Gemeente Dalfsen

24-09-2002

Begroting 2003:
Dalfsen weloverwogen stroomopwaarts

Dalfsen - Dalfsen rekent op magere jaren, maar vertaalt dit niet direct in een algehele stijging van gemeentelijke tarieven en heffingen in 2003. Het college van Burgemeester en Wethouders stelt voor om alleen een inflatiecorrectie van 3½ % toe te passen. Een uitzondering hierop vormen de onroerend zaak-belastingen (ozb). Het voorstel is om deze met 7,5% te verhogen.

De ozb-stijging hangt nauw samen met twee van de speerpunten voor het komende jaar: veiligheid en handhaving. Op deze terreinen staat de gemeente voor een forse investering. Nu het beleidsplan van de brandweer en de handhavingsnota klaar zijn, kan de fase van uitvoering volop van start gaan. Dat betekent dat er gebruikersvergunningen verleend moeten worden aan instellingen en (horeca)bedrijven. Hand in hand daarmee gaan de controles op deze vergunningen en bijbehorende regelgeving. De extra inspanningen leggen behoorlijk beslag op de beschikbare financiële middelen. Alleen al voor de brandveiligheid en de direct hiermee samenhangende terreinen is het budget met 211.000 toegenomen. Vanwege het maatschappelijk belang vindt het college het verantwoord om deze kosten voor een deel op te vangen via de ozb-inkomsten. Structureel levert dit een bedrag van 129.000 op.

Integraal beleid
Veiligheid staat binnen alle geledingen van de overheid hoog op de politieke agenda. Het kabinet maakt in deze regeringsperiode extra financiële middelen vrij voor dit doel. Gemeenten ontkomen er echter niet aan om zelf ook behoorlijk te investeren in veiligheid. Niet alleen in veiligheidsketens waarbinnen de brandweer een spilfunctie vervult, maar ook in veiligheidsthema's als criminaliteit, sociale en fysieke veiligheid, overlast, geweld en jeugd. Deze thema's, gekozen op basis van het Nationaal Integraal Veiligheidsbeleid, krijgen in Dalfsen navolging in het gemeentelijk integraal veiligheidsbeleid. Met de ontwikkeling van dit beleid, waarbij ook de politie, brandweer en tal van maatschappelijke instellingen worden betrokken, is inmiddels gestart. De veiligheidsprojecten die het op termijn oplevert, zijn met name gericht op preventie en pro-actie.

Overige tarieven
Naast de ozb zullen inwoners van Dalfsen in 2003 ook iets meer gaan betalen voor het laten ledigen van de afvalcontainer. Zoals alle regiogemeenten moet Dalfsen zich conformeren aan de tarieven van de ROVA. Het gaat om een stijging van 4,5%. Het vastrecht ondergaat alleen de inflatiecorrectie van 3,5%.
De toeristenbelasting ten slotte stijgt volgend jaar tot 0,45 per nacht. Dit in het kader van de harmonisatie van tarieven in het Vechtdal.
De kosten van de rioolrechten blijven met een stijging van 2,5%( 109,30 per aansluiting) onder het niveau van de inflatiecorrectie. Het college wil eerst de financiële evaluatie van het rioleringsplan buitengebied afwachten.

Sluitende begroting
De begroting van Dalfsen liet aanvankelijk een tekort van 624.000 zien. Uiteindelijk is het college er toch in geslaagd de raad een sluitende begroting aan te bieden. Wel is daarbij het voorbehoud gemaakt dat de toekomst erg onzeker is en er in het nieuwe begrotingsjaar actief gezocht moet worden naar ruimte voor nieuwe uitgaven. Voor ambities die buiten het investeringsplan vallen, is op dit moment geen geld beschikbaar.
Ook is nog onbekend wat de gevolgen voor de gemeente zullen zijn van de mogelijke afschaffing van de ozb, de Wet op het BTW-compensatiefonds en de afschaffing van de ''f 100,- maatregel" ofwel 'Zalm-snip'. Daarnaast is er nog veel onduidelijkheid over de financiering van sociale zaken.
Aan de andere kant heeft het gemeentebestuur wel signalen ontvangen dat de hoogte van de algemene uitkering voor gemeenten op korte termijn nog wat meevallers kent. Het ziet er naar uit dat de bezuiniging op de geldstroom van Rijk naar gemeente meevalt.

