. Waarom ziet de Islamitische gemeenschap dit dan niet, vragen veel autochtonen zich af.
Misschien ligt het in de eerste plaats aan de wijze waarop mevrouw Ali, conclusies probeerde te verbinden aan het sociale onrecht wat sommige vrouwen, waaronder ook moslimvrouwen het slachtoffer van zijn.
Zij komt op voor deze vrouwen enerzijds maar anderzijds helpt zij het witte feministisch denkkader om haar heen, in het behouden van vooroordelen t.a.v. van moslimvrouwen. Zij heeft als politicologe proberen aan te tonen dat alle achterstellingen van vrouwen het resultaat waren van de godsdienst die zij aanhingen, zonder voldoende en helder duidelijk te maken in het publieke debat dat culturele aspecten, opleiding en een immigratiegeschiedenis evenzeer zouden kunnen meespelen in de achtergestelde positie van sommige moslimvrouwen.
Mede door het beeld wat bestaat over de Islam is het niet verwonderlijk dat een boegbeeld van de witte feministen als Ciska Dresselhuys uit de hoogte verklaart geen moslima met hoofddoek in dienst te willen nemen bij Opzij. Slechts weinigen beseffen dat zij door deze weigering een deel van de moslimvrouwen die dolgraag verder gesteund en geëmancipeerd willen worden in de kou laat staan doordat zij als voorwaarde stelt dat zij eerst afstand moeten doen van hun geloof en hoofddoek.
In de woorden van Ayaan klinkt hetzelfde door. Zij en Ciska bieden geen pad aan binnen de eigen religie om te emanciperen met behoud van je eigen door religie bepaalde identiteit. Door de Islam te verlaten - wat haar goed recht is - kan zij of dhr. Ellian helaas niet meer dienen als model-voorbeeld voor moslims hoe je als praktiserende moslim met hoofddoek of keppeltje gelijkwaardig met andersdenkenden in deze samenleving op een prettige manier samen kan leven, wonen en je veilig voelen.
Sommige moslims hebben dan ook het gevoel dat de witte feministische beweging of een deel van de media zelf toe is aan een emancipatie beweging om de Nederlandse burgers met een Islamitische achtergrond als gelijkwaardige burgers te zien.
Daarom is het onbegrijpelijk dat een deel van de media en de PVDA Wiarda Beckman stichting in deze val gestapt zijn. Een val waarin je een ex-moslim -waarschijnlijk met de beste bedoelingen - gebruikt als spreekbuis om de suprematie van de Witte dominante cultuur te verkondigen en de achterlijkheid van de Islam in deze.
Na het vervreemden van het vertrouwen in de media en de vervreemding van de eigen witte PVDA achterban wordt over de ruggen van de weerloze Islamitische gemeenschap gepoogd om het imago te veranderen en te laten zien dat ook de PVDA best wel politiek incorrect kan zijn.
Mensen in de media, mensen in de politiek, mensen in de moskeeën geeft elkaar alstublieft de ruimte en het respect in het publieke debat zodat mensen zichzelf kunnen zijn en niet genoodzaakt zijn om iedere keer in de verdediging te schieten.
Abdullah Haselhoef
Ingezonden persbericht