Rabobank voorziet lichte omzetgroei in detailhandel
Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:44 PM
---
Uit de nieuwste, 26e uitgave van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat
grotere bedrijven in de industrie, groothandel en transport het eerst
profiteren van economisch herstel. Voor deze sectoren wordt in de loop
van 2003 een lichte verbetering verwacht. Voor de meeste sectoren
geldt echter wat betreft het rendement een pas op de plaats. Dit
vooruitzicht hield John van Nuenen, lid van de raad van bestuur van de
Rabobank Groep, zijn gehoor voor op 24 september op de Floriade.
Rabobank Cijfers & Trends 2002 toont dat de Nederlandse groothandel in 2001 minder succesvol was dan het jaar ervoor. De omzetgroei bleef steken op 4%. De rentabiliteit van de sector daalde ten opzichte van 2000 met ruim 1%. Voor 2002 wordt een lichte omzetgroei van 3%, geen volumegroei en een kleine verbetering van de rentabiliteit verwacht, met name in de tweede helft van het jaar. Al met al zijn de verwachtingen voor de sector gematigd positief.
In totaal telt de groothandel 54.000 ondernemingen met 465.000 werknemers. Hoe belangrijk deze sector is voor de Nederlandse economie, wordt nog eens onderstreept door de cijfers. De omzet bedraagt 255 miljard euro, waarin begrepen een export van 100 miljard. De groothandel neemt 11% van de werkgelegenheid en 14% van de nationale bruto toegevoegde waarde voor zijn rekening.
Trends De groothandel heeft te maken met veel veranderingen:
concentratie aan de afnemerskant, concentratie aan de
leverancierskant, internationalisering en margeverkrapping.
Leveranciers en afnemers eisen logistieke efficiency en toegevoegde
waarde. De groothandel wordt hierdoor gedwongen om zijn sterke punten
verder uit te bouwen. Daarnaast moet gestreefd worden naar
kostenbeheersing en behoud van de omzet.
Kostenbeheersing kan vooral bereikt worden door samenwerking. Behoud
van de omzet valt te bereiken door je afnemers aan je te binden. In de
consumentengoederensector gebeurt dat bijvoorbeeld door het opkopen
van apotheken door farmaceutische groothandels. De groothandel die
afzet aan bedrijfsmatige eindverbruikers, bindt zijn klanten door
toegevoegde waarde te leveren. Naast de levering van producten wordt
steeds vaker een uitgebreid dienstenpakket aangeboden waaronder
onderhoudsservice, engineering, training e.d. worden aangeboden. De
afnemers worden steeds meer partners.
Met een fijnmazig distributienetwerk, een hoge automatiseringsgraad en
een grote kennis van markten en producten heeft de groothandel alle
troeven in handen om succesvol te blijven functioneren. Zaak is dat
kansen, zodra ze zich voordoen, worden onderkend en benut. Waar dit
niet op eigen kracht lukt zal samenwerking in veel gevallen de
sleutelfactor tot succes zijn.
Groothandel en innovatie Het NIPO heeft in opdracht van de Rabobank
onderzoek gedaan naar innovatie in het MKB. Enkele uitkomsten uit dit
onderzoek met betrekking tot de groothandel:
- De groothandel is meer dan gemiddeld innovatief in vergelijking met
andere sectoren. Bij groothandels in kantoormachines en computers is
de innovatiegraad zelfs 100%.
- De innovaties zijn op de eerste plaats gericht op verbetering van
bestaande producten of diensten en op het toepassen van nieuwe ICT- of
automatiseringstechnieken. Daarnaast zijn innovaties op het gebied van
logistiek belangrijk; logistiek is immers een van de kerncompetenties.
- Opvallend is dat bij de groothandel voor verpakkingsmaterialen 46%
van de innovaties nieuw zijn voor de branche. In de andere branches
zijn de innovaties voor het overgrote deel alleen nieuw voor het
bedrijf zelf. - In de groothandel is het belangrijkste motief om te
innoveren het realiseren van omzetgroei. - Ondernemers in de
groothandel maken relatief weinig gebruik van kennis en middelen van
andere bedrijven of instellingen. Als er wel een beroep wordt gedaan
op derden, dan zijn dit meestal collega-bedrijven en de leveranciers
van productiemiddelen.
Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank Cijfers &
Trends, dè vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf
(MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en
toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het
onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie
waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze
keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.