Rendementen binnen transportsector onder druk
Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:51 PM
---
Uit de nieuwste, 26e uitgave van Rabobank Cijfers & Trends blijkt dat
grotere bedrijven in de industrie, groothandel en transport het eerst
profiteren van economisch herstel. Voor deze sectoren wordt in de loop
van 2003 een lichte verbetering verwacht. Voor de meeste sectoren
geldt echter wat betreft het rendement een pas op de plaats. Dit
vooruitzicht hield John van Nuenen, lid van de raad van bestuur van de
Rabobank Groep, zijn gehoor voor op 24 september op de Floriade.
De nieuwste Rabobank Cijfers & Trends constateert dat in de
transportsector de groei er na jaren van stijging grotendeels uit is.
Deze sector levert een bijdrage van 7,3% aan het nationaal inkomen en
6,4% aan de totale werkgelegenheid. En ook hier kunnen we de
stagnerende economie als hoofdschuldige aanwijzen. De rendementen
staan binnen de hele sector onder druk, met uitzondering van de
binnenvaart. Tot transport rekenen we overigens niet alleen het
vervoer van goederen, personen en diensten over land, water en door de
lucht, maar ook transport door pijpleiding evenals dataverkeer via
kabel en satelliet.
Beroepsgoederenvervoer Hoge verwachtingen in het verleden hebben
geleid tot een investeringsgolf in rollend materieel. Nu de groei
blijkt tegen te vallen manifesteert zich een overcapaciteit. Voor de
komende jaren wordt overigens wel weer een groei van het ladingaanbod
voorzien.
Binnenvaart Voor de binnenvaart verliep het jaar 2001 redelijk
voorspoedig. Hoewel de ontwikkelingen minder goed waren dan in het
jaar daarvoor, stemt het resultaat tevreden. Voor de tankvaart was
zelfs sprake van een uitstekend jaar. In 2001 steeg het aandeel van de
binnenvaart in het totale binnenlandse goederenvervoer tot bijna 18%.
De branche zal verder groeien ten koste van het wegvervoer. In de
Nederlandse binnenvaartvloot zien we veel verjonging en
capaciteitsvergroting van de schepen. Er staan momenteel zoveel
nieuwe, grote schepen op stapel, dat binnen enkele jaren een
overcapaciteit dreigt. Daar komt bij dat lang niet alle waterwegen
geschikt zijn voor de grotere schepen.
Taxibranche De taxibranche opereert in onzekere tijden. Er is een
nieuwe taxiwet die de branche moet liberaliseren, maar de effecten
daarvan zijn nog moeilijk in kaart te brengen. Wel is duidelijk dat
het aantal ondernemingen en dus de concurrentie is toegenomen. De
sector heeft te maken met kostenstijgingen, maar die kunnen nog niet
worden doorberekend in de tarieven. In het straattaxivervoer is men
nog gebonden aan maximumtarieven en in het contractvervoer concurreert
men behoorlijk op prijs. Toch liggen er groeikansen binnen de
taxibranche, vooral vanwege het ontoereikende openbaar vervoer en de
drukte op het wegennet.
Transport en innovatie Het NIPO heeft in opdracht van de Rabobank
onderzoek gedaan naar innovatie in het MKB. Enkele uitkomsten uit dit
onderzoek met betrekking tot de transport-sector:
- In 80% van de transportondernemingen zijn de afgelopen twee jaar
vernieuwingen doorgevoerd. - Motieven als efficiency-verbetering en
omzetgroei wegen ook in de transportsector zwaar. Opmerkelijk is dat
de transportsector het hoogst scoort van alle sectoren op motieven als
ontzien van het milieu en veranderende wet- en regelgeving. - De helft
van de ondernemers maakt bij het innoveren gebruik van andere
instellingen en bedrijven. De brancheorganisatie speelt in dit verband
een relatief belangrijke rol (36%) in vergelijking met het gemiddelde
van alle andere sectoren (23%).
Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank Cijfers &
Trends, dè vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf
(MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en
toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het
onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie
waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze
keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.