24-09-2002
Begroting 2003:
Dalfsen weloverwogen stroomopwaarts
Dalfsen - Dalfsen rekent op magere jaren, maar vertaalt dit niet
direct in een algehele stijging van gemeentelijke tarieven en
heffingen in 2003. Het college van Burgemeester en Wethouders stelt
voor om alleen een inflatiecorrectie van 3½ % toe te passen. Een
uitzondering hierop vormen de onroerend zaak-belastingen (ozb). Het
voorstel is om deze met 7,5% te verhogen.
De ozb-stijging hangt nauw samen met twee van de speerpunten voor het
komende jaar: veiligheid en handhaving. Op deze terreinen staat de
gemeente voor een forse investering. Nu het beleidsplan van de
brandweer en de handhavingsnota klaar zijn, kan de fase van uitvoering
volop van start gaan. Dat betekent dat er gebruikersvergunningen
verleend moeten worden aan instellingen en (horeca)bedrijven. Hand in
hand daarmee gaan de controles op deze vergunningen en bijbehorende
regelgeving. De extra inspanningen leggen behoorlijk beslag op de
beschikbare financiële middelen. Alleen al voor de brandveiligheid en
de direct hiermee samenhangende terreinen is het budget met 211.000
toegenomen. Vanwege het maatschappelijk belang vindt het college het
verantwoord om deze kosten voor een deel op te vangen via de
ozb-inkomsten. Structureel levert dit een bedrag van 129.000 op.
Integraal beleid
Veiligheid staat binnen alle geledingen van de overheid hoog op de
politieke agenda. Het kabinet maakt in deze regeringsperiode extra
financiële middelen vrij voor dit doel. Gemeenten ontkomen er echter
niet aan om zelf ook behoorlijk te investeren in veiligheid. Niet
alleen in veiligheidsketens waarbinnen de brandweer een spilfunctie
vervult, maar ook in veiligheidsthema's als criminaliteit, sociale en
fysieke veiligheid, overlast, geweld en jeugd. Deze thema's, gekozen
op basis van het Nationaal Integraal Veiligheidsbeleid,
krijgen in Dalfsen navolging in het gemeentelijk integraal
veiligheidsbeleid. Met de ontwikkeling van dit beleid, waarbij ook de
politie, brandweer en tal van maatschappelijke instellingen worden
betrokken, is inmiddels gestart. De veiligheidsprojecten die het op
termijn oplevert, zijn met name gericht op preventie en pro-actie.
Overige tarieven
Naast de ozb zullen inwoners van Dalfsen in 2003 ook iets meer gaan
betalen voor het laten ledigen van de afvalcontainer. Zoals alle
regiogemeenten moet Dalfsen zich conformeren aan de tarieven van de
ROVA. Het gaat om een stijging van 4,5%. Het vastrecht ondergaat
alleen de inflatiecorrectie van 3,5%.
De toeristenbelasting ten slotte stijgt volgend jaar tot 0,45 per
nacht. Dit in het kader van de harmonisatie van tarieven in het
Vechtdal.
De kosten van de rioolrechten blijven met een stijging van 2,5%(
109,30 per aansluiting) onder het niveau van de inflatiecorrectie. Het
college wil eerst de financiële evaluatie van het rioleringsplan
buitengebied afwachten.
Sluitende begroting
De begroting van Dalfsen liet aanvankelijk een tekort van 624.000
zien. Uiteindelijk is het college er toch in geslaagd de raad een
sluitende begroting aan te bieden. Wel is daarbij het voorbehoud
gemaakt dat de toekomst erg onzeker is en er in het nieuwe
begrotingsjaar actief gezocht moet worden naar ruimte voor nieuwe
uitgaven. Voor ambities die buiten het investeringsplan vallen, is op
dit moment geen geld beschikbaar.
Ook is nog onbekend wat de gevolgen voor de gemeente zullen zijn van
de mogelijke afschaffing van de ozb, de Wet op het
BTW-compensatiefonds en de afschaffing van de ''f 100,- maatregel"
ofwel 'Zalm-snip'. Daarnaast is er nog veel onduidelijkheid over de
financiering van sociale zaken.
Aan de andere kant heeft het gemeentebestuur wel signalen ontvangen
dat de hoogte van de algemene uitkering voor gemeenten op korte
termijn nog wat meevallers kent. Het ziet er naar uit dat de
bezuiniging op de geldstroom van Rijk naar gemeente meevalt.
Het college heeft het begrotingstekort onder meer op weten te vangen
door structureel gebruik te maken van middelen die gereserveerd
stonden voor investeringen in 2002. Het gaat met name om investeringen
die door bezwarenprocedures vertraging opgelopen hebben. Andere
structurele maatregelen zijn de trendmatige verhogingen van leges en
belastingen, de extra verhoging van de ozb, het gebruik maken van
rente deposito's en extra inkomsten van bouwleges. Dit laatste is
gebaseerd op de verscherpte beoordeling en controle op
bouwvergunningen en de invoering van leges voor
gebruikersvergunningen.
