Rabobank Nederland

Rabobank signaleerd hoogste prijsstijging in detailhandel non-food Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:39 PM

---

Uit de nieuwste, 26e uitgave van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat in de detailhandel non-food de prijzen de hoogste stijging hebben doorgemaakt sinds 1982. De prijzen zullen in de komende periode echter minder stijgen en daarom zullen de consumptieve bestedingen gematigd toenemen. Dit vooruitzicht hield John van Nuenen, lid van de raad van bestuur van de Rabobank Groep, zijn gehoor voor op 24 september op de Floriade.

De nieuwste Rabobank Cijfers & Trends laat voor de detailhandel non-food zien dat de gezamenlijke omzet van deze sector in 2001 ruim 45 miljard euro bedroeg. Dit komt overeen met ruim 60% van de totale detailhandelsomzet. In omzet uitgedrukt realiseerde de non-foodsector gemiddeld een behoorlijke plus van 5,6%. Dit groeicijfer is bijna helemaal terug te voeren op hogere prijzen. De prijzen in de detailhandel stegen vorig jaar namelijk met 5,2%, het hoogste cijfer sinds 1982. Winkelen is in Nederland het laatste jaar flink duurder geworden.

Naar verwachting zullen de prijzen dit jaar minder stijgen en zal de inflatie tegen het einde van het jaar dalen. Voor de komende periode voorziet de Rabobank daarom een gematigde toename van de consumptieve bestedingen.

Op de woningmarkt en vooral op de aandelenbeurs liepen de winsten vorig jaar sterk terug. De mogelijkheden om de overwaarde van het eigen huis gelde te maken, lopen terug. Dat merkten met name winkels in duurzame consumptiegoederen, zoals keukens, sanitair, woninginrichting en wit- en bruingoed. Zij worden geconfronteerd met een sterke afname van het omzetvolume. De drogisterijen deden het zoals bijna altijd erg goed.

Trends Nu de bestedingen in de non-foodsector minder hard groeien, zal de verdringingsconcurrentie zich nog nadrukkelijker doen gelden. Het grootwinkelbedrijf en de formuleketens zullen op zoek gaan naar nóg betere winkelpositionering met sterke marktgerichte winkelformules. Fusies en samenwerkingsverbanden zullen de grote spelers nog machtiger maken.

Het alsmaar groeiende winkelaanbod zal de komende jaren steeds vaker leiden tot overbewinkeling. De huisvestingskosten stijgen, terwijl de omzet per vierkante meter afneemt. Ondernemers in de non-food worden daardoor steeds vaker gedwongen te snijden in de kosten.

De kleinere zelfstandige detaillisten moeten ten opzichte van grote ondernemingen hun status van speciaalzaak bewijzen. Dat kan door verdieping van de relatie met de lokale markt, een goede advisering, persoonlijke service en een uitgekiend assortiment. Desondanks zullen er de komende jaren veel kleine non-foodzaken verdwijnen wegens gebrek aan opvolging of te gering toekomstperspectief.

Detailhandel Non-Food en innovatie - Het NIPO heeft in opdracht van de Rabobank onderzoek gedaan naar innovatie in het MKB. Enkele uitkomsten uit dit onderzoek met betrekking tot de detailhandel non-food:


- In de non-food vernieuwde ongeveer 85% van de ondernemers de afgelopen twee jaar. - De vernieuwingen zijn met name gericht op procesverbetering en verbetering van bestaande producten. Daarnaast vinden veel innovaties plaats op het gebied van personeelsbeleid, logistiek en nieuwe ICT-technologie.


- Het belangrijkste motief is het realiseren van omzetgroei. Uitzonderingen hierop zijn de tankstations en schadeherstelbedrijven, waar vernieuwingen vaker worden ingegeven door milieu-overwegingen en veranderende wet- en regelgeving. - Naast de ondernemer zijn de afnemers belangrijke stimulatoren van innovaties. Bij sportspeciaalzaken speelt het personeel een belangrijke rol en bij drogisterijen de brancheorganisatie. - Vier op de tien ondernemers maakt gebruik van kennis en middelen van derden. De belangrijkste partijen die hierbij worden genoemd zijn brancheorganisaties, banken en collega's.

Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank Cijfers & Trends, dé vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.

Rabobank voorziet lichte groei voor industrie
Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:49 PM
Lees verder »

---