Rabobank Nederland

Rendementen binnen transportsector onder druk
Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:51 PM

---

Uit de nieuwste, 26e uitgave van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat grotere bedrijven in de industrie, groothandel en transport het eerst profiteren van economisch herstel. Voor deze sectoren wordt in de loop van 2003 een lichte verbetering verwacht. Voor de meeste sectoren geldt echter wat betreft het rendement een pas op de plaats. Dit vooruitzicht hield John van Nuenen, lid van de raad van bestuur van de Rabobank Groep, zijn gehoor voor op 24 september op de Floriade.

De nieuwste Rabobank Cijfers & Trends constateert dat in de transportsector de groei er na jaren van stijging grotendeels uit is. Deze sector levert een bijdrage van 7,3% aan het nationaal inkomen en 6,4% aan de totale werkgelegenheid. En ook hier kunnen we de stagnerende economie als hoofdschuldige aanwijzen. De rendementen staan binnen de hele sector onder druk, met uitzondering van de binnenvaart. Tot transport rekenen we overigens niet alleen het vervoer van goederen, personen en diensten over land, water en door de lucht, maar ook transport door pijpleiding evenals dataverkeer via kabel en satelliet.

Beroepsgoederenvervoer Hoge verwachtingen in het verleden hebben geleid tot een investeringsgolf in rollend materieel. Nu de groei blijkt tegen te vallen manifesteert zich een overcapaciteit. Voor de komende jaren wordt overigens wel weer een groei van het ladingaanbod voorzien.

Binnenvaart Voor de binnenvaart verliep het jaar 2001 redelijk voorspoedig. Hoewel de ontwikkelingen minder goed waren dan in het jaar daarvoor, stemt het resultaat tevreden. Voor de tankvaart was zelfs sprake van een uitstekend jaar. In 2001 steeg het aandeel van de binnenvaart in het totale binnenlandse goederenvervoer tot bijna 18%. De branche zal verder groeien ten koste van het wegvervoer. In de Nederlandse binnenvaartvloot zien we veel verjonging en capaciteitsvergroting van de schepen. Er staan momenteel zoveel nieuwe, grote schepen op stapel, dat binnen enkele jaren een overcapaciteit dreigt. Daar komt bij dat lang niet alle waterwegen geschikt zijn voor de grotere schepen.

Taxibranche De taxibranche opereert in onzekere tijden. Er is een nieuwe taxiwet die de branche moet liberaliseren, maar de effecten daarvan zijn nog moeilijk in kaart te brengen. Wel is duidelijk dat het aantal ondernemingen en dus de concurrentie is toegenomen. De sector heeft te maken met kostenstijgingen, maar die kunnen nog niet worden doorberekend in de tarieven. In het straattaxivervoer is men nog gebonden aan maximumtarieven en in het contractvervoer concurreert men behoorlijk op prijs. Toch liggen er groeikansen binnen de taxibranche, vooral vanwege het ontoereikende openbaar vervoer en de drukte op het wegennet.

Transport en innovatie Het NIPO heeft in opdracht van de Rabobank onderzoek gedaan naar innovatie in het MKB. Enkele uitkomsten uit dit onderzoek met betrekking tot de transport-sector:


- In 80% van de transportondernemingen zijn de afgelopen twee jaar vernieuwingen doorgevoerd. - Motieven als efficiency-verbetering en omzetgroei wegen ook in de transportsector zwaar. Opmerkelijk is dat de transportsector het hoogst scoort van alle sectoren op motieven als ontzien van het milieu en veranderende wet- en regelgeving. - De helft van de ondernemers maakt bij het innoveren gebruik van andere instellingen en bedrijven. De brancheorganisatie speelt in dit verband een relatief belangrijke rol (36%) in vergelijking met het gemiddelde van alle andere sectoren (23%).

Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank Cijfers & Trends, dè vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.