Rabobank signaleerd hoogste prijsstijging in detailhandel non-food
Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:39 PM
---
Uit de nieuwste, 26e uitgave van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat
in de detailhandel non-food de prijzen de hoogste stijging hebben
doorgemaakt sinds 1982. De prijzen zullen in de komende periode echter
minder stijgen en daarom zullen de consumptieve bestedingen gematigd
toenemen. Dit vooruitzicht hield John van Nuenen, lid van de raad van
bestuur van de Rabobank Groep, zijn gehoor voor op 24 september op de
Floriade.
De nieuwste Rabobank Cijfers & Trends laat voor de detailhandel
non-food zien dat de gezamenlijke omzet van deze sector in 2001 ruim
45 miljard euro bedroeg. Dit komt overeen met ruim 60% van de totale
detailhandelsomzet. In omzet uitgedrukt realiseerde de non-foodsector
gemiddeld een behoorlijke plus van 5,6%. Dit groeicijfer is bijna
helemaal terug te voeren op hogere prijzen. De prijzen in de
detailhandel stegen vorig jaar namelijk met 5,2%, het hoogste cijfer
sinds 1982. Winkelen is in Nederland het laatste jaar flink duurder
geworden.
Naar verwachting zullen de prijzen dit jaar minder stijgen en zal de
inflatie tegen het einde van het jaar dalen. Voor de komende periode
voorziet de Rabobank daarom een gematigde toename van de consumptieve
bestedingen.
Op de woningmarkt en vooral op de aandelenbeurs liepen de winsten
vorig jaar sterk terug. De mogelijkheden om de overwaarde van het
eigen huis gelde te maken, lopen terug. Dat merkten met name winkels
in duurzame consumptiegoederen, zoals keukens, sanitair,
woninginrichting en wit- en bruingoed. Zij worden geconfronteerd met
een sterke afname van het omzetvolume. De drogisterijen deden het
zoals bijna altijd erg goed.
Trends Nu de bestedingen in de non-foodsector minder hard groeien, zal
de verdringingsconcurrentie zich nog nadrukkelijker doen gelden. Het
grootwinkelbedrijf en de formuleketens zullen op zoek gaan naar nóg
betere winkelpositionering met sterke marktgerichte winkelformules.
Fusies en samenwerkingsverbanden zullen de grote spelers nog machtiger
maken.
Het alsmaar groeiende winkelaanbod zal de komende jaren steeds vaker
leiden tot overbewinkeling. De huisvestingskosten stijgen, terwijl de
omzet per vierkante meter afneemt. Ondernemers in de non-food worden
daardoor steeds vaker gedwongen te snijden in de kosten.
De kleinere zelfstandige detaillisten moeten ten opzichte van grote ondernemingen hun status van speciaalzaak bewijzen. Dat kan door verdieping van de relatie met de lokale markt, een goede advisering, persoonlijke service en een uitgekiend assortiment. Desondanks zullen er de komende jaren veel kleine non-foodzaken verdwijnen wegens gebrek aan opvolging of te gering toekomstperspectief.
Detailhandel Non-Food en innovatie - Het NIPO heeft in opdracht van de Rabobank onderzoek gedaan naar innovatie in het MKB. Enkele uitkomsten uit dit onderzoek met betrekking tot de detailhandel non-food:
- In de non-food vernieuwde ongeveer 85% van de ondernemers de
afgelopen twee jaar. - De vernieuwingen zijn met name gericht op
procesverbetering en verbetering van bestaande producten. Daarnaast
vinden veel innovaties plaats op het gebied van personeelsbeleid,
logistiek en nieuwe ICT-technologie.
- Het belangrijkste motief is het realiseren van omzetgroei.
Uitzonderingen hierop zijn de tankstations en schadeherstelbedrijven,
waar vernieuwingen vaker worden ingegeven door milieu-overwegingen en
veranderende wet- en regelgeving. - Naast de ondernemer zijn de
afnemers belangrijke stimulatoren van innovaties. Bij
sportspeciaalzaken speelt het personeel een belangrijke rol en bij
drogisterijen de brancheorganisatie. - Vier op de tien ondernemers
maakt gebruik van kennis en middelen van derden. De belangrijkste
partijen die hierbij worden genoemd zijn brancheorganisaties, banken
en collega's.
Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank Cijfers &
Trends, dé vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf
(MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en
toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het
onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie
waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze
keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.
Rabobank voorziet lichte groei voor industrie
Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:49 PM
Lees verder »
---