Rabobank verwacht 1,4% volumestijging in dienstverlenende sector
Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:42 PM
---
Uit de nieuwste, 26e uitgave van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat
voor dit jaar een lichte volumestijging in de sector dienstverlening
wordt voorzien. Echte groei wordt pas in 2003 verwacht. Dit
vooruitzicht hield John van Nuenen, lid van de raad van bestuur van de
Rabobank Groep, zijn gehoor voor op 24 september op de Floriade.
De nieuwste Rabobank Cijfers & Trends 2002 laat zien dat ook de dienstverlenende sector niet ontkwam aan de economische neergang. In 2001 scoorde de sector een volumestijging van slechts 0,6%; voor dit jaar wordt een stijging van 1,4% voorzien. Echte groei wordt pas weer verwacht vanaf 2003. Branches die momenteel moeilijke tijden doormaken, zijn uitzendbureaus en bedrijven die specialisten detacheren. Ook reclamebureaus en bouwgerelateerde branches als ingenieurs en makelaars houden rekening met lagere groeicijfers.
Door de slechte economische situatie gaan veel bedrijven over tot
verscherpte kostenbewaking of zelfs reorganisatie. Soms leidt dat tot
outsourcing van niet-kernactiviteiten en dus kansen voor de sector
dienstverlening. Anderzijds kan een bedrijf er ook voor kiezen
activiteiten weer zelf te doen en wordt een dienstverlenend bedrijf
aan de kant gezet.
Trends Bedrijven die hogerop willen, zijn altijd op zoek naar nieuwe
producten en diensten. Daarvoor doen ze een groeiend beroep op de
specialistische kennis bij dienstverlenende bedrijven. Kennis en het
vermogen tot innovatie blijven dus sleutelbegrippen voor deze sector.
Bedrijfsprocessen worden complexer, wet- en regelgeving wordt
ingewikkelder en de technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel
op. Daarom zal zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid een
groeiende vraag blijven bestaan naar hoogwaardig en onafhankelijk
extern advies.
De arbeidsmarkt blijft een zorgenkindje binnen de sector
dienstverlening. Het is nog steeds moeilijk om aan voldoende
gekwalificeerd personeel te komen. Van bedrijven wordt dus de nodige
creativiteit en flexibiliteit verlangd om personeel aan te trekken en
te behouden.
Dienstverlening en innovatie Het NIPO heeft in opdracht van de
Rabobank onderzoek gedaan naar innovatie in het MKB.Enkele uitkomsten
uit dit onderzoek met betrekking tot de dienstverlenende sector:
- Een hoog percentage (90%) van de ondernemingen in de zakelijke
dienstverlening heeft de afgelopen twee jaar vernieuwingsinspanningen
ontplooid. De uitzendbureaus zijn het meest innovatief . - De
innovaties zijn sterk gericht op het ontwikkelen en verbeteren van de
dienstverlening. Vooral bij de adviesbureaus en bedrijven die zich
bezighouden met computerdienstverlening, komt dit heel duidelijk naar
voren. - De motieven om te innoveren zijn divers. Bedrijfseconomische
motieven spelen natuurlijk bij alle branches. Bij de uitzendbureaus en
kinderdagverblijven spelen daarnaast motieven als personeelsbeleid,
wet- en regelgeving en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De
accountants, belastingadviseurs en administratiedeskundigen hebben als
belangrijkste motief de veranderende wet- en regelgeving. - De
belangrijkste stimulatoren van innovaties zijn de ondernemers zelf
enerzijds en de klanten anderzijds. De rol van de klant als stimulator
is opvallend sterk bij de computerdienstverleners en adviesbureaus.
Vernieuwingen bij uitzendbureaus worden relatief sterk gestimuleerd
door het personeel. - De ondernemers in de dienstverlening maken het
meest van alle sectoren gebruik van derden om tot innovaties te komen.
De brancheorganisaties en collega's zijn hierin de belangrijkste
partijen.
Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank Cijfers &
Trends, dé vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf
(MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en
toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het
onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie
waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze
keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.