Incidentele dekkingsmiddelen zijn gevonden door 67.000 uit de algemene
reserve te benutten en
25.000 uit het budget voor personeel dat aangetrokken wordt voor
brandveiligheids- en handhavingstaken. Deze nieuwe medewerkers zullen
niet allemaal direct op 1 januari 2003 in dienst kunnen treden. Om die
reden vindt het college deze incidentele raming verantwoord.
Keuzes maken
Dalfsen wil nog steeds stroomopwaarts. Het ambitieniveau blijft hoog.
In het afgelopen jaar zijn diverse projecten in snel tempo tot
uitvoering gekomen. Te denken valt aan het nieuwe kindercentrum in
Nieuwleusen, de start van de bouw van Kulturhus De Mozaïek en de
herinrichting van de Burg. Backxlaan. Wel beseft het gemeentebestuur
dat niet alles tegelijk kan. Het college stelt daarom duidelijk welke
thema's in 2003 de hoogste prioriteit hebben. Naast handhaving en
veiligheid zijn dat onder andere jeugd en welzijn, zorg, waterfront,
nieuwbouw gemeentehuis, de ontwikkeling van de kernen en het
platteland, toerisme en recreatie en wonen.
Voor de jeugd moeten er adequate voorzieningen komen en een ambulante
jongerenwerker. Daarnaast zijn activiteiten op het terrein van sport,
bibliotheekwerk en natuurlijk het onderwijs van belang voor de vorming
van de jeugd.
In 2003 spant het gemeentebestuur zich ook onverminderd in voor het
behoud van de eerstelijns-zorg in de kernen. Het waarborgen van een
goed en op maat gesneden aanbod van zorg moet in de toekomst
gewaarborgd blijven.
Ook de plannen voor de nieuwbouw van het gemeentehuis zullen in 2003
verder ontwikkeld worden. Waarschijnlijk vindt de locatiekeuze nog in
2002 plaats. Vervolgens kan er een programma van eisen voor de nieuwe
huisvesting worden opgesteld.
Voor het project waterfront is het streven erop gericht om volgend
jaar concrete plannen te ontwikkelen voor de herinrichting van het
gebied langs de Vecht bij het Burgemeester van Bruggenplein.
De bevordering van het toerisme pakt Dalfsen in Vechtdalverband op.
Daarnaast zullen onderdelen uit de nota 'Recreatie en toerisme'
gerealiseerd worden.
Sinds de herindeling op 1 januari 2001 is ook de ontwikkeling van de
kernen breed opgepakt. Ook in 2003 en de jaren erna zal hier de nodige
aandacht aan worden besteed. Plannen voor nieuwbouwwijken als
bijvoorbeeld de Gerner Marke in Dalfsen, De Nieuwe Landen in
Lemelerveld en het terrein van Keijzer Kaas in Nieuwleusen staan in de
steigers en worden verder ontwikkeld. Daarnaast zijn in Nieuwleusen de
ogen gericht op de herinrichting van het gebied achter het
gemeentelijk servicepunt. Een deel van het oude gemeentehuis staat op
de nominatie voor sloop en er vindt een opwaardering plaats van de
winkelfuncties op deze locatie in Nieuwleusen. In Hoonhorst zoekt het
gemeentebestuur naar een nieuwe bestemming voor het gebied rondom
Fakkert en in Dalfsen voor de voormalige Welkooplocatie.
Dualisme
Het is voor Dalfsen de laatste keer dat de begroting in de huidige
vorm wordt behandeld. Op 1 januari 2003 treedt het dualistische
bestuursstelsel in werking. Dit betekent dat er een scheiding komt
tussen gemeenteraad en college. In het dualistisch systeem blijven de
ambities die in het bestuursprogramma 2001-2006 gezamenlijk zijn
neergelegd maatgevend. Het college spreekt in de aanbiedingsbrief bij
de begroting 2003 de wens uit voor een prettige en constructieve
samenwerking met de raad in het belang van de inwoners en de
ontwikkeling van de dorpskernen.
Begrotingsbehandeling
De behandeling van de begroting start op woensdag 30 oktober met een
gecombineerde vergadering van de raadscommissies Bestuur, Ruimte en
Mensen & Middelen. De gemeenteraad buigt zich bijna een maand later
over de begroting; op vrijdag 29 november.
In de tussenliggende periode reageert het college van Burgemeester en
Wethouders schriftelijk op de algemene beschouwingen die de
verschillende raadsfracties voor 11 november indienen. De
begrotingsbehandeling op 29 november start met de tweede termijn. De
raadsfracties bijten het spits af met reacties op de antwoorden die
B&W in eerste termijn schriftelijk gaven op vragen en opmerkingen uit
de algemene beschouwingen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Janny Klomp, bureau
communicatie (0529) 48 83 21.