Het college heeft het begrotingstekort onder meer op weten te vangen door structureel gebruik te maken van middelen die gereserveerd stonden voor investeringen in 2002. Het gaat met name om investeringen die door bezwarenprocedures vertraging opgelopen hebben. Andere structurele maatregelen zijn de trendmatige verhogingen van leges en belastingen, de extra verhoging van de ozb, het gebruik maken van rente deposito's en extra inkomsten van bouwleges. Dit laatste is gebaseerd op de verscherpte beoordeling en controle op bouwvergunningen en de invoering van leges voor gebruikersvergunningen.
Incidentele dekkingsmiddelen zijn gevonden door 67.000 uit de algemene reserve te benutten en
25.000 uit het budget voor personeel dat aangetrokken wordt voor brandveiligheids- en handhavingstaken. Deze nieuwe medewerkers zullen niet allemaal direct op 1 januari 2003 in dienst kunnen treden. Om die reden vindt het college deze incidentele raming verantwoord.

Keuzes maken
Dalfsen wil nog steeds stroomopwaarts. Het ambitieniveau blijft hoog. In het afgelopen jaar zijn diverse projecten in snel tempo tot uitvoering gekomen. Te denken valt aan het nieuwe kindercentrum in Nieuwleusen, de start van de bouw van Kulturhus De Mozaïek en de herinrichting van de Burg. Backxlaan. Wel beseft het gemeentebestuur dat niet alles tegelijk kan. Het college stelt daarom duidelijk welke thema's in 2003 de hoogste prioriteit hebben. Naast handhaving en veiligheid zijn dat onder andere jeugd en welzijn, zorg, waterfront, nieuwbouw gemeentehuis, de ontwikkeling van de kernen en het platteland, toerisme en recreatie en wonen.
Voor de jeugd moeten er adequate voorzieningen komen en een ambulante jongerenwerker. Daarnaast zijn activiteiten op het terrein van sport, bibliotheekwerk en natuurlijk het onderwijs van belang voor de vorming van de jeugd.
In 2003 spant het gemeentebestuur zich ook onverminderd in voor het behoud van de eerstelijns-zorg in de kernen. Het waarborgen van een goed en op maat gesneden aanbod van zorg moet in de toekomst gewaarborgd blijven.
Ook de plannen voor de nieuwbouw van het gemeentehuis zullen in 2003 verder ontwikkeld worden. Waarschijnlijk vindt de locatiekeuze nog in 2002 plaats. Vervolgens kan er een programma van eisen voor de nieuwe huisvesting worden opgesteld.
Voor het project waterfront is het streven erop gericht om volgend jaar concrete plannen te ontwikkelen voor de herinrichting van het gebied langs de Vecht bij het Burgemeester van Bruggenplein. De bevordering van het toerisme pakt Dalfsen in Vechtdalverband op. Daarnaast zullen onderdelen uit de nota 'Recreatie en toerisme' gerealiseerd worden.
Sinds de herindeling op 1 januari 2001 is ook de ontwikkeling van de kernen breed opgepakt. Ook in 2003 en de jaren erna zal hier de nodige aandacht aan worden besteed. Plannen voor nieuwbouwwijken als bijvoorbeeld de Gerner Marke in Dalfsen, De Nieuwe Landen in Lemelerveld en het terrein van Keijzer Kaas in Nieuwleusen staan in de steigers en worden verder ontwikkeld. Daarnaast zijn in Nieuwleusen de ogen gericht op de herinrichting van het gebied achter het gemeentelijk servicepunt. Een deel van het oude gemeentehuis staat op de nominatie voor sloop en er vindt een opwaardering plaats van de winkelfuncties op deze locatie in Nieuwleusen. In Hoonhorst zoekt het gemeentebestuur naar een nieuwe bestemming voor het gebied rondom Fakkert en in Dalfsen voor de voormalige Welkooplocatie.

Dualisme
Het is voor Dalfsen de laatste keer dat de begroting in de huidige vorm wordt behandeld. Op 1 januari 2003 treedt het dualistische bestuursstelsel in werking. Dit betekent dat er een scheiding komt tussen gemeenteraad en college. In het dualistisch systeem blijven de ambities die in het bestuursprogramma 2001-2006 gezamenlijk zijn neergelegd maatgevend. Het college spreekt in de aanbiedingsbrief bij de begroting 2003 de wens uit voor een prettige en constructieve samenwerking met de raad in het belang van de inwoners en de ontwikkeling van de dorpskernen.

Begrotingsbehandeling
De behandeling van de begroting start op woensdag 30 oktober met een gecombineerde vergadering van de raadscommissies Bestuur, Ruimte en Mensen & Middelen. De gemeenteraad buigt zich bijna een maand later over de begroting; op vrijdag 29 november.
In de tussenliggende periode reageert het college van Burgemeester en Wethouders schriftelijk op de algemene beschouwingen die de verschillende raadsfracties voor 11 november indienen. De begrotingsbehandeling op 29 november start met de tweede termijn. De raadsfracties bijten het spits af met reacties op de antwoorden die B&W in eerste termijn schriftelijk gaven op vragen en opmerkingen uit de algemene beschouwingen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Janny Klomp, bureau communicatie (0529) 48 83 21.