Rabobank Nederland

Kennis en kapitaal grootste knelpunten bij innovaties Rabobank Nederland, 24/9/2002 03:31 PM

---

Ondernemers in het MKB innoveren niet genoeg. De ondernemers die willen innoveren, ondervinden echter met name op de gebieden kennis en financiën de grootste knelpunten. Dat vertelde John van Nuenen, lid van de raad van bestuur van de Rabobank Groep, op 24 september op de Floriade ter gelegenheid van de presentatie van de 26e Rabobank Cijfers & Trends.

Kennis is de belangrijkste bron van innovatie en daarom is het belangrijk dat bij ondernemers voldoende nieuwe kennis wordt ontwikkeld. Een belangrijk knelpunt daarbij vormt echter de overdracht van kennis door kennisinstituten zoals universiteiten en multinationals naar MKB-ondernemers. Rabobank roept echter ook de overheid op om te blijven investeren in het stimuleren van de kennisontwikkeling bij ondernemers en in
research&development-projecten. Ook voor intermediairs zoals branche-organisaties en accountants ziet Rabobank een belangrijke taak op het gebied van kennisoverdracht en het ondersteunen van ondernemers bij het vinden van een oplossing.

Zelf neemt Rabobank als marktleider in het MKB de verantwoordelijkheid door ten behoeve van de ondernemers o.a. netwerken uit te bouwen en beschikbaar te stellen en lokale en regionale samenwerkingsverbanden te stimuleren om ondernemerschap en innovatie te bevorderen.

Ondernemers noemen de beschikbaarheid van financiën als knelpunt bij het realiseren van innovaties. Rabobank denkt echter dat er wel voldoende financieringsmogelijkheden zijn maar dat ondernemers de weg naar beschikbaar kapitaal niet weten te vinden. John van Nuenen riep kapitaalverschaffers op hun verantwoordelijkheid te nemen maar wees er ook op dat zijn eigen bank verschillende financieringsvormen, fondsen en uiteraard de jaarlijkse Herman Wijffels Innovatieprijs kent om ondernemers te helpen hun ambities te realiseren.

Op 24 september is de 26e uitgave verschenen van Rabobank 'Cijfers & Trends, dè vraagbaak voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB). In deze studie zijn de economische ontwikkelingen en toekomstperspectieven van 75 branches in het MKB onderzocht. Het onderzoek biedt de ondernemer uitgebreide en realistische informatie waarmee hij de situatie van zijn eigen bedrijf kan vergelijken. Deze keer is uitgebreid stilgestaan bij het thema innovatie.