Rabobank: lagere omzetstijging in horeca ondanks prijsstijging
Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:46 PM
---
Uit de nieuwste, 26e uitgave van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat
de omzet in de sector horeca en recreatie minder is gestegen dan in
voorafgaande jaren. Grotere bedrijven binnen deze sector zullen beter
in kunnen spelen op het steeds veranderende consumentengedrag. Dit
vooruitzicht hield John van Nuenen, lid van de raad van bestuur van de
Rabobank Groep, zijn gehoor voor op 24 september op de Floriade.
Volgens de nieuwste Rabobank Cijfers & Trends leed ook de horecasector
vorig jaar onder de afvlakkende economie. De omzet is steeg nog wel
met 3,8%, maar dat was toch een stuk lager dan de +5,6% van 2000 en de
+6,1% van 1999. Het economisch belang van de recreatiesector is niet
te verwaarlozen. De bedrijfstak biedt werk aan ruim 460.000 personen,
dat is 6,8% van de werkzame beroepsbevolking. Met een omzet van ruim
22,5 miljard euro levert de recreatiesector een bijdrage van 2,6% aan
het bruto binnenlands product.
Trend We leven in een welvarend land en dat vertaalt zich in veel
vrije tijd en een hoog besteedbaar inkomen. Aanbieders in de horeca en
recreatie doen hun best om consument naar de zin te maken. Ze
investeren en vernieuwen volop om gasten aan te trekken en nieuwe
markten aan te boren.
Grotere bedrijven kunnen sneller inhaken op de steeds veranderende
consumentenbehoefte dan kleinere ondernemers. Sommige kleine
ondernemers hebben moeite het hoofd boven water te houden. Het aantal
horecabedrijven daalde vorig jaar met met 0,4% tot 45.500 bedrijven.
Die daling kwam vooral voor rekening van de kleinschalige bedrijven.
Verwacht mag worden dat de consument vaker per jaar op vakantie gaat, waarbij de kansen voor de recreatiebedrijven vooral bij de korte vakanties liggen. De omzet van zowel bungalowbedrijven als campings in eigen land kan daardoor de komende jaren nog licht toenemen.
De vakantievierder is op zoek naar spanning en avontuur, ook als hij
in Nederland vakantie viert. Ondernemers in de recreatiesector kunnen
hierop inspelen met nieuwe en spannende activiteiten. Ondernemers
kunnen zich ook richten op andere doelgroepen, zoals jeugd, senioren,
of mensen die rust en ruimte zoeken.
Veel recreatieondernemers investeren in groen op het bedrijf en de
aangrenzende gebieden. Daarmee zijn ze belangrijk voor de vitaliteit
en leefbaarheid van het platteland. Overal in het land vinden
reconstructies plaats van het landelijk gebied, zodat agrarische en
toeristische activiteiten zij aan zij kunnen plaatsvinden zonder
schadelijk effecten voor de natuur.
Horeca en innovatie Het NIPO heeft in opdracht van de Rabobank
onderzoek gedaan naar innovatie in het MKB. Enkele uitkomsten uit dit
onderzoek met betrekking tot de horeca:
- Acht van de tien ondernemingen in de horeca en recreatie hebben de
afgelopen twee jaar vernieuwingen doorgevoerd. De restaurants zijn het
meest innovatief - De innovaties in de horeca en recreatie zijn met
name gericht op verbetering van producten en bedrijfsprocessen. In de
hotelbranche wordt procesverbetering vaak genoemd naast toepassing van
ICT-technologie. - De belangrijkste motieven om te innoveren zijn
omzetgroei en de behoefte om zich te presenteren als een onderneming
die maatschappelijk verantwoord onderneemt. Daarnaast spelen
efficiency-verhoging en verandering van wet- en regelgeving een rol -
Wat opvalt in vergelijking met andere sectoren is de belangrijke rol
die het personeel in de horeca en recreatie speelt als stimulator van
innovaties. - De horecaondernemers maken relatief gezien weinig
gebruik van kennis en middelen van derden. Indien hiervan wel gebruik
wordt gemaakt, vormen de brancheorganisaties de belangrijkste partij.
Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank Cijfers & Trends, dè vